برای رقابت با آمریکا، چین و روسیه؛

تلگراف: انگلیس موشک مافوق‌صوت داخلی می‌سازد

بین‌الملل

63372
تلگراف: انگلیس موشک مافوق‌صوت داخلی می‌سازد

روزنامه انگلیسی تلگراف، نوشت: انگلیس برای رقابت با آمریکا، چین و روسیه، موشک مافوق‌صوت داخلی می‌سازد.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، فرماندهان ارتش بریتانیا به دنبال سلاحی هستند که بتواند به سرعت بیش از پنج ماخ برسد.

وزارت دفاع انگلیس تاکید دارد که طراحی و ساخت این تسلیحات باید به طور کامل در بریتانیا صورت گیرد و تا پایان سال ۲۰۳۰ در خاک این کشور مستقر شود.

گفته می شود بودجه این طرح از سوی ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس به عنوان یکی از اهداف افزایش ۷۵ میلیارد پوندی بودجه دفاعی طی ۶ سال آینده اولویت بندی شده است.

گفته می‌شود که تاکنون تصمیمی در مورد پرتاب این نوع موشک ها از زمین، دریا یا هوا گرفته نشده، اما یکی از گزینه ها، سلاحی است که امکان استقرار بر روی جنگنده هایی مانند «تایفون» یا «اف-۳۵» را داشته باشد که برد کوتاه تر و وزن کمتری نسبت به سلاح های بزرگتر پرتاب شده از زمین داشته باشد.

همزمان برخی منابع آگاه و دخیل در این طرح، ساخت موشک های یاد شده را دشوار دانسته اند؛ چرا که گفته می شود برخی مواد مورد نیاز ساخت این تسلیحات هنوز وجود ندارند و باید ابتدا ساخته شوند تا در برابر درجه حرارت های بالای ناشی از سرعت های مافوق صوت مقاومت داشته باشند.

وزارت دفاع انگلیس با اشاره به نگرانی‌های امنیتی این کشور از اظهارنظر در مورد جزئیات دقیق این برنامه خودداری کرده است اما یک سخنگوی این نهاد گفت: «ما در حال پیگیری فناوری‌های مافوق صوت برای توسعه بیشتر قابلیت های پیشرفته و مستقل انگلیس هستیم. ما به سرمایه گذاری در تجهیزات خود برای مقابله با تهدیدات کنونی و آینده ادامه می دهیم.»

تلگراف در ادامه یادآور شده است: از آنجاکه اکثر پروژه‌های موشکی انگلیس همواره با شراکت یکی از متحدان خارجی صورت گرفته، برنامه کنونی برای ساخت موشک‌های کروز مافوق صوت به نظر غیرمعمول می رسد.

موشک‌های مافوق صوت که با سرعت‌های بسیار سریع‌تری نسبت به موشک‌های کروز استاندارد عمل می‌کنند، توانایی فرار از پدافند هوایی دشمن را با سرعتی بیش از چهار هزار مایل (۶ هزار و ۴۳۷ کیلومتر) در ساعت و مانور در اواسط پرواز دارند.

پیش از این آمریکا یک موشک کروز مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده و این اقدام را همگام با فناوری موشکی روسیه و چین حیاتی دانسته است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی گفته بود موشک‌های مافوق صوت روسیه که شهرهای اوکراین را هدف می گیرند، غیر قابل توقف هستند.

این روزنامه در بخشی دیگر یادآور شده است: انگلیس و آمریکا در حال حاضر موشک‌های بالستیکی دارند که در زیردریایی‌های هسته‌ای آنها استفاده می‌شود و می‌توانند با سرعتی بیش از ۲۰ ماخ حرکت کنند، اما سرنگونی آنها به دلیل ردیاب بودنشان راحتتر است.

انگلیس اعلام کرده است که قادر است تا یک میلیارد پوند در پروژه ساخت موشک های مافوق صوت سرمایه‌گذاری کند، اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند در صورت ضرورت، می توان این موشک ها را از آمریکا خریداری کرد.

رقابت کنونی بر سر موشک‌های مافوق صوت که به گفته برخی کارشناسان مشابه شروع مسابقه تسلیحاتی جنگ سرد در دهه ۱۹۵۰ است، بحث هایی را در مورد هزینه های بالای ساخت و استقرار این موشک ها به راه انداخته است.

جیمز بلک دستیار مدیر تحقیقات دفاعی در اندیشکده رند در این زمینه گفت: اگرچه موشک‌های مافوق صوت مزایای نظامی به دنبال دارند، اما شاید بهتر باشد این پول را صرف فناوری های موجود کرد.

وی افزود: «انگلیس بهتر است به جای خرید و یا ساخت سلاح‌های مافوق صوت گران قیمت که ممکن است در اکثر مواقع مورد نیاز نباشد، ذخایر تسلیحات دقیق و ارزان‌تر خود را افزایش دهد».


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل