عملیات وعده صادق و افزایش قدرت نرم ایران در جهان اسلام

محمد بیات

محمد بیات

یادداشت‌ها

62563
عملیات وعده صادق و افزایش قدرت نرم ایران در جهان اسلام

محمد بیات

گروه سیاسی ایران آنلاینعملیات وعده صادق سپاه پاسدارن علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی، علاوه بر احیای بازدارندگی ایران در برابر رژیم صهیونیستی، موجب بهبود تصویر و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی در میان کشورهای اسلامی؛ به ویژه مسلمانان منطقه غرب آسیا شده است. تنها دقایقی پس از آشکار شدن نشانه‌های حمله موشکی- پهپادی نیروهای مسلح ایران در آسمان منطقه، بسیاری از مردم عراق، سوریه، لبنان، اردن، کرانه باختری و نوار غزه به شادی پرداخته و این حمله را نخستین اقدام جدی علیه 200 روز جنایت و نسل کشی صهیونیست در قبال مردم فلسطین دانستند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد «قدرت معنایی» ایران بیش از پیش دست برتر را نسبت به سایر رقبای منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و ترکیه دارد. برخی کارشناسان معتقدند مقامات تصمیم گیر در تهران باید از این فرصت طلایی برای بسط نفوذ گفتمان ایران در منطقه بهره برده و از نتایج آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استفاده نمایند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به بررسی تاثیر عملکرد «میدان» بر روی حوزه قدرت نرم بپردازیم.

مهم‌ترین تجلی موفقیت آمیز بودن عملیات سیزدهم آوریل را می‌توان در ترندهای شبکه‌های اجتماعی مانند «ایکس» جست‌وجو کرد. به عنوان مثال کاربران عرب زبان استفاده از هشتگ «شکرا ایران» از ضربه جدی ایران به هیمنه رژیم صهیونیستی تشکر و قدردانی کردند. با آنکه دامنه استفاده از این هشتگ در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت پراکنده به چشم می‌خورد، اما این هشتگ در کشورهایی همچون لبنان، سوریه، عراق، یمن و الجزایر با استقبال کاربران مجازی مواجه شد. به عنوان مثال یحیی ابوزکریا روزنامه نگار برجسته جهان عرب در واکنش به عملیات وعده صادق در توئیتی نوشت:«زمانی که اعراب فلسطین را فروختند، فرزندان سلمان فارسی برای مردم فلسطین انتقام گرفتند.» سایر کاربران عرب با انتشار ویدیو طنز در خصوص وابستگی رهبران جهان عرب به اراده صهیونیست‌ها و به تمسخر حکام کشورهای عربی پرداختند که هیچگونه اقدام جدی برای دفاع از آرمان فلسطین و توقف کشتار غیرنظامیان در غزه انجام ندادند. 

افزایش محبوبیت ایران تنها به محدود به جهان عرب نشده و دامنه آن تا شبه قاره هند گسترش یافته است. به عنوان مثال در جریان سفر رئیس دولت سیزدهم به اسلام آباد علاوه بر وزیر خارجه، روسای احزاب پاکستانی نیز از موضع ایران در پرونده فلسطین تشکر و قدردانی کردند. همچنین در جریان این سفر مقامات پاکستانی نام یکی از خیابان‌های اسلام آباد را به «ایران» تغییر دادند. احیای قدرت معنایی ایران در جهان اسلام این امکان را برای دولتمردان فراهم خواهد کرد تا بتوانند علاوه بر دولت‌های اسلامی با مردم محلی نیز ارتباط گرفته و دستورکار دیپلماسی «عمومی»، «اقتصادی» و «فرهنگی» را با قوت بیشتری دنبال کنند. در چنین شرایطی لازم است تا دستگاه‌های ذی صلاح از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با تولید محصولات تصویری و انتشار گسترده آن در فضای مجازی زمینه همراه کردن نوجوانان و جوانان مسلمان با اهداف محور مقاومت را فراهم آورند. 

عملیات طوفان الاقصی و اثبات اهمیت مسئله فلسطین برای افکار عمومی جهان اسلام سبب شده است تا سال‌ها تلاش رسانه‌های منطقه‌ای- بین‌المللی برای برجسته سازی مسائل فرعی مانند ظهور داعش یا جنگ داخلی سوریه به حاشیه رفته و بار دیگر مسئله مبارزه با تجاوزات رژیم صهیونیستی در صدر مطالبات دولت- ملت‌های اسلامی قرار بگیرد. به گزارش موسسه واشنگتن پس از عملیات هفتم اکتبر بیش از 90 درصد مخاطبان شرکت کننده از جهان عرب مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. دیگر جلوه همراهی ملت‌های مسلمان با آرمان فلسطین تسخیر خیابان‌های ترکیه، اردن، عراق، پاکستان، بحرین، لبنان، هند، مالزی و ... توسط مردم معترضی است که خواهان پایان یافتن هشت دهه اشغالگری و نسل کشی سازمان یافته در باریکه غزه هستند. اقدام متقابل ایران در برابر تجاوزهای پی‌درپی رژیم صهیونیستی سبب همراهی بیش از پیش شهروندان کشورهای اسلامی با جمهوری اسلامی شده و می‌تواند قدرت چانه زنی نظام را در عرصه‌های مختلف افزایش دهد. 

برخلاف دوران جنگ سرد دولت‌ها صرفا نمی‌توانند بر روی عناصر مرتبط با قدرت نظامی تمرکز و سرمایه گذاری نمایند. در قرن بیست‌ویکم واحدهای سیاسی برای بیشینه سازی قدرت ملی خود چاره‌ای جز نگاه جامع به شئوون مختلف امنیت در حوزه‌های اقتصادی، رسانه‌ای، فرهنگی و هویتی ندارند. برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر توسعه تجهیزات و تقویت نیروهای مسلح، نگاه ویژه‌ای به انتشار گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج آن در میان ملت‌های مسلمان و مستضعفان جهان دارد. ترکیب قدرت سخت و نرم سبب ظهور «قدرت هوشمند» خواهد شد که می‌تواند علاوه بر تقویت دست کارزار نظام در حوزه‌های «میدان» و «دیپلماسی»؛ زمینه تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی و ارتباط گیری با بدن مردمی کشورهای مختلف را فراهم آورد. شاید به همین دلیل است که در یک هفته اخیر رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با حمله به عملیات وعده صادق سعی دارند تا اراده ملت ایران را کوچک نشان دهنده و از میزان تاثیر آن در میان افکار عمومی بکاهند. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها