«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

تجارت ایران و پاکستان روی ریل توسعه

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

62653
تجارت ایران و پاکستان روی ریل توسعه

تعاملات تجاری ایران و پاکستان طی سال های گذشته با یک شیب ملایم از تراز یک میلیارد و دویست میلیون دلاری به دو میلیارد دلار در پایان سال گذشته رسید اما حالا با حضور ابراهیم رئیسی در پاکستان افق ۱۰ میلیارد دلاری برای تجارت بین ایران و پاکستان به تصویر کشیده شده است. رویکردی که ضمن رونق بخشی تجارت زمینه ساز تقویت امنیت در جنوب شرق کشور نیز خواهد شد.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: از روز گذشته و همزمان با آغاز سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان موج جدیدی از رایزنی ها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایجاد شده است. حرکتی که می توان آن را نوید بخش دیپلماسی جدید در منطقه و به تبع آن افزایش امنیت در جنوب غرب آسیا و خصوصا جداره مرزی ایران و پاکستان دانست.

بر اساس نظر کارشناسان افزایش تراز مالی و تجاری بین کشورها زمینه ساز افزایش امنیت خواهد بود و حالا افق گذاری ایران و پاکستان برای رسیدن به هدف 10 میلیارد دلاری در تجارت می تواند گامی بزرگ برای باز شدن فضا برای فعالان اقتصادی در دو سوی مرز و از سوی دیگر خنثی کننده پروژه ضد امنیتی با رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در جداره مرزی برای عبور قاطع از گروهک های معاند و تروریست فراهم آورد.

پیش از سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان دست های پشت پرده که هدایت گری آن در اختیار آمریکا بود باعث شده بود تا بازار پر مصرف 235 میلیون نفری این کشور چندان در دسترس تجار و تولید کنندگان ایرانی قرار نگیرد هرچند که آمارها از سال 1397 تا 1401 نمایانگر صعودی بودن روند تجارت بین دو کشور است که با نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

بر اساس آمار ارزش محصولات صادراتی ایران به پاکستان در این بازه زمانی با یک شیب کند از یک میلیارد و دویست میلیون دلار به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در پایان سال 1401 رسید. رقمی که برای سال 1402 پس از اعمال سیاست توجه به همسایگان پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به دو میلیارد دلار رسید. آنطور که آمار حکایت می کند در سه ماهه اول سال جاری میلادی رشد 16 درصدی صادرات ایران به پاکستان به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار به ثبت رسیده است.

کارشناسان بر این باورند که با وجود روند رو به رشد تعاملات تجاری بین ایران و پاکستان در دو سال گذشته اما با وجود اشتراکات گسترده فرهنگی، اعتقادی، آداب و رسوم مشترک این رقم چندان خوشایند نیست و می بایست صعود با شیب تند را در آن مشاهده کرد.

حالا هدف گذاری 10 میلیارد دلاری در معاملات را باید در همین راستا دید تا گذرگاه های میرجاوه، کوه تفتان، جالق، ماشکیل، پیشین و مند به عنوان شش گذرگاه بین ایران و پاکستان شاهد رونق بیش از پیش جریان ترانزیت کالا باشند.

همچنین تعیین تکلیف پروژه خط لوله صلح انتقال گاز به پاکستان یکی دیگر از ملزومات مراودات اقتصادی ایران با این کشور است چرا که ضمن آورده مالی برای ایران زمینه ساز صرفه جویی در تامین سوخت از طرف پاکستان خواهد شد و کلید واژه ای برای رشد صنعتی و آسایش مردم. حالا با توجه به سفر رئیس جمهور به کشور پاکستان این توقع می رود تا پاکستان با خروج از زیر فشار آمریکا به تعهدی که در سال 2013 با ایران امضا کرده بود بازگردد و زمینه را برای حصول منافع مشترک دو کشور ایجاد کند.

با توجه به رایزنی های صورت گرفته در سفر رئیس جمهور به پاکستان به نظر می رسد روابط تجاری دو کشور با استفاده از موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار برای دسترسی به آب‌های آزاد، توسعه بنادر پاکستان و ایران، توسعه جدی زیرساخت‌ها، تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف و تهاتر کالا روندی رو به رشد به خود بگیرد که زمین ساز آبادانی در دو سوی مرز خواهد بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد