آخرین تحولات اوکراین| یونان و اسپانیا وادار به تامین سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین شدند

بین‌الملل

62461
آخرین تحولات اوکراین| یونان و اسپانیا وادار به تامین سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین شدند

به گزارش فایننشال تایمز، کشورهای یونان و اسپانیا تحت فشار شدید متحدان خود در اتحادیه اروپا و ناتو هستند تا سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را برای اوکراین تامین کنند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، فایننشال تایمز در گزارش روز دوشنبه خود نوشت: این فشارها در حالی وارد می شود که کی یف خود را آماده درخواست کمک بیشتری در نشست امروز وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا می کند.

کی یف در ماه جاری میلادی از متحدان غربی خود خواست به فوریت، ۷ سامانه دفاع هوایی را در اختیار این کشور قرار دهند. این درخواست شامل سامانه های پاتریوت ساخت آمریکا و سامانه اس- ۳۰۰ ساخته شده در شوروی سابق است و به دنبال تشدید حملات هوایی و موشکی روسیه به شهرها و زیرساخت های برق در اوکراین مطرح شده است.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه از نشست سران هفته گذشته اتحادیه اروپا در بروکسل نوشت: سران اتحادیه اروپا از فرصت بدست آمده در این نشست استفاده کردند تا شخصا پترو سانچس نخست وزیر اسپانیا و کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان را تحت فشار قرار دهند تا سامانه های دفاع هوایی خود را در اختیار اوکراین قرار دهند.

سران اروپا به مقامات این دو کشور که ارتش آنها بیش از ۱۲ سامانه پاتریوت و دیگر سامانه های دفاعی همچون اس ۳۰۰ را در اختیار دارند، گفتند که نیاز آنها به این سامانه به اندازه اوکراین فوری نیست و آنها با هیچ تهدید قریب الوقوعی مواجه نیستند.

به گفته مقامات آگاه از این نشست، کشورهای لهستان و رومانی که آنها نیز دارای سامانه های پاتریوت هستند، با فشارهای کمتری برای انتقال این سامانه ها به کی یف مواجه اند زیرا این دو کشور در اماکن آسیب پذیرتری در مرز با اوکراین قرار دارند.

به نوشته فایننشال تایمز، اوکراین در حال حاضر دستکم سه سامانه پاتریوت دارد که یکی از آنها را آمریکا و دو مورد از آن را آلمان تامین کرده است.

احتمال می رود که رهگیرهای پدافند هوایی در بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین که روز شنبه به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید، گنجانده شده باشد.

این روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات آگاه از نشست امروز لوکزامبورگ نوشت: فشارها برای اهدای سامانه های دفاعی در نشست وزیران خارجه و دفاع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تشدید خواهد شد. گفته می‌شود که کی یف به ‌ویژه علاقه مند به سامانه های قدیمی اس-۳۰۰ یونان است که نیروهای اوکراین از قبل آن را در زرادخانه تسلیحاتی خود نگهداری می کنند و در استفاده از آن تجربه دارند.

سانچس ماه گذشته پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین وعده داد که قابلیت های جدیدی را برای کمک به اوکراین در مقابل روسیه ارائه خواهد داد.

تردیدها نسبت به تداوم حمایت نظامی آمریکا از اوکراین پس از انتخابات ۲۰۲۴

دولت جو بایدن قصد دارد پس از تصویب بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری به کی‌یف، انتقال تسلیحات و تجهیزات به اوکراین را از سر بگیرد.

به نوشته این خبرگزاری، بسته حمایتی تصویب شده آمریکا در بحبوحه کمبود شدید مهمات در اوکراین بسیار دیرتر از انتظارات به کی‌یف می رسد. ضمن آنکه تحلیلگران هشدار داده اند که هیچ تضمینی براس ارسال کمک های بیشتر وجود ندارد.

هرچند برخی مقامات و کارشناسان می گویند، ارسال گلوله های توپخانه، موشک های هدایت شونده و پدافند هوایی، چشم انداز نظامی اوکراین را تغییر خواهد داد.

ویلیام برنز رئیس سازمان سیا اخیرا گفت: «با تقویت اوکراین چه از نقطه نظر عملی و چه از نظر روحی، آنها کاملا می توانند تا پایان سال ۲۰۲۴ به خوبی اقدام کنند و نظرات مغرورانه [ولادیمیر] پوتین را که زمان به نفع اوست، خنثی کنند».

یک مقام آگاه آمریکایی نیز در همین زمینه گفت: مهمات، سامانه های دفاع هوایی و رهگیرها و سلاح‌های دوربرد می‌توانند در عرض چند روز، تغییر را ایجاد کنند.

وی سپس افزود: هیچ گونه تاخیر یا تنگنایی از سمت آمریکا وجود نخواهد داشت.

اظهارات این دو مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که با گذشت بیش از دو سال از جنگ در اوکراین، این کشور بخش هایی از قلمروی خود را در مناطق شرقی از دست داده و روسیه بمباران را حتی در شهرهای پشت خط مقدم هم افزایش داده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه پس از ماه ها تاخیر، یک بسته قانونی ۹۵ میلیارد دلاری را برای کمک های امنیتی به اوکراین، اسرائیل و تایوان تصویب کرد که ۶۰ میلیارد دلار آن به اوکراین تخصیص یافته است. گفته می شود سنای آمریکا نیز این بسته را در هفته جاری تصویب خواهد کرد و مسیر جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای امضای این قانون باز می گردد.

کاترینا استپاننکو تحلیلگر مسائل روسیه در مؤسسه مطالعات جنگ گفت: همزمان با کمبود شدید مهمات در اوکراین که منجر به از دست دادن ابتکار عمل آن در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) شد، کمک‌ها خیلی با تاخیر ارسال می شوند.

وی افزود: اوکراین از ماه اکتبر، ۵۸۳ کیلومتر مربع از خاک خود را از دست داده است که دلیل عمده این امر کمبود مهمات توپخانه بوده است. وی سپس خاطرنشان کرد: روسیه زمان لازم را برای آماده سازی حمله در اواخر بهار یا اوایل تابستان دارد.

رویترز در ادامه خاطرنشان کرد که اگرچه بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین پس از ماه ها انتظار تصویب شده و کاخ سفید در حال آماده سازی ارسال تسلیحات به کی‌یف است، اما سال ۲۰۲۴ به ویژه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با ابهاماتی همراه است. درواقع چنانچه دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در این انتخابات پیروز شود، همانگونه که بارها اعلام کرده است، نسبت به تداوم کمک های زیاد به اوکراین ابراز تردید نموده است.

رابرت مورت استاد دانشگاه سیراکیوز مستقر در نیویورک نیز در همین زمینه گفت: «اوکراین باید از سال جاری برای بازسازی نیروی خود به منظور آماده سازی برای جنگی طولانی استفاده کند». وی افزود: «هدف اروپا هم باید پر کردن شکافی حمایت های ایالات متحده باشد».


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل