ایران آنلاین گزارش می‌دهد؛

تصویب کمک ۲۶ میلیارد دلاری، مهر تایید آمریکا بر جنایات غزه

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

62299
تصویب کمک 26 میلیارد دلاری، مهر تایید آمریکا بر جنایات غزه

تصویب لایحه کمک مالی ایالات متحده برای اسرائیل و اوکراین و حتی تایوان، شب گذشته در حالی تصویب شد که پیش از این فروش و ارسال هر نوع سلاح به اسرائیل ممنوع اعلام شد، اما حالا آمریکا تلاش می‌کند با بستن قرارداد تسلیحاتی با اسرائیل و همچنین برای اوکراین در غالب بسته کمک مالی ، پای ثابت بیشتر شدن آتش جنگ در شرق و غرب دنیا باشد و برای قدرت‌هایی چون روسیه و چین خط و نشان بکشد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: صدای دست و جیغ و هورای این نمایندگان مجلس آمریکا برای یک بذل و بخشش چند ده میلیارد دلاری بلند شد.

 

بسته‌ی کمکی که قرار است، راهی اسرائیل، اوکراین و تایوان شود تا سدی جلوی حملات و تهدیدات روسیه، حماس و جمهوری خلق چین باشد.

روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت گسترده دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، به تصویب بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری رای مثبت دادند.

هرچند برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه با مخالفت شدید تلاش کردند جلوی تصویب این کمک مالی را بگیرند اما در نهایت حرف آخر را چکش رئیس‌مجلس زد و لایحه تصویب شد.

در این لوایح، حدود ۶۰ میلیارد دلار برای جنگ اوکراین شامل ۲۳ میلیارد دلار برای تأمین تسلیحات، و ۲۶ میلیارد دلار برای کمک به اسرائیل شامل ۹.۱ میلیارد دلار برای موارد بشردوستانه در نظر گرفته شد. همچنین برای حمایت از تایوان در دو اقیانوس هند و آرام نیز ۸.۱۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

کمک‌هایی که بیشتر جنسش شبیه آب به آسیاب ریختن در تنش‌های این روزهای دنیا است تا ادعای انسان‌دوستی و حمایت از مردمی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

رهبران آمریکا، از جو بایدن دموکرات گرفته تا میچ مک کانل، برجسته‌ترین سناتور جمهوری‌خواه در سنا، و مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، برای تصویب این بسته کمک مالی و تسلیحاتی به اسرائیل و اوکراین همصدا شدند.

آمریکا در دوسالی که از جنگ اوکراین می‌گذرد بارها برای ادامه جنگ البته به نفع اوکراین، بسته‌های کمک مالی و حتی کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ارسال کرده، اقدامی که البته مشابهش را هم برای دوستان اسرائیلی خود از آغاز جنگ غزه تا کنون فرستاده است.

هرچند کاخ سفید در مواضع اخیر خود بارها حرف از پایان یافتن جنگ غزه و فروکش کردن جنگ اوکراین و روسیه حرف زده، اما واقعیت ماجرا چیزی خلاف آن را نشان می‌دهد.

برخلاف ژست انسان‌دوستانه آقای رئیس‌جمهور  برای حمایت از مردم غزه و ارسال کمک‌های انسانی برای آنها، اما اینبار جو بایدن مصرانه اعلام کرده این بسته کمک مالی برای اسرائیل باید آماده و برای تبدیل به قانون شدن سریع به کاخ سفید فرستاده شود تا دست شریک اسرائیلی‌اش بسته نماند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، بعد از اعلام تصویب کمک مالی آمریکا برای رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «کنگره آمریکا با اکثریت قاطع، لایحه کمکی بسیار تحسین برانگیز را تصویب کرد که نشان دهنده حمایت قوی دو حزبی از اسرائیل و دفاع از تمدن غربی است.»

حمایتی که مدت‌هاست چه با کمک مالی و چه بدون آن، بی چون و چرا از سوی واشنگتن انجام می‌شود و حالا معتقد است تصویب این کمک مالی، مخابره پیام نیرومندی و قدرت رهبری آمریکا در دنیا خواهد بود.

آنطور که وال استریت ژورنال نوشته دولت بایدن به دنبال بستن یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به اسرائیل است، قراردادی که به تفکیک می‎گوید، مهمات تانک به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار، خودروهای نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و گلوله‌های خمپاره به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار باید برای ارتش رژیم صهیونیستی ارسال شود .

این روزنامه همچنین گفته، این بزرگ‌ترین معامله نظامی است که ایالات متحده با اسرائیل پس از آغاز درگیری‌ها در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه سال گذشته) انجام می دهد.

البته تصویب این بسته کمک مالی، در بین رهبران و گروه‌های مبارز دنیا واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشت، خیلی‌ها از تصویب این طرح کمک مالی استقبال کردند و آن را نشانه ارتباط نزدیک با ایالات متحده دانستند، اما خیلی‌های دیگر هم آن را دلیل محکمی برای رفتار ضد و نقیض مقامات واشنگتن در برابر وقایع دنیا نامیدند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از این حمایت آمریکایی‌ها تشکر کرد و گفت: قانون‌گذاران آمریکایی برای حفظ «تاریخ در مسیر درست» حرکت کرده‌اند و این لایحه از گسترش جنگ جلوگیری می‌کند و جان هزاران نفر را نجات می‌دهد.

البته شاید منظورآقای زلسنکی فقط جان مردم اوکراین بوده و او حتی اشاره‌ای به پایان دادن به این جنگ در شمال اروپا نکرده است.

در کنار خوشحالی اسرائیلی‌ها و اوکراینی‌ها اما تشکیلات خودگردان فلسطین به تصویب این لایحه واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارائه بسته ۲۶ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اسرائیل، تعدی بر مردم فلسطین و چراغ سبزی برای گسترش دامنه جنگ است.

کرمیلن هم در واکنش به این اقدام مجلس آمریکا برای کمک به اوکراین و اسرائیل گفت: کمک نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان، بحران را در سراسر جهان عمیق‌تر خواهد کرد.

البته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنار اعلام موضع کشورش این را هم اضافه کرد که کمک نظامی به رژیم کی‌یف نشان‌دهنده حمایت مستقیم از فعالیت‌های تروریستی است.

جو بایدن طی چند ماه اخیر که هم هوای اسرائیل را داشته و هم در برابر اعتراضات جهانی و حتی داخل آمریکا به حمایت از جنایات غزه اعلام کرده بود جنگ غزه باید تمام شود، اما در لفافه به دنبال ترغیب کنگره برای تصویب لایحه کمک مالی به اسرائیل بود.

یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن مرد شماره یک کاخ سفید، حالا جواب داده تا شاید از این اصرار بر حمایت اسرائیل راهی پیدا کند تا در مقابل رقیب انتخاباتی خود قد علم کند و جایش را بر صندلی اتاق رئیس‌جمهوری آمریکا برای چهار سال آتی، سفت کند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل