آیا دوحه از میانجی‌گری در مذاکرات مقاومت و تل‌آویو دست برمی‌دارد؟

بین‌الملل

62068
آیا دوحه از میانجی‌گری در مذاکرات مقاومت و تل‌آویو دست برمی‌دارد؟

روزنامه عرب زبان رای الیوم، با اشاره به ناخرسندی رژیم اشغالگر اسرائیل، در زمینه ایفای نقش میانجی از سوی قطر، به بررسی آخرین تحولات جدید در این زمینه پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به میانجی‌گری قطر میان نیروهای مقاومت و تل آویو و واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن نوشت: هجمه اسرائیلی و آمریکایی علیه قطر جریان دارد، آیا دوحه از نقش میانجی گری خود در مذاکرات میان مقاومت و تل آویو دست برمی‌دارد؟ آیا واشنگتن به ترکیه به جای قطر روی آورده است؟ آیا دوحه به فشارها تن خواهد داد و شاهد تحولاتی در روند اطلاع رسانی غزه خواهیم بود؟

این رسانه ادامه داد: نقش آتی قطر به عنوان میانجی‌گر میان تل آویو در هاله ای از ابهام قرار دارد و سئوالاتی مطرح است مبنی بر اینکه آیا این کشور از این نقش دست خواهد کشید؟ به ویژه که مقامات و رسانه های رژیم صهیونیستی از آن ناراضی هستند و این در مواضع و اقدامات این رژیم نمایان شده است. قطر در کنار مصر و آمریکا نقش میانجی ایفا کرده اما این روند تاکنون به سبب کارشکنی عامدانه نتانیاهو راه به جایی نبرده است.

رای الیوم افزود: قطر در معرض هجمه شدید اسرائیل هم به سبب نقش رسانه ای و هم نقش میانجی گری قرار دارد. برخی اطلاعات درز شده در محافل رسانه ای جهان عرب نشانگر ناخرسندی تل آویو از برنامه تحلیل نظامی «فایز الدویری» تحلیلگر نظامی اردنی است و شبکه الجزیره هم الدویری را کنار گذاشته و افسر عراقی بازنشسته از ترکیه را آورده تا تحلیل های نظامی روزانه تحولات غزه را ارائه بدهد.

به نوشته این رسانه، این اطلاعات از سوی هیچ منبعی تایید نشده اما نشانگر ناخرسندی شدید تل آویو از نقش رسانه ای قطر و تاثیر آن بر جهان عرب و افشای جنایات رژیم صهیونیستی است. تل آویو با ترساندن و کمک گرفتن از آمریکا به دنبال تغییر رویکرد رسانه ای قطر است، اما آیا دوحه به فشارها در این زمینه تن خواهد داد؟

رای الیوم درباره روابط میان قطر و آمریکا نیز نوشت: اخیرا تحولات خطرناکی در داخل کنگره آمریکا درباره بازنگری در روابط با قطر جریان دارد و اظهارات «استنی هویر» عضو دموکرات کنگره مبنی بر اینکه«اگر قطر در اعمال فشار بر حماس شکست خورده، آمریکا باید در روابط خود با قطر تجدید نظر کند»، و برخی تحرکات دیگر، زمینه ساز تغییرات بزرگی است که نقش قطر در منطقه و پوشش رسانه ای آن و روابط با مقاومت تحت الشعاع قرار خواهد داد. به نوشته این رسانه، سئوال این است که با توجه به آینده نقش قطر با توجه به ناخرسندی دشمن صهیونیست و سیاست باج خواهی آن و نیز اشاره تلویحی واشنگتن به فقدان روابط راهبردی با دوحه ، آیا شاهد کنار کشیدن قطر از نقش میانجی گری خواهیم بود؟

رای الیوم اضافه کرد: تحول جدید در این زمینه، اطلاعات درز شده درباره کمک گرفتن از ترکیه به جای قطر در زمینه میانجی‌گری است و شاید واشنگتن می‌خواهد آن را نیز بیازماید و این در سفر اخیر «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه به دوحه و دیدار او با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس مشخص شد، اما آیا ترکیه در این راه موفق خواهد شد؟ طبق این اطلاعات،فیدان پیشنهاد برچیدن شاخه نظامی حماس در ازای برپایی کشور مستقل فلسطین را مطرح کرده ، آیا این طرح فیدان ایده ترکیه است یا آمریکا تا حماس را به مذاکراتی بکشانند که قبلا جنبش فتح انجام داده و به فاجعه برای ملت فلسطین منجر شد؟

این رسانه نوشت: دولت آمریکا تاکنون متوجه نشده که مشکل، حماس و میانجی‌گران و پیشنهادات و ایده ها نیست، بلکه آنچه واشنگتن و متحدان غربی آمریکا آن را نادیده می‌گیرند، خود نتانیاهو و کابینه افراطی اوست.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل