کولاک قایقرانان ایران با چهار سهمیه پاریس در کره و ژاپن

پاروزنان پیش به سوی المپیک

ورزش

62403
پاروزنان پیش به سوی المپیک

قایقرانی ایران با رکوردشکنی، مسافر المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد. با چهار سهمیه در روئینگ، کایاک و کانو کانادایی. پاروزنان ملی‌پوش روئینگ و آب‌های آرام برای تصاحب سهمیه المپیک به ترتیب در انتخابی المپیک چونگجوی کره و توکیوی ژاپن قایق‌هایشان را به آب انداختند.

به گزارش گروه ورزشی ایران آنلاین، قایقرانی ایران با رکوردشکنی، مسافر المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد. با چهار سهمیه در روئینگ، کایاک و کانو کانادایی. پاروزنان ملی‌پوش روئینگ و آب‌های آرام برای تصاحب سهمیه المپیک به ترتیب در انتخابی المپیک چونگجوی کره و توکیوی ژاپن قایق‌هایشان را به آب انداختند. هرچند دو روز اول خبری از سهمیه نشد، اما روز آخر کولاک کردند. ملی‌پوشان قایقرانی این بار با سهمیه‌هایشان روز مردم را ساختند. خبری خوش که با بیدار شدن، لبخند را به لب هر ایرانی آورد. اگرچه معمولاً قایقرانی جزو کاروان ایران در المپیک بوده، اما به جز ۲۰۱۲ لندن، هیچ دوره‌ای نه تعداد سهمیه‌ها بیشتر از دو سهمیه بود و نه در همه رشته‌ها. البته که در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم سه سهمیه انفرادی کایاک بود و یک سهمیه سنگین وزن روئینگ. اما این بار وضعیت فرق می‌کند. سهمیه‌ها در روئینگ یک نفره سنگین وزن، دو نفره سبک وزن زنان، کانو کانادایی و کایاک هزار متر به دست آمد. در بین چهار سهمیه المپیک، سهمیه روئینگ دو نفره سبک وزن زنان که برای اولین بار رقم خورد در تاریخ ورزش قایقرانی سهمیه ماندگاری شد. با این حساب ۵ قایقران ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پارو می‌زنند.

سهمیه تاریخی روئینگ دو نفره
مهسا جاور و زینب نوروزی دو ملی‌پوش روئینگ دونفره سبک‌وزن، بعد از مدال نقره بازی‌های آسیایی‌ هانگژو، با اولین سهمیه المپیک روئینگ دو نفره هم شاهکار دیگری رقم زدند. مهسا جاور که بعد از مدال نقره بازی‌های آسیایی تصاحب سهمیه المپیک ورد زبانش بود، خیلی زود به قولش عمل کرد تا مردادماه همراه زینب در پاریس پارو بزنند. مهسا و زینب صبح دیروز در فینال دو نفره سبک وزن با قایق‌هایی از تایلند، ویتنام، ژاپن، ازبکستان و اندونزی رقابت کردند و با ثبت رکورد ۷ دقیقه و ۴ ثانیه و ۷۸ صدم ثانیه، دومین قایقی بودند که از خط پایان رد شدند و با مدال نقره، سهمیه تاریخی روئینگ دو نفره را به نام ایران زدند. قایق‌های ژاپن و ازبکستان اول و سوم شدند.

نبی رضایی؛ قایقران المپیکی کانو
محمدنبی رضایی که برای المپیک توکیو با باخت در انتخابی تیم ملی به علی آقامیرزایی حسرت به دل المپیک ماند، این بار جبران مافات کرد. او دقیقاً چهار دقیقه قبل از اینکه روئینگ دو نفره سبک وزن ایران در چونگجوی کره، تاریخ قایقرانی ایران را با سهمیه‌شان ورق بزنند، در مسابقه قهرمانی آسیای آب‌های آرام و انتخابی المپیک به میزبانی توکیوی ژاپن، با قهرمانی کار را تمام کرد. او که شنبه در کانو ۱۰۰۰ متر تک نفره مردان همه رقبایش را پشت سر گذاشت و فینالیست شد، صبح دیروز با قایقرانان تاجیکستان، کره، ژاپن، چین‌تایپه، ازبکستان، قزاقستان، چین و هند رقابت کرد و با زمان ۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه و ۹۸۰ هزارم ثانیه اولین نفری بود که خط پایان را رد کرد و با قدرت تمام هم مدال طلای آسیا را گرفت و هم سهمیه المیپک. قایقرانان چین تایپه و چین هم دوم و سوم شدند.

 

مجللی چراغ اول را روشن کرد
فاطمه مجللی قایقران ملی‌پوش روئینگ، چراغ اول سهمیه را در چونگجوی کره جنوبی روشن کرد. قایقران جوان که مدال نقره بازی‌های آسیایی‌ هانگژو را یدک می‌کشید، بعد از آن مدال طلای تک نفره و دو نفره جوانان آسیا را هم به کلکسیون افتخاراتش اضافه کرد تا با تجربه بیشتر پا به میدان سخت انتخابی المپیک بگذارد. فاطمه مجلل در روئینگ تکنفره سنگین وزن بعد از پشت سر گذاشتن رقبایش و صعود به فینال صبح دیروز با قایقرانان ویتنام، فیلیپین، ژاپن، ازبکستان و سنگاپور رقابت کرد و با زمان ۷ دقیقه و ۳۷ ثانیه و ۷ صدم ثانیه سومین قایقی بود که از خط پایان رد شد و با مدال برنز سهمیه المپیک گرفت؛ بعد از ازبکستان و ژاپن. او با یک تیر، دو نشان زد؛ هم رکورد ایران را زد و هم مسافر پاریس شد. با این اتفاق، او به رویای کودکی‌اش رنگ واقعیت داد: «حضور در المپیک آرزوی کودکی‌ام بود، حتی یک شب هم نبود که به رفتن به المپیک فکر نکنم. خیلی خوشحال بودم. وقتی متوجه شدم رکورد ایران را هم به نام خودم ثبت کردم، باورم نمی‌شد و فکر می‌کردم که رکورد را به من اشتباه می‌گویند.»

