«ایران آنلاین» گزارش می دهد؛

ارمنستان همسایه نزدیک، شریک تجاری دور

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

62456
ارمنستان همسایه نزدیک، شریک تجاری دور

ارمنستان یکی از کشورهای شمالی ایران است که با وجود هم مرزی و بهره مندی از بازاری پر کشش همچنان سهم بالایی از بازار خود را به تجار ایرانی اختصاص نداده در حالی که با رفع موانع زیر ساختی و بانکی می توان پیش بینی کرد که از بازار این همسایه شمالی بتوان آورده ای ۹ میلیارد دلاری در سال را به دست آورد.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: بررسی تراز تجاری اقتصادی حاکم بر ۱۵ کشور همسایه ایران حکایت از ظرفیت ۱۲۰۰ میلیارد دلاری در این حوزه دارد. ظرفیتی که در صورت استفاده بهینه می تواند آورده ای ۳۰۰ میلیارد دلاری را برای کشورمان رقم بزند. یکی از کشورهایی که می تواند در این معادله به صورت ویژه دیده شود ارمنستان است. همسایه ای شمالی با بازاری گسترده که در بهمن ماه سال گذشته تفاهم نامه ای را با ۲۱ بند در ۱۹ حوزه با ایران به امضا رساند تا زمینه برای رشد ۳ میلیارد دلاری تبادلات تجاری بین ایران و این کشور برای سال ۱۴۰۳ افزایش یابد.

جای خالی ایران در بین پنج شریک اول تجاری ارمنستان

این افزایش سقف تبادلات تجاری در شرایطی پیش بینی شده است که آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران حکایت از آن دارد که ایران در ردیف سوم مبدا وارداتی و جایگاه نهم مقصد صادراتی ارمنستان قرار دارد در حالی که با وجود ظرفیت های گسترده در این کشور نام ایران در میان پنج کشور اول شرکای تجاری ارمنستان دیده نمی شود که این یعنی هنوز کشورمان نتوانسته به صورت قابل توجهی از بازار ارمنستان بهره برداری کند.

ظرفیت ۹ میلیاردی ارمنستان برای کالاهای ایرانی

بر اساس برآوردها بازار مصرف ارمنستان ظرفیتی ۹ میلیارد دلاری برای کشورمان داشته و محصور بودن آن در خشکی و نیاز این کشور برای ارتباط با ایران به منظور دسترسی به آب های آزاد و استفاده از محصولاتی همچون مواد غذایی، شوینده‌ها، پوشاک، مواد معدنی، مصالح ساختمانی ، آهن و فولاد، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، تابلوهای برقی فشار قوی و ترانسفرماتور  وابستگی آن را به کشورمان بیش از پیش می کند. همچنین این کشور می تواند به عنوان یک واسط، مسیری مطمئن برای رسیدن کالاهای ایرانی به اوراسیا و اروپا باشد تا بازاری پایدار در سطح جهانی برای تولید کنندگان داخلی فراهم آید.

همچنین «نهادینه شدن تجارت آزاد در کشور در نتیجه الحاق به سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشورهای دارای منافع مشترک» و «مناسب بودن فضای کسب‌وکار و فرآیند اداری کوتاه برای انجام امور تجاری نظیر ثبت شرکت» از دیگر مزایای صادراتی ایران به ارمنستان به حساب می آید.

ضرورت تغییر نگاه به بازار ارمنستان

کارشناسان بر این باورند که بخشی از خلع حضور ایران در بازار ارمنستان به دلیل وجود نگاه حاکم بر این کشور از سوی تصمیم گیران اقتصادی بوده چرا که فرمول استفاده از بازار این همسایه شمالی با معیار جمعیت و به مانند کشورهایی همچون پاکستان و عراق دیده شده در حالی که رقابتی بودن این بازار شباهت آن را به بازارهای کشورهای اتحادیه اروپا نزدیک کرده و همین موضوع باعث گردیده که نتوان با یک فرمول واحد که برای دیگر کشورها نوشته شده به ایفای نقش در ارمنستان پرداخت.

پای لنگ زیر ساخت های اقتصادی در تعامل با همسایه شمالی

هرویک یاریجانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بر این باور است که پای زیر ساخت های اقتصادی در تعاملات تجاری بین دو کشور از جمله روابط بانکی دو جانبه و روابط کارگزاری بانکی می لنگد. همچنین شفافیت و شناخت لازم از دو سوی بازار بین فعالان اقتصادی ایرانی و ارمنستانی به وجود نیامده که همین موضوع باعث شده تا پتانسیل ها به درستی دیده نشده و مورد استفاده قرار نگیرد. همچنین به دو مورد فوق باید هزینه بالای ترانزیت، التهاب بالای نرخ ارز و چالش نقل و انتقال ارز در سیستم بانکی در تعاملات تجاری با ارمنستان را نیز اضافه کرد.

فعالان حاضر در تجارت ایران و ارمنستان بر این باورند که تجارت بین دو کشور می تواند با شکل گیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک جهت اجرای پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی توسعه یابد. همچنین راه‌اندازی مرکز تجاری و ‌هاب توزیع کالاهای ایران در ارمنستان و ورود برند‌های موفق فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران به شبکه توزیع ارمنستان به منظور توزیع مستقیم کالاها و محصولات ایرانی در بازار این کشور بخش دیگری از راهکارها برای حضور در بازار پر کشش ارمنستان است.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد