گرامیداشت شهدای عملیات «بازی‌ دراز» در سرپل ذهاب

قدم زائران شهدا بر «چشم منطقه»

استان‌ها

63323
قدم زائران شهدا بر «چشم منطقه»

همزمان با سالروز گرامیداشت شهدای عملیات بازی‌ دراز جمع کثیری از مردم سراسر ایران به شهرستان سرپل‌ذهاب می‌روند تا با حضور در مراسم بزرگداشت شهدای این عملیات به ارتفاعات بازی‌ دراز صعود کنند.

به گزارش گروه استان های ایران آنلاین، همزمان با سالروز گرامیداشت شهدای عملیات بازی‌ دراز جمع کثیری از مردم سراسر ایران به شهرستان سرپل‌ذهاب می‌روند تا با حضور در مراسم بزرگداشت شهدای این عملیات به ارتفاعات بازی‌ دراز صعود کنند. این ارتفاعات از نظر نظامی مهم‌ترین ارتفاعات غرب کشور است و از این رو به آن «چشم منطقه» لقب داده‌اند.
 امسال هم به رسم هر سال این مراسم با توجه به برنامه‌ریزی ستاد مرکزی راهیان نور کشور و سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشوردر گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: با توجه به اینکه امسال ویژه‌برنامه‌های بیشتری در راهیان نور غرب و شمالغرب برنامه‌ریزی شده، تصمیم بر این شد مراسم گرامیداشت شهدای عملیات بازی‌ دراز در دو روز برگزار شود.
سرهنگ پاسدار روح‌الله محمد حسین‌زاده یادآور شد: این منطقه در ایام دفاع مقدس جزو مناطق استراتژیک نظامی بود اما در روزهای اول جنگ به تصرف دشمن بعثی درآمد. رزمندگان غیور سپاه و ارتش مردانه در عملیاتی با عنوان بازی‌ دراز ۹ روز جنگیدند تا این منطقه را از دست دشمن خارج کنند. سال ۱۳۶۰ جوان‌ها و نوجوان‌های بسیاری به دلیل صعب العبور بودن مسیر و سختی عملیات برای دفاع و بازپس‌گیری این ارتفاعات جانشان را فدا کردند. پیکر خیلی‌ از این شهدا بازنگشت و بازماندگان این عملیات به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. از همین رو بازی‌ دراز را یکی از دشوارترین عملیات‌های دفاع‌مقدس می‌خوانند. شهید امیر سرلشکر حسین ادبیان از افسران ارتش و خلبان شهید علی اکبر شیرودی از جمله شهدای پرشمار این عملیات هستند.
وی با بیان اینکه شهدای عملیات بازی‌ دراز نماد مقاومت و سخت‌کوشی هستند، افزود: این منطقه هر سال این زمان حال و هوای عجیبی به خود می‌گیرد. مردم بخصوص نوجوانان و جوانان از طریق اردوهای راهیان نور و مساجد محل و عده‌ای با خودرو شخصی خودشان را به این منطقه می‌رسانند.
سرهنگ حسین‌زاده با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای این مراسم از سال گذشته آغاز شده و کمیته‌های ششگانه تشکیل و شرح وظایف آنها مشخص و ابلاغ شده، گفت: با نظارت سپاه شهرستان تمام برنامه‌های مقدماتی اجرا شده و استان آماده میزبانی از رهروان شهداست. امسال پیش‌بینی ما بر این است که بین ۳۰ الی ۴۰ هزار زائر از سراسر کشور در قالب کاروان‌های دسته‌جمعی و خودروهای شخصی در این برنامه ملی شرکت کنند. از این رو مسئولان برگزاری درصدد تأمین و تهیه اسکان، تغذیه و ملزومات مورد نظر زائرین شهدا هستند و تمامی دستگاه‌های متولی گردشگری و راهیان نور استان کرمانشاه تا پایان برگزاری این ویژه برنامه پای کار هستند.
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور اظهار داشت: برای تردد هیچ مشکل و محدودیتی نیست و با تلاش سپاه استان کرمانشاه و قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج و دستگاه‌های اجرایی این استان مسیر به‌تازگی بهسازی شده تا رفت و آمد بدون مشکل صورت گیرد.

خبرنگار: مرجان قندی


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها