معاون وزیر آموزش و پرورش:

امسال چالش کمبود معلم نداریم / تراکم کمتر از ۲۶ نفر در ۸۰ درصد مدارس ابتدایی

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

63362
امسال چالش کمبود معلم نداریم / تراکم کمتر از ۲۶ نفر در ۸۰ درصد مدارس ابتدایی

فرهادی گفت: مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۳ با چالش‌های جذب نیروی کافی که از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ پیش آمده بود مواجه نخواهند شد و مهرماه آرامی پیش‌رو خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین، علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد: مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۳ با چالش‌های جذب نیروی کافی که از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ پیش آمده بود مواجه نخواهند شد و مهرماه آرامی پیش‌رو خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: به جای دغدغه کمبود معلم باید به فکر افزایش کیفیت آموزشی، تربیتی و پژوهشی در مدارس باشیم و تامین نیرو را امری بدیهی و وظیفه‌ای بدیهی بدانیم. 

تراکم کمتر از ۲۶ نفر در ۸۰ درصد مدارس ابتدایی

فرهادی تاکید کرد: ۸۰ درصد مدارس ابتدایی تراکم کمتر از ۲۶ تا ۳۵ نفر دارند یعنی ۴۷ درصد مدارس ابتدایی تراکم کمتر از ۲۶ نفر و ۳۸ درصد تراکمی بین ۲۶ تا ۳۵ نفر دارند. عدد کمی از مدارس تراکم بالای ۳۵ نفر دارند.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از کارکنان در بخش آموزش فعال هستند، اظهار کرد: معلمان نمونه هر سال در هفته معلم انتخاب می‌شوند و امسال تلاش شد نحوه شناسایی اینگونه نباشد که معلم خود را برای نمونه بودن کاندیدا کند، بلکه آموزش و پرورش از طریق نظرخواهی از سایر معلمان، دانش‌آموزان و والدین، معلمان نمونه را شناسایی کرد.

دیدار معلمان با مقام معظم رهبری 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان نمونه با روز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه با مقامات کشور و همچنین با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت. در کشور بیش از ۹۳ هزار معلم در سطح مدرسه به‌عنوان معلم نمونه شناسایی شده‌اند و در سطح مناطق ۲ هزار و ۳۱۷ معلم نمونه معرفی شده‌اند. از بین این ۲ هزار و ۳۱۷ نفر ۱۵۹ معلم در بخش‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم هستند و ۱۶۰ نفر هم در گروه کیفیت‌بخشی در بخش استانی شناسایی شدند. مجموعا ۳۲۰ نفر در بخش انسانی هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: در بخش کشوری در مجموع ۲۰ معلم نمونه شناسایی شدند که ۱۵ نفر آن‌ها مربوط به ابتدایی و متوسطه اول و دوم هستند و ۵ نفر هم در بخش کیفیت‌بخشی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: با شناسایی معلمان نمونه به دنبال تقویت خلاقیت هستیم. همچنین آن‌ها را به‌عنوان افراد برتر در عرصه تعلیم و تربیت معرفی می‌کنیم و برای نخستین بار این افراد در کانون‌های ارزیابی در معرض بررسی قرار گرفتند.

رشد ۳۵ درصدی در ساخت مدارس 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، در ساخت مدارس ۳۵ درصد رشد داشتیم، ۶۷۶۸ مدرسه ساختیم، گفت: به طور میانگین هر ۸ روز یک مدرسه ساخته شد و ۱۹۲ هنرستان ساخته شد همچنین مشارکت خیران در بحث مدرسه‌سازی ۳۰۰ درصد افزایش داشت و ۱۱هزار  میلیارد تومان مشارکت مالی داشتند.

توزیع شیر رایگان برای ۸ میلیون دانش‌آموز

فرهادی افزود: بعد از ۱۰ سال وقفه در توزیع شیر مدارس شاهد توزیع شیر رایگان بودیم و ۲۰۰ نوبت شیر رایگان برای ۸ میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی توزیع شد.

دریافت ۶ هزار سند مالکیت برای مدارس

وی گفت: در سال تحصیلی فعلی و سال گذشته، ۱۸۵ هزار ردیف استخدامی در قالب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و رجایی و آزمون استخدامی ماده ۲۸ صادر شد. مهر امسال ۳۲ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان و رجایی تحصیل خواهند کرد. ۶ هزار سند مالکیت برای مدارس و املاک آموزش و پرورش دریافت کردیم که بیشترین سند مربوط به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کردستان است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان عنوان کرد: آیین‌نامه آن در دولت تصویب شد و اکنون در حال بررسی است و به دنبال ایجاد رفاه در معیشت معلمان هستیم و به محض تصویب جزئیات آن اعلام خواهد شد.

ضرورت بررسی سلامت روان معلمان استخدام شده

فرهادی درباره بررسی سلامت روان معلمانی که به تازگی استخدام شده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر تنبیه بدنی دانش‌آموزان بسیار اندک است، در پذیرش معلمان جدید به صورت کانون‌های ارزیابی، معلمان را بررسی کردیم و مهارت گفتاری، رفتاری، روحیات مورد نیازبرای معلمی، شخصیت و... بررسی می‌شود تا با شخصیت آرام و صبور وارد آموزش و پرورش شوند.

پیگیر تقویت مدارس دولتی هستیم

سخنگوی آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اظهار کرد: مدارس به جز آن‌هایی که برایشان مشخص است مانند سمپاد یا نمونه دولتی، اجازه برگزاری آزمون ندارند، سال گذشته ثبت‌نام الکترونیکی داشتیم که بسیاری از خانواده‌ها اینگونه اقدام کردند. در بحث محدوده بندی جغرافیایی مدارس هم تلاش شده است تا حداکثر همکاری با خانواده‌ها انجام شود و قرار شد در برخی نقاط که محدوده به حدی است که خانواده‌ها در شعاع مدرسه قرار می‌‌گیرند، همراهی لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: به دنبال تقویت مدارس دولتی هستیم تا ثبت‌نام در مدارس غیردولتی به دلیل ترس از نبود کیفیت در مدارس دولتی نباشد. در تلاش هستیم تا مدارس دولتی را تقویت و در مدارس غیردولتی، نظارت را افزایش دهیم.

انتخاب معلمان نمونه فقط از مدارس دولتی

فرهادی درباره اینکه آیا انتخاب معلمان نمونه از مدارس غیردولتی هم انجام می‌شود، گفت: انتخاب معلمان نمونه فقط از مدارس دولتی است چون ما نماینده دولت هستیم همچنان انتظار داریم مدارس دولتی در رقابت با مدارس غیردولتی با کیفیت بتوانند اولیا را اقناع کنند که در این مدارس ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی برای تمام معلمانی که مدارک خود را بارگذاری کردند، انجام شد، افزود: رتبه‌بندی برای دولت بار مالی جدی دارد و نشان می‌دهد دولت به معیشت معلمان توجه دارد و معتقدیم با تقویت معیشت به طور مستقیم کیفیت آموزش و پرورش را خواهیم داشت.

جزئیات تامین مسکن برای فرهنگیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تامین مسکن فرهنگیان خاطرنشان کرد: چند مسیر وجود داشت از جمله ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن که با نهادهای مربوطه صحبت کردیم تا معلمان در اولویت باشند همچنین در تمام استان‌ها معمان فاقد مسکن را شناسایی کردیم که بیش از ۱۰۰ هزارنفر هستند همچنین در تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی در ۱۸ استان برای ساخت ۵۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی اقدامات لازم  انجام شده است و آموزش و پرورش زمین‌های مازاد خود را برای این کار اختصاص داده است در استان‌هایی که ظرفیت نداشتیم، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که معلمان را برای تامین مسکن در اولویت قرار می‌دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه