«ایران آنلاین» گزارش می دهد؛

دست پر دولت در ساخت مسکن

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

62498
دست پر دولت در ساخت مسکن

برخی از جریانات سیاسی در شرایطی که خود بانی وضعیت موجود در حوزه مسکن هستند و با عدم پایبندی به تعهد قانونی خود در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و تقلیل آن به تولید ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون واحد در سال زمینه ساز انباشت نیاز بازار شدند حالا به دنبال به حاشیه بردن تلاش دولت برای تامین مسکن هستند آن هم در شرایطی که آمار وزارت مسکن حکایت از آن دارد که در طی عمر دولت سیزدهم بیش از دو و نیم میلیون مسکن ساخته شده است.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: هفته گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان میهمان اهالی سمنان بود تا ضمن بهره برداری از طرح های مختلف یکبار دیگر بر عزم دولت بر رفع دغدغه مردم در حوزه مسکن تاکید کند.

«ساخت مسکن را نه فراموش و نه از آن غفلت کرده ایم» کلید واژه ای بود که رئیس جمهور با بهره گیری از آن از استمرار پیگیری دولت برای تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سال خبر داد.

دولت در شرایطی این یادآوری برای تحقق وعده خود در حوزه مسکن را داشت که تامین این نیاز اساسی کشور در قانون مصوب و بر عهده دولت گذاشته شده است.

ساخت بیش از دو و نیم میلیون مسکن در دولت سیزدهم

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تا کنون ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۸۱ واحد مسکونی در سراسر کشور اجرا شده است. از این تعداد ۳۹۶ هزار و ۹۳۱ واحد مسکونی با واگذاری زمین رایگان در شهرها، طرح جوانی جمعیت و مشمولیت طرح های حمایتی به متقاضیان صورت گرفته است.

همچنین ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد مسکونی به صورت واگذاری زمین اجاره ۹۹ ساله و ۷۱۳ هزار و ۵۸۶ واحد مسکونی به صورت انبوه سازی در حال اجرا است. ساخت ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد مسکونی توسط نیروهای مسلح آغاز و ۲۵۷ هزار و ۷۰۳ واحد مسکونی در بافت فرسوده آغاز شده است.

بنابر این گزارش ۱۹۸ هزار و ۶۱۵ واحد مسکونی شهری به صورت خودمالکی، ۴۹۰ هزار و ۸۲۸ واحد مسکونی روستایی در حال ساخت است. همچنین از ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۲۷ هزار و ۳۶۸ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

انباشت نیاز مسکن

این آمار که حکایت از دست پر دولت در حوزه مسکن دارد اما به دلیل عدم اهتمام دولت های گذشته برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، شاهد انباشت نیاز در بازار هستیم. بازاری که نیازش با تولید سالانه 250 الی 300 هزار مسکن بی پاسخ باقی ماند و همین علت مهم و اساسی باعث شد تا با وجود حجم بالا تولید مسکن در طول عمر دولت سیزدهم همچنان عطش بازار برای عرضه خانه های جدید بالا باشد و تب آن فروکش نکند.

توجه به این نکته ضروری است که صنعت مسکن در اقتصاد کشور نقشی پیشران داشته و در صورتی که وعده ها در این بخش عملیاتی شوند می توان توقع داشت رونق و جهش تولید که شعار محوری سال است تحقق یابد. اقدامی که با واگذاری هزاران واحد مسکونی در هفته‌های گذشته به مددجویان سازمان های حمایتی و نیز نیروهای مسلح دسترسی به آن دور از تصور نیست.

در حالی که برخی از جریانات با نادیده گرفتن واقعیت میدانی در تولید مسکن در طول عمر دولت سیزدهم به دنبال بهره برداری سیاسی از این حوزه هستند معاون اجرایی رئیس جمهور مهر تایید بر اجرایی شدند فرآیند ساخت ۲.۵ میلیون واحد مسکن در سطح کشور زده است.

دولت به دنبال رفع عقب ماندگی حوزه مسکن

محسن منصوری طرح نهضت ملی مسکن را از جمله طرح‌های موفق در کشور دانسته و گفته است که نهضت ملی مسکن می کوشد تا فاصله مردم با خانه دار شدن را کاهش دهد. این طرح امید افزایی را نیز در جامعه بالا برده است. نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های موفق، مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

رشد آمار تولید مسکن درکشور در شرایطی سرعت گرفته است که ساخت و تحویل 140 هزار واحد مسکونی مسکن مهر از 240 هزار واحد باقی مانده تعهدات دولت‌های قبل و همچنین واگذاری 72 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن شهری در دستور کار دولت است تا بخش عمده ای از عقب‌ماندگی‌ها در زمینه تولید مسکن جبران شود.

به نظر می رسد بر خلاف برخی جریان سازی های رسانه ای که به دنبال نشان دادن ضعف دولت در عمل به وعده خود در حوزه مسکن هستند اما آمارها سخن از واقعیتی دیگر دارند و نسیم خدمت در حوزه مسکن در حال وزیدن است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد