«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

دست همیشه آلوده/ نقش آمریکا از ساواک تا گوانتانامو

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

سیاست

62162
دست همیشه آلوده/ نقش آمریکا از ساواک تا گوانتانامو

دادسرای عالی انقلاب اسلامی ایالات متحده آمریکا را متهم کردکه در جنایات ساواک در رژیم پهلوی دست داشته است و آن را محکوم به پرداخت غرامتی ۱ میلیارد دلاری کرد، محکومیتی که به دنبال شکایت ۱۵ نفر از زندانیان ساواک حاصل شد و البته پیش از این هم مسبوق به سابقه بوده است.

گروه سیاسی ایران آنلاین: "ما اشتباه کردیم. اتفاقی که در آن زمان برای ما افتاد، وحشتناک است. مشاوران شوهرم، دولت و خود شاه به علائم هشدار توجه نکردند. شوهرم خیلی درگیر سیاست بود. او به افراد اشتباه اعتماد کرد و دست بسیاری از ژنرال‌ها و مقامات عالی را آزاد کرد."

همین اعتراف، آن هم از بانوی اول ایام حکومت دوم پهلوی کافی بود بر تمام آنچه که بر افرادی که پای ثابت بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری بودند گذشته بود مهر تایید زده شود.

زندانیانی با برچسب سیاسی، که در روایت‌هایشان گفته‌اند؛ فرو بردن سر زیر آب، کابل برق، انبر، سوزن، شکنجه با آپولو و بخاری برقی، پیچاندن معده، آویزان کردن و ... تنها چند نمونه از شکنجه‌های متنوعی است در زندان‌های ساواک علیه مبارزان آن روزها استفاده می‌شد .

بررسی بسیار از اسناد نشان می‌دهد، تعداد زیادی از این تجهیزات از کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل فراهم می‌شده و حتی آموزش بازجوها بر عهده ماموران موساد بوده است.

سه سال پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ (ساواک) سازمان اطلاعات و امنیت کشور با تصویب مجلس شورای ملی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های نخست‌وزیری، توسط سپهبد تیمور بختیار تأسیس شد تا امنیت داخلی را تامین کند، وظیفه‌ای که تا پیش از آن بر عهده شهربانی کشور بود.

اولویت کاری این سازمان مبارزه با فعالیت‌های جاسوسی و نفوذی خارجی بود، اما نام اداره کل سوم ساواک در میان سایر زیر مجموعه‌ها به دلیل شکنجه‌های غیر قابل توصیف و غیر متعارف زندانیان به بهانه تامین امنیت داخلی کشور پر آوازه‌تر است.

آمریکایی‌ها قرار بود از ساواک چیزی شبیه سيا و «اف‌.بي‌.آي‌» بسازند، که وظيفة اصلي‌اش حمايت از شاه از طريق كشف و ريشه‌كن ساختن افرادي كه با حكومت مخالف بودند بود.

تلاش هم کردند تا مانند عهد باستان اختيارات آن را شبیه سازمان‌هايي كه در زمان داريوش به‌عنوان «چشم و گوش شاه‌» خدمت مي‌كردند، وسیع باشد.

طبق نوشته‌های هارلد آیرنبرگر – نویسنده اتریشی در کتابش بنام ساواک، سی آی ای از طریق کودتای اوت ۱۳۵۳ بار دیگر شاه را بر سر کار آورد و برای حفظ و استقرار قدرتی که وی مجددا بازیافته بود، با تشکیل سازمان امنیت و اطلاعات کشور یعنی ساواک موافقت نمود.

این سازمان که در سال ۱۹۵۶ به کمک اعوان و انصار "سی آی ای" بوجود آمد و به مرور زمان به وسیله سازمان جاسوسی اسرائیل بنام موساد نیز تعلیم و تربیت یافت که حداقل ۵۰ هزار نفر جاسوسش در رشته خود شهرتی بسزا و شایسته دارا هستند.

اما نام ساواک که برده می‌شود، ممکن نیست نام پرویز ثابتی از ذهن خیلی‌ها عبور نکند، مردی که نقل قول‌ها از بی‌رحمی و قساوت قلبی‌اش بسیاراست و چهره‌ای نام آشنا در میان همه افرادی است که مدتی را میهمان بازداشتگاه ساواک بوده‌اند.

هرچند او ادعا کرده که همه اعترافات زندانیان سیاسی آن روزها و تعاریفشان از شکنجه‌های مرسوم ساواک دروغ است و حتی به تمسخر مدعی شده ، ما با چلوکباب و دوغ از آنها پذیرایی می‌کردیم، اما شواهد تاریخی به تمامی شکنجه‌های جسمی، روحی و روانی که به زندانیان وارد می‌کرده‌اند گواهی می‌دهد.

حالا خبر رسیده دادگاه عالی انقلاب اسلامی به دنبال طرح شکایت ۱۵ نفر از افرادی که در دوران پهلوی تحت شکنجه‎‌های سنگین ساواک قرار گرفته‌اند به دلیل حمایت آمریکا از این سازمان، ایالات متحده را به پرداخت غرامتی بیش از یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار محکوم کرده است.

بر اساس مستنداتی که به این دادگاه ارائه شده، دولت آمریکا با آگاهی از جنایات غیرانسانی رژیم دیکتاتوری پهلوی علیه ملت ایران، طرح تشکیل ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور در زمان محمد رضا شاه پهلوی) را به رژیم پهلوی ارائه داده است .

آنها حتی برای اعضای این سازمان، با همکاری موساد دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌اند که نه تنها حق تعیین سرنوشت را برای ملت ایران زیر سوال برده بلکه با حمایت‌های همه جانبه خود از حکومت پهلوی باعث شدند تا اصول انسانی زیر پا گذاشته شود.

البته طرح این دعوی، دو سال پیش هم مطرح شد که در آن قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را به دلیل آنچه که حمایت‌های مادی و معنوی از ساواک خوانده به پرداخت بیش از ۱۲ میلیارد دلار غرامت به «زندانیان سیاسی و بازماندگان آن‌ها» محکوم کرد.

در آن شکایت ۵۵ زندانی سیاسی و ورثه آن‌ها از استان‌های تهران، گلستان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی علیه دولت آمریکا، سازمان سی‌آی‌ای، وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی و ورثه هفت نفر از رؤسای‌جمهوری پیشین و مقامات آمریکا، شکایت کردند.

البته این شکایت‌ها و پیگیری‌ها فقط محدودبه ساواک و رزندانیان ایرانی نمی‌شود، همین چند وقت پیش بود که سه نفر از بازماندگان زندان ابوغریب علیه پیمانکار نظامی آمریکایی مسئول شکنجه خود در زندان، در دادگاهی در آمریکا شکایت کرده‌اند.

پرونده آمریکا اما هنوز به دلیل دخالت‌هایش برای راه اندازی مکان‌ها و سازمان‌هایی که به بهانه تامین امنیت دست به شکنجه و آزار روانی می‌زدند، در دادگاه‌های ایالات متحده هنوز باز است.

دولتی که به هر پرونده جنایتی که سرک بکشید به راحتی می‌توان رد دست‌های آلوده کاخ سفید را در آن مشاهده کرد.

از ساواک گرفته تا گوانتانامو، ابوغریب و زندان‌های افغانستان و حالا دست داشتن در نسل کشی بزرگترین زندان روباز دنیا.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست