در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

«وعده صادق» نمایش اقتدار و نفوذ دیپلماتیک ایران

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

61423
«وعده صادق» نمایش اقتدار و نفوذ دیپلماتیک ایران

سید رحیم هاشمی کارشناس مسائل منطقه و حوزه مقاومت پاسخ‌دهی ایران و ارسال پیام همزمان به کشورهای سوریه، عراق و لبنان در پی استفاده از حریم هوایی آنها در عملیات نظامی وعده صادق را نمایانگر قدرت و نفوذ دیپلماتیک ایران دانست.

سید رحیم هاشمی کارشناس مسائل منطقه و حوزه مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل ایران آنلاین با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی، آمریکا و حتی اتحادیه اروپا بر شرکت دادن مستقیم ایران در جنگی که به دنبال عملیات طوفان الاقصی به راه افتاد، گفت: اسرائیل و شرکای غربی آنها به دنبال این بودند تا از شراکت ایران در عملیات هفتم اکتبر استفاده کنند تا قدرت و هیمنه‌ای که توسط حماس از رژیم صهیونیستی شکسته بود را کوچک جلوه دهند، چرا که برای آنها سخت بود بپذیرند این عملیات کاملا فلسطینی است و قدرت چهارمین ارتش چهارم دنیا را زیر سوال برده است.

این مستندساز با بیان اینکه اقدام حزب الله در شمال با عملیاتی به بزرگی شعاع ۱۳۰ کیلومتر در حوزه مرزی و عمق ۴۰ کیلومتر باعث ایجاد فشار بر اسرائیل شد، اظهار داشت: طبیعتا عملیات غزه باید برای دولت نتانیاهو دستاوردی ملموس به دنبال داشته باشد تا از پایان یافتن عمر سیاسی او جلوگیری کند، اما تا کنون این دستاورد به دلیل تاثیرگذاری دیپلماتیک ایران از ابتدای حملات در غزه محقق نشده و اسرائیل تلاش کرد با هر حربه و وسیله‌ای پای ایران را به طور مستقیم به این ماجرا باز کند.

وی افزود: نتانیاهو این مسئله را فهمید که در غزه نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد و به دنبال طرح قطعنامه آتش‌بس فوری در چهاردهمین روز از ماه رمضان از سوی برخی دولت‌ها با هدف سنگ‌اندازی تلاش کرد مسئله به نفع آنها تمام شود، اما آمریکا در مقابل این قطعنامه جا خالی داد و از حق وتو استفاده نکرد.

هاشمی با تاکید بر اینکه قطعنامه آتش‌بس فوری با قطعنامه‌های قبلی تفاوت دارد، تصریح کرد:  قطعنامه‌های گذشته که با موضوع آتش‌بس مطرح می‌شدند و آمریکا هم آنها را وتو نکرد با عنوان طرح آتش‌بس مدت‌دار یا موقت بود، اما قطعنامه فعلی با نام آتش‌بس فوری پای میز رفت و نتیجه آن برای اسرائیل دور از انتظار و برنامه‌ریزی‌هایش بود.

آمریکا وجه حقوق بشری خود را حفظ کرد

وی ادامه داد: آمریکا ترجیح داد در این برهه با اسرائیل همراهی نکند چرا که نیاز دارد هزینه‌های مادی و معنوی خودش را برای پروسه انتخابات ۲۰۲۴ خرج کند و وجهه حقوق بشری خود را در سطح بین‌الملل برای این موضوع حفظ کند.

این مستندساز حوزه مقاومت با بیان اینکه صهیونیست‌ها با عملیات تروریستی هدف قرار دادن سرکنسولگری ایران در دمشق به دنبال تحقق دو هدف بودند، اظهار کرد: هدف اول اسرائیل رهگیری و ترور فرمانده میدانی سپاه ما در لبنان و سوریه با انگیزه ضعیف شدن حزب الله بود، چرا که حزب الله به رژیم صهیونیستی ضربه اقتصادی زیادی وارد کرده است و جنگ را به صورت نقطه‌ای و دقیق مدیریت کرده و امتیازگیری می‌کند و در بلند مدت به سمت آزادی قدس خواهد رفت.

وی هدف دوم را بازگرداندن آمریکا به میدان بازی خود عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اسرائیل با هدف قرار دادن سفارت ما در دمشق تلاش داشت تا مناقشه بین ایران و اسرائیل بالا گیرد و آمریکایی‌ها دوباره به این بازی بازگردند که البته این اتفاق هم افتاد.

پایان صبر استراتژیک

هاشمی افزود: اسرائیل اما تصور نمی‌کرد این اتفاق پاسخی سخت به همراه داشته باشد و به همین خیال بودند که ایران با همان سیاست صبر استراتژیک از کنار موضوع عبور کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر مماشات ایران برای پاسخ‌دهی به عملیات تروریستی اسرائیل و تلاش ایران برای حل این موضوع از طریق مجامع بین‎المللی، گفت: ایران بارها اعتراض خود را به نهادهای بین‌المللی و همچنین شورای امنیت اعلام کرد اما آنها بدون پایبندی بر قوانین حقوق بشری حتی در حد محکوم کردن هم یک بیانیه صادر نکردند.

وی ادامه داد: بر اساس منشور سازمان ملل و طبق قانون، وقتی کسی یا دولتی به حقوق و خاک شما تجاوز کند، شما اجازه دارید در همان سطح به آنها پاسخ تلافی‌جویانه دهید و بازدارندگی آن حمله باید از جانب ایران انجام می‌شد تا این اتفاق ادامه‌دار نشود.

هاشمی با تاکید بر حق ایران برای پاسخی متقابل، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه داشت در مقابل سکوتی که کشورهای مختلف برای حمله تروریستی اسرائیل داشتند، این کار را انجام دهد و بر آن اساس با عدم پیگیری‌ سازمان ملل پس این حق برای ایران محفوظ بود.

این مستندساز سکوت کشورهای غربی بعد از حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در شورای امنیت را غیر عقلانی و غیر دیپلماتیک خواند و اظهار داشت: همین کشورهایی که در ابتدا ژست بی اعتنایی به خود گرفتند طی چند روز اخیر به میانجی‌گرهایی تبدیل شدند که با ارتباط گرفتن با وزیر امور خارجه ایران در صدد بودند ایران را متقاعد کنند در این مناقشه خویشتن‌داری کند تا پاسخ متقابلی علیه اسرائیل نداشته باشد.

سید رحیم هاشمی عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل را عملیاتی بازدارنده برای دفاع توصیف کرد و گفت: قبلا حمله‌ای انجام شده و باید پاسخ داده می‌شد، ایران در نقاطی که مشخص شده بود عملیات نظامی انجام داد و مناطق نظامی مانند بلندی جولان و فرودگاه رامون در صحرای نقب را مورد هدف نظامی خود قرار داد و این ثابت می‌کند ایران فقط به دنبال دفاع مشروع از خود بود.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه عملیات نظامی ایران برای دنیا این پیام را مخابره کرد که این عملیات مصداق اقتدار ایران است، تصریح کرد: اگر قرار باشد به یک ارتش درجه دهند، بر اساس برخی مولفه‌ها می‌دهند، در عملیات وعده صادق، عراق، حزب الله، یمن و حتی حماس از داخل غزه عملیاتی در موازات عملیات ایران انجام دادند و این هماهنگی چهار گروه، برای این عملیات بسیار ارزشمند است، چراکه در کوتاه‌ترین زمان رخ داده است.

هشدار ایران به آمریکایی‌ها و متحدانش

وی افزود: موضوع مهم‌تر در این اتفاق، قدرت ایران در عملیات مذکور است که به آمریکایی‌ها و سایر کشورها اعلام می‌کند اگر کسی اجازه دهد رژیم صهیونیستی از حریم هوایی آنجا علیه ایران عملیاتی را انجام دهد، آن نقطه در امان نخواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه پس از شهادت سید رضی موسوی، به دلیل انجام عملیات غزه، امکان عملیات وعده صادق وجود نداشت، گفت: امروز لازم و بستر فراهم بود تا چنین پاسخی داده شود و این به مثابه به رخ کشیدن اقتدار نظامی و سیاسی ایران است.

وی با اشاره به استفاده از  انواع مختلف پهپادها و موشک‌های هوافضای سپاه پاسداران در این عملیات، اظهار داشت: گستره قدرت ایران در بازدارندگی و پشیمان‌کننده شدن و نقطه‌ای پاسخ دادن، نشان داد که ایران تا چه اندازه در حوزه صنایع موشکی و عملیات ترکیبی قدرتمند است و این جزئی از اقتدار نظامی ایران است.

هاشمی خاطرنشان کرد: پاسخ‌دهی ایران و پیامی که همزمان قبل از عملیات برای کشورهایی چون سوریه، عراق و لبنان ارسال کرده مبنی بر استفاده از حریم هوایی آنها نشان از قدرت و نفوذ دیپلماتیک ایران دارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل