روحی صفت در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

گسترش روابط با همسایگان به خوبی در دولت سیزدهم پیگیری شد

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

62378
گسترش روابط با همسایگان به خوبی در دولت سیزدهم پیگیری شد

کارشناس مسائل پاکستان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: این سفر، در راستای گسترش روابط با همسایگان است، سیاستی که به خوبی در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

محسن روحی صفت کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان اظهار کرد: این سفر، در راستای سیاست همسایگی و گسترش روابط با همسایگان است، سیاستی که به خوبی در دولت آقای رئیسی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان علاوه بر اشتراکات فرهنگی به دلیل هم‌مرز بودن ایران با این کشور به لحاظ امنیت ملی دارای اهمیت زیادی است، گفت: پاکستان از بدو تاسیس تا کنون رابطه خوبی با ما داشته اما متاسفانه از حدود ۳۰ سال گذشته موضوعاتی بین ایران و پاکستان وجود داشت که مانع از ارتقا سطح روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور می‌شده است.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین مانع توسعه روابط این دو کشور، بی‌اعتمادی بین آنها بوده است که از موضوعات امنیتی نشات می‌گرفت و به‌نوعی می‌توان گفت راه‌حل توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میان ایران و پاکستان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور هستند.

وی افزود: مهم‌ترین اقدامی که آیت‌الله رئیسی می‌تواند در این سفر انجام دهد، این است که ساز و کاری بین دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران و پاکستان ایجاد کند تا از این طریق مشکلات بین دو کشور به مرور حل شود.

روحی صفت با بیان اینکه تحریم‌ها هم مانعی مهم برای گسترش روابط بین ایران و پاکستان بوده‌، گفت: از آنجایی که آمریکا نفوذ زیادی در پاکستان دارد و کمک‌های زیادی به خصوص به ارتش این کشور می‌کند مقامات این کشور را مجبور کرده که به تحریم‌ها تن دهند و از آنها تبعیت کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مانع گسترش روابط ایران و پاکستان می‌شد، تنش ایران با عربستان بود؛ از آنجایی که پاکستان بخشی از کمک‌های اقتصادی خود را از عربستان دریافت می‌کند، این تنش‌ها تاثیر مستقیمی بر روی روابط ایران و پاکستان داشت، اما حالا که خوشبختانه این تنش‌ها برطرف شده، توسعه روابط برای هر سه کشور دارای اهمیت است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست