هدف نتانیاهو آتش‌بس است؟

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

61570
هدف نتانیاهو آتش‌بس است؟

آرزو نوروزجم

گروه بین‌الملل ایران آنلاین- ۱۹۳ روز از شروع طوفان الاقصی و به دنبال آن حمله رژیم صهیونیستی به مردم غیر نظامی غزه می‌گذرد.

اتفاقی که هر چه بیشتر از آن می‌گذرد ماهیت و هدف این رژیم برای تحقق اهداف رئیس کابینه فعلی اسرائیل و ماندنش بر کرسی قدرت ملموس‌تر می‌شود.

بیمارستان‌ها و اماکن عمومی غزه با هدف دسترسی به تونل‌های حماس و پیدا کردن فرماندهان ارشد آن تخریب شد و شمار بالایی از مردم غزه به شهادت رسیدند.

این اتفاق درحالی است که اسرائیل همچنان به دنبال نفرات ارشد حماس، به ویرانگری‌ها و حملات خود باوجود ابراز مخالفت‌های جهانی ادامه می‌دهد.

طرح برقراری آتش‌بس چندباری از سوی دولت‌های مختلف پیشنهاد شد و برخی زمینه‌های آن بررسی شد اما در نهایت نتیجه‌ای طبق آنچه در عرصه دیپلماتیک انتظار می‌رفت محقق نشد.

اما چرا طرح آتش‌بس به سرانجام نمی‌رسد؟

آنچه از رفتارهای نتانیاهو مشخص است او اصلا بدنبال آتش‌بس نیست و فشار آمریکا باعث شده تن به این بازی بدهد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ماندن بر سر قدرت، باید بعد از گذشت ۷ ماه جنگ، با یک دستاورد از غزه خارج شود.

او با تشکیل دولت و تغییر ساختار قضایی، یکسال رژیم را درگیر تظاهرات داخلی و نزدیک شدن به جنگ داخلی کرده است.

نتانیاهو همچنین در این پروسه، میدان دولت را باخته و تغییر ساختار قضایی او مورد قبول دادگاه عالی قرار نگرفته و برخی مقامات داخلی اسرائیل و حتی آمریکا به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل و جابجایی نتانیاهو هستند، پس او حالا باید از میدان غزه دست پر برگردد.

بازگشت اسرایی که در دست حماس، جهاد اسلامی و... هستند قطعا برای نتانیاهو بسیار مهم است، هر چند او می‌داند این هم قابل دسترسی نیست و همچون غریقی بر کف های روی آب دست می برد.

حال با فشار آمریکایی‌ها مجبور است وارد بازی آتش‌بس شود اما برای ادامه جنگ و به عنوان سوپاپ اطمینان، تیپ نخال (ناحال) را در غزه نگه می‌دارد تا از کوچ مردم آواره که در خان‌یونس ساکن هستند به شمال غزه جلوگیری کند. هدفی که با سیاست نگه داشتن مردم غزه در جنوب، برای عدم خروج رهبرانی چون یحیی السنوار از جنوب غزه به قسمت‌های شمالی، دنبال می‌شود.

اما نگاهی اجمالی به بندهای آتش‌بس فوری از کامل نبودن و موقتی بودن این طرح خبر می‌دهد که فقط مدل اطلاع‌رسانی آن با گذشته تفاوت پیدا کرده و به جای کلمه وقفه از واژه آتش‌بس استفاده شده است.

آمریکا برای از دست ندادن حمایت جامعه خودش، تلاش دارد اذهان عمومی مردم به ویژه جوانان آمریکایی را به سمت خود جلب کند و میدان رقابت انتخاباتی به دلیل انتقادهای مردم آمریکا به جنگ غزه، خالی نماند. از این‌رو تلاش می‌کند اسرائیل را برای قبول پیش‌شرط‌های مطرح شده در طرح آتش‌بس تحت فشار بگذارد.

از سوی دیگر کاخ سفید به قاهره این اطمینان را داده است که تا ماه می میلادی هیچ‌حمله‌ای از سوی اسرائیل به سمت رفح انجام نخواهند شد. وعده‌ای که البته آماده شدن ارتش اسرائیل بعد از عقب نشینی تیپ ۹۸، از برخی شهرهای غزه، نشان می‌دهد اسرائیل برنامه‌ای برای آتش‌بس در غزه، رفح و خان‌یونس ندارد.

فشار آمریکا در قبال مصر و امارات برای ماندن آنها بر سر موضع میانجی‌گری بین حماس و اسرائیل و از طرفی دیگر حمایت آنها از اسرائیل با اختصاص کمک مالی، صرفا رفتار دوگانه آنها را به نمایش می‌گذارد.

رفتارهای دوگانه‌ای که قاعدتا منفعتی را نه برای مردم غزه خواهد داشت نه سیاست‌های رژیم صهیونیستی را بنا به دلخواه آنان پیش خواهد برد.

پس، اسرائیل قدمی را در راستای برقراری آتش‌بس در غزه با شرایط اعلامی حماس، حتی با وجود بالا گرفتن اعتراض‌های داخلی، تحصن خانواده اسرا و همچنین مخالفت برخی اعضای کابینه و اصرارهای جو بایدن، بر نخواهد داشت.

*خبرنگار حوزه بین‌الملل 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل