کدام آهنگساز بهترین موسیقی متن فیلمهای امسال جهان را ساخته است؟
خیز «گورانسون» به سوی افتخاراتی تازه
فرهنگ
61816
یکی از شاخههای مهم هنرسینما، بخش بهترین موسیقی متن است. هنر ویژهای که اگر بهدرستی خلق و ارائه شود، برغنا و تأثیرگذاری هرفیلمی میافزاید و همچنین برشانسهای آن اثرهنری برای تصاحب سایر جوایز ازجمله جایزه برترین فیلم هم اضافه میکند.
به گزارش گروه فرهنگی ایران انلاین، یکی از شاخههای مهم هنرسینما، بخش بهترین موسیقی متن است. هنر ویژهای که اگر بهدرستی خلق و ارائه شود، برغنا و تأثیرگذاری هرفیلمی میافزاید و همچنین برشانسهای آن اثرهنری برای تصاحب سایر جوایز ازجمله جایزه برترین فیلم هم اضافه میکند.
چنین ملاحظاتی برای جوایزامسال هم مصداق داشته است. آنجا که بختهای ۶-۵ فیلم برای راهیابی به فهرست برترین موسیقیهای متن سال بیشتر ازسایر فیلمها بوده است و همین مسأله اهمیت موسیقیهای ساخته شده برای این آثار را فزونی بخشیده و سازندگان آنها را در مرکز توجهی تازه قرارداده است. نامزدهای بالقوه برای تصاحب عنوان سازندگان برترین موسیقی متن امسال بدین شرح هستند:
لودویگ گورانسون برای ساختن موسیقی فیلم سیاسی- تاریخی «اوپنهایمر» رابی رابرتسون برای فیلم نئووسترن و متمرکز بر قرن گذشته «قاتلان ماه کامل» دانیل پمبرتون برای فیلم کارتونی «اسپایدرمن: بر فراز دنیای عنکبوتی» لورا کاریمن برای فیلم دراماتیک و اجتماعی «داستان امریکایی» توماس نیومن برای فیلم کارتونی «اولیه» (یا «اصلی»)
گورانسون در صدر شانس داران
درمیان این آهنگسازان برتر، اقبال لودویگ گورانسون برای تصاحب عنوان نخست این شاخه بیشتر از سایرین است و اگر چنین شود، او برای دومینبار به این مقام پراهمیت دست مییابد. پیروزی نخست او در سال ۲۰۱۸ برای ساخت موسیقی متن فیلم کمیک استرسی «پلنگ سیاه» شکل گرفت که جایزه اسکار را به او بخشید و اهمیت آن توفیق زمانی بیشترمیشود که در نظر بگیریم او درآن سال برای اولینبار طعم کاندیدایی اسکار را چشید و نامزدی او برای «اوپنهایمر» دومین مرتبه کاندیدایی وی را برای کسب مطرحترین جایزه سینمایی جهان تحقق بخشید.
به این ترتیب گورانسون به یک موزیسین متفاوت و ویژه در تاریخ توزیع جوایزاسکار تبدیل شده و بیلان او به «۲ از ۲» ارتقا یافته که پیشتر هرگز ازهنرمند دیگری مشاهده نشده است. ازحق نباید گذشت که موسیقی هیجانی وکوبنده گورانسون برای فیلم اوپنهایمر واقعاً بهتراز آثار سایر کاندیداهای بالقوه اسکار این شاخه بوده است و با اینکه محسنات فنی و نقاط قوت کیفی اوپنهایمر بسیار زیاد است (و به همین سبب جوایز زیادی برده و اسکارهای متعددی را هم تصاحب کرد) اما این موسیقی هم موجب اعتلای درجات این فیلم شده است.
یک ناکام ویژه
سه مدعی دیگر این رده هم برای اولینبار نامزد جایزه اسکار شده بودند ولی بحث توماس نیومن که موسیقی متن درخشانی را برای انیمیشن «اولیه» ساخته، به کلی متفاوت با سایرین است زیرا او در صورت نامزد شدن برای چهاردهمینبار طعم کاندیدایی را میچشید (که البته از این مهم بازماند) جالبتر و عجیبتر اینکه این هنرمند کهنهکار و مسن امریکایی بهرغم همه موسیقیهای معمولاً شاد و ریتمیک و سرشار از ابداع خود درنیمقرن کار هنریاش، هرگز برنده اسکارنشده و درهیچ یک از ۱۳ مرتبه کاندیداییاش به روی «سن» دعوت نشده تا سخنرانی ویژه افراد برنده را ادا کند. بدتر اینکه امسال هم بخت او باز نشد و بازی را به گورانسون باخت. هنرمندی که موسیقی متن او برای سریال تلویزیونی «مندلوری» که برخاسته از سری فیلمهای بسیار پرطرفدار و فضایی«استاروارز» و دارنده شماری از کاراکترهای همان فرانچایز است، طرفداران فراوانی دارد و خیز او را به سوی افتخاراتی جدید منطقیتر و سزاوارانهتر جلوه میدهد.
خبرنگار: وصال روحانی
ایران آنلاینانتهای پیام/