 

علی آقامیرزایی و تجربه دومین المپیک
قایقران ملی‌پوش کایاک بعد از تجربه پاروزنی در المپیک توکیو، در ژاپن برای دومین سهمیه مسابقه داد. مسابقه داد و به خواسته‌اش رسید. او در فینال کایاک ۱۰۰۰ متر با قایقرانانی از سنگاپور، ازبکستان، ژاپن، چین، قزاقستان، عراق و کره رقابت کرد و با زمان ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه و ۲۸۲ هزارم ثانیه با سومی به خط پایان رسید و صاحب مدال برنز شد. آقامیرزایی با اینکه سوم شده بود اما این بار بخت با او یار شد و قزاقستان که قایق دو نفره‌اش سهمیه المپیک گرفته بود، طبق قوانین فدراسیون جهانی که اولویت سهمیه با قایق گروهی است، به همین خاطر سهمیه انفرادی قزاقستان به او رسید. با این حساب علی آقامیرزایی برای دومین بار در المپیک پارو می‌زند.

 

فرزام: از نتیجه راضی‌ام
افشین فرزام، سرمربی تیم ملی روئینگ از دو سهمیه المپیک شاگردانش راضی است.
 او می‌گوید: «یک سهمیه تک نفره سنگین وزن و سهمیه دو نفره سبک وزن روئینگ، نتیجه خیلی راضی کننده‌ای است. اما اگر قرار باشد بچه‌ها در المپیک نتیجه بگیرند باید تدارکات و امکانات خوبی داشته باشند. به هر حال بچه‌ها باید در شرایط استاندارد تمرین کنند.» سرمربی تیم ملی روئینگ البته باز هم قول مدال نمی‌دهد: «حتی اگر شرایط همه جوره خوب باشد باز هم نمی‌توانم بگویم ملی‌پوشان مدال المپیک می‌گیرند. به شرطی که شرایط در حد کشورهای دیگر باشد، باید توقع نتیجه قابل قبول داشت.» فرزام درباره نتیجه قایق تک نفره و دو نفره می‌گوید: «فاطمه مجللی ۲۱ ساله با وجود تجربه کم در مسابقه انتخابی المپیک رقابت خیلی خوبی داشت و ۶ ثانیه با قهرمان المپیک فاصله داشت. او در مسابقه و رقابت با قایقران ژاپنی که قهرمان آسیا هم هست تا آخر مسابقه سرتر بود اما چند متر مانده به پایان، کم آورد. فاطمه مجللی در این مسابقه رکورد ایران را هم ۴ ثانیه شکست. در فینال دو نفره هم ما چندین دوره تا مرز سهمیه رفتیم اما خیلی سخت بود که کار سخت را این بار بچه‌ها انجام دادند. بچه‌های ما که تجربه باخت به ازبک و اندونزی را با صدم ثانیه در بازی‌های آسیایی داشتند، در انتخابی المپیک دو تیم را ۵ ثانیه جا گذاشتند و در رقابت تنگاتنگ با ژاپنی‌ها با نایب قهرمانی سهمیه گرفتند.

 

سهرابیان: شک نکنید
علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی، از درخشش ملی‌پوشانش راضی است. او می‌گوید: «خدا را شکر بچه‌ها با چند رکورد، سهمیه المپیک گرفتند. برای اولین بار ۳ قایقران زن در المپیک شرکت می‌کنند، ۵ قایقران در ۴ رشته مسابقه می‌دهند. برای اولین بار روئینگ دو نفره سبک وزن ایران المپیکی شده است و برای اولین بار قایقرانی ایران در سه رشته روئینگ، کانو و کایاک همزمان در المپیک حاضر می‌شود. این رکوردهایی بود که قایقرانی دیروز با چهار سهمیه‌اش رقم زد.»
او ناراحت است که طوفان در توکیو، سهمیه کانو کانادایی دو نفره ایران را گرفت: «ما در روئینگ پیش‌بینی دو سهمیه را داشتیم، آن هم طبق اطلاعات از بازی‌های آسیایی، ما روی سهمیه علی آقامیرزایی و محمدنبی رضایی هم حساب می‌کردیم. اما طوفان در رقابت‌های انتخابی المپیک توکیو، سهمیه کانو کانادایی دو نفره را از ما گرفت.»
رئیس فدراسیون قایقرانی به نتیجه پاروزنان ایران در المپیک پاریس امیدوار است: «شک نکنید بچه‌های ما در پاریس زنگ تفریح نیستند و حتی اگر مدال هم نگیرند اما رقبایشان را اذیت می‌کنند. همان طور که اینجا هم بچه‌ها مدعیان قدرتمند را اذیت کردند، به نتیجه آنها در المپیک هم امیدواریم تا قایقرانی برای نتایج درخشان در المپیک لس‌آنجلس آماده شود. امیدواریم بچه‌ها ی ما مورد توجه قرار بگیرند همان طور که رشته‌های پرمدال مورد توجه هستند. رشته‌های پرمدال واقعی مثل دوچرخه‌سواری، شنا، شمشیربازی و تیر و کمان هم در ردیف مدال‌آوران کاروان ایران یعنی کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری قرار بگیرند.»

 

خبرنگار: مهری رنجبر

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار ورزش