طولانی‌ترین انتخابات سیاسی جهان در هند آغاز شد

دوئل «مودی» با شریک قدیمی

چندرسانه‌ای

62179

انتخابات نخست‌وزیری این کشور شرکت کنند. این انتخابات ۶ هفته طول می‌کشد و به همین سبب طولانی‌ترین انتخابات سیاسی در کل جهان شناخته می‌شود و پروسه‌ای که از دیروز آغاز شد، تنها مرحله نخست این فرایند یگانه به حساب می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین از آسوشیتدپرس، انتخابات امسال یک آزمون جدید قدرت برای نارندرا مودی به حساب می‌آید که هر دو دوره قبلی انتخابات را فتح کرده و امسال می‌کوشد به یکی از معدود سیاستمدارانی در تاریخ هند تبدیل گردد که سه دوره به نخست‌وزیری کشور می‌رسد. این در حالی است که روش‌های متخذه این سیاستمدار پوپولیست انتقادات زیادی را از وی در مجامع داخلی به بار آورده و او با حمایت از هندوهای افراطی و بی‌توجهی نشان دادن به مسلمانانی که بر اثر اقدامات تضییع‌کننده هندوها لطمات کلانی دیده‌اند، اصل بی‌طرف ماندن و عدالت‌محور بودن نخست‌وزیر در مناقشات داخلی را زیر پا نهاده است.

یکه‌تاز یا در معرض سقوط؟

رأی‌دهندگان از ساعت هفت صبح روز جمعه در ۲۱ استان که برای شروع این انتخابات ماراتون‌وار انتخاب شده‌اند، در سطح خیابان‌ها حاضر شدند و آرای خود را به صندوق‌های رأی ریختند. گستره این رأی‌گیری، مناطقی را از طیف کوه‌های معروف هیمالیا گرفته تا جزایر آندامان دربر می‌گرفت و گمان می‌رود که در نهایت حدود ۹۷۰ میلیون نفر که بیش از ۱۰ درصد کل جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، در این رأی‌گیری شرکت جویند. پس از اتمام این نظرسنجی بی‌همتا ۵۴۳ عضو پارلمان ملی هند مشخص می‌شوند و به تبع آن حزبی که بیشترین آرا را کسب کرده نیز معرفی می‌شود و رهبر آن حزب طبعاً به نخست‌وزیری منصوب خواهد شد. رأی‌گیری تا ۱۰ خرداد ادامه می‌یابد و شمارش آرا ۱۴ خرداد پایان می‌گیرد و در آن زمان مشخص می‌شود نارندرا مودی با وجود همه ایرادات سیاسی و اعمال تبعیض های اجتماعی نسبت داده شده به وی هنوز همان قدر یکه‌تاز عرصه‌های سیاسی هند است که به نظر می‌رسد یا روش‌های پوپولیستی او زمینه‌های سقوطش را فراهم آورده است.

در راه جواهر لعل نهرو

چنانچه مودی سرفراز و در این آزمون حساس کامیاب شود، به دومین مرد در تاریخ سیاسی هند تبدیل خواهد شد که بیش از دو دوره به قدرت می‌رسد. اولی جواهر لعل نهرو بود که سه دوره بر هند حکم راند و شهرتی افسانه‌ای در کشوری دارد که با نداری‌ها و شرایط سخت زیستی عجین بوده و فقط طیفی بسیار کوچک در آن به ثروت می‌رسند و زندگی‌های به اصطلاح آرمانی برای خود می‌سازند. به گزارش ایندیا تایمز، شرایط فعلی همه چیز را یک بار دیگر به نفع مودی و حزب وی که نام آن «بهاراتیا جاناتا» (BJP) است، جلوه می‌دهد و حریف آنها نه یک حزب واحد و یا تک کاندیدای قدرتمند بلکه ائتلافی از احزاب متعدد با نام کلی «کنگره ملی هند» است. این ائتلاف با عنوان مشترک و مخفف «India» (هند) در انتخابات شرکت می‌کند و بیش از ۲۰ حزب در آن عضویت دارند و سونیل کانوگولو را باید رهبر این ائتلاف تلقی کرد.

عنصری اصلی به نام احساسات

آیا سونیل کانوگولو می‌تواند ارمغان آورنده تغییری باشد که اهالی تامیل نادو خواستار آن هستند؟ کانوگولو اواخر سال گذشته میلادی به عنوان رهبر «حزب کنگره ملی» هند، این حزب را به فتح انتخابات ایالت جنوبی تلانگانا نایل ساخت و در این راه از لغزش‌های سیاسی چاندرا شکارائو و فساد مالی منتسب به وی بیشترین بهره را برگرفت و حزب «چاندرا شکار» را که «بهارات راشترا سامیتی» (BRS) نام دارد، با کسب آرای لازم شکست داد. با این حال کانوگولو اصلاً خود را یک سیاستمدار سیر شده و متکی بر یک تک پیروزی نمی‌داند و اینک به چیزی بسیار بیش از آن می‌اندیشد و آن غلبه بر نارندرا مودی و حزب وی در انتخابات نهایی و سراسری هند است که از دیروز به راه افتاد. کانوگولو ایده‌های مختص خویش را دارد.

به گزارش رویترز، این سیاست‌پیشه ۴۰ ساله می‌گوید: «بیش از آنکه عدالت و حتی منطق نقش نخست را در انتخابات سیاسی ایفا کنند، این احساسات درونی مردم و نحوه استفاده کاندیداها از این احساس‌هاست که نتیجه نهایی را رقم می‌زند. پیروزی ما بر حزب BRS از همین طریق به دست آمد و چون رقیبی را ساقط کرد که ۱۰ سال تمام بر منطقه حکم می‌راند، سند تازه‌ای درخصوص تأثیرگذاری وسیع احساسات محلی و ملی در انتخاباتی به وسعت تمامی کشور است.»

مردم حوصله سخنرانی‌های طولانی را ندارند!

روش‌های کاری کانوگولو متمرکز بر انتخاب یک نکته به عنوان هدف نخست و سپس به‌کارگیری همه عوامل و اهرم‌های موجود در راه رسیدن به آن هدف است. او می‌گوید: «اینکه در میتینگ‌های سیاسی و کمپین‌های انتخاباتی خود زیاده‌گویی و ۷ تا ۸ هدف را تبیین و ترسیم کنید و از ده‌ها آرمان سخن گویید، مردم را خسته و متفرق خواهد کرد. به جای آن کل حزب‌تان و همه دنباله‌روهای آن را حول یک محور به حرکت درآورید و همه چیزها را صرف نیل به همان هدف اصلی و نهایی کنید. از این طریق مردم عادی بیشتر و بهتر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و دچار سردرگمی نمی‌شوند. سخنرانی‌های طولانی برای قشرهای عادی کسالت‌آور است و به جای آن باید صریح و مطمئن بود و مردم را با احساس‌هایی خوب همراه ساخت تا آنها در پی شما بیایند.»

به گزارش روزنامه ایندیپندنت انگلیس، سیاست‌هایی از همین دست به مودی کمک رساند تا یک دهه پیش انتخابات هند را فتح کند و نخست‌وزیر شود و این کانوگولو بود که به عنوان راهنما و ایدئولوگ اصلی مودی و همچون یک شریک، وی را در جاده پیروزی قرار داد. حزب کنگره ملی هند در ۱۰ سال اخیر اغلب نماینده‌هایی پرشمار در هیأت حاکمه هند و به عنوان عناصری تکمیلی در دولت‌های نارندرا مودی داشته اما اینک می‌خواهد خودش صاحب اصلی دولت شود و BJP را کنار بگذارد. به این ترتیب دوئل کانوگولو و مودی به عنوان «هم‌آیین»های سابق و رقبای فعلی می‌تواند از جذاب‌ترین رقابت‌های انتخاباتی باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها