نقشه راه ایروان و ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک

بین‌الملل

62132
نقشه راه ایروان و ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک

وزیر خارجه ارمنستان، گفت: ایروان و ریاض «نقشه راهی» را برای برقراری روابط دیپلماتیک ایجاد کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، تارنمای آرمن پرس نوشت: با توجه به ماهیت تاریخی دیدار وزیر خارجه ارمنستان از ریاض که بعد از ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور انجام شد، آرارات میرزویان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه عربستانی درباره نشست هایش در این دیدار و چشم انداز روابط بین ارمنستان و عربستان صحبت کرد.

وزیر خارجه ارمنستان گفت: ما از نظر تاریخی روابط دوستانه ای با جهان عرب داشته ایم. این روابط شامل همه کشورهای عربی می شود و بر اساس روابط دوستانه، تاریخی و سنتی بین مردم ارمنستان و جهان عرب بوده است.

وزیر خارجه ارمنستان در روزهای ۱۸-۱۷ آوریل (۳۰-۲۹ فروردین) به عربستان سفر کرد.

وی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه عرب نیوز گفت: نباید فراموش کرد که بسیاری از کشورهای عربی به محل اقامت پناهدگان ارمنی و بازماندگان نسل کشی ارامنه تبدیل شده اند.

میرزویان با اشاره به روابط فرهنگی بین کشورش و کشورهای عربی گفت در چنین محتوایی، اندکی عجیب بود که بین جمهوری ارمنستان و عربستان سعودی، حتی روابط دیپلماتیک وجود نداشت. از این جهت، سال ۲۰۲۳ تاریخی بود و ما روابط دیپلماتیک را بین دو کشور برقرار کردیم.

این مقام ارمنستان خاطرنشان کرد که در دیدارش از ریاض نشست هایی را با مقامات عربستان و همکارانش در این کشور داشته است.

وی گفت ارمنستان و عربستان اطمینان می دهند که این تنها آغاز کار است و نمی خواهیم در این نقطه متوقف شویم. حوزه ها و زمینه های بسیاری برای تعمیق روابط و همکاری مشترک وجود دارد که می توان آنها را کشف کرد.

وزیر خارجه ارمنستان، همکاری دو کشور در آینده را امیدبخش توصیف کرد و گفت: در ریاض نه تنها با همتای سعودی خود بلکه با مقامات وزارت اقتصاد و برنامه ریزی و وزارت آموزش و پرورش دیدارهایی داشته و درباره فرصت های همکاری گفت و گو کرده است.

وی گفت صادقانه بگویم هیچ محدودیتی برای همکاری دو کشور در زمینه های، آموزش، علوم، فناوری پیشرفته، توسعه شهری، کشاورزی، گردشگری، ارتباطات مردمی، سرمایه گذاری تجاری و زیرساخت ها وجود ندارد.

میرزویان گفت نظر ما این است که باید همکاری بسیار خوب و نزدیکی با عربستان، نه تنها در زمینه مسائل منطقه ای، بلکه در حوزه بین المللی ایجاد شود.

وی یادآوری کرد که کشورش از حامیان پیشنهاد عربستان برای برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ بوده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل