مزایای بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی فولاد اسفراین

اقتصاد

63379
مزایای بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی فولاد اسفراین

مدیرعامل مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: بومی‌سازی ساخت ماشین‌آلات صنعتی سنگین و نیمه‌سنگین با هدف خودکفایی کشور در اولویت این مجتمع صنعتی قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، علیرضا ارغایی اظهار داشت: اخیرا کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بزرگ ماشین‌سازی و جمع‌آوری قطعات تشکیل شده تا این مجتمع به شکلی هدفمند بر روی ساخت ماشین‌آلات متمرکز شود.

وی افزود: مجتمع صنعتی فولاد اسفراین قطعات اصلی ماشین‌آلات صنعتی را تولید کرده و به نوعی تابو را شکسته و مابقی اقدامات مربوط به سیستم هیدرولیک، بدنه و سیستم‌های کنترلی است که در داخل کشور تولید می‌شود.

ارغایی خاطرنشان کرد: این مجتمع صنعتی، صنایع کشور را دسته‌بندی و برای هر کدام یک استراتژی تعریف کرده است و سعی دارد مهمترین قطعات مورد نیاز آنها با تجهیزات مختص این مجتمع، تولید کند.

مدیرعامل مجتمع صنعتی فولاد اسفراین یادآور شد: دو سوم درآمد مجتمع صنعتی فولاد اسفراین در سال گذشته مربوط به فروش قطعات و یک سوم ناشی از فروش شمش و مقاطع بود که اکنون هیچ علاقه ای برای سرمایه گذاری در بخش فروش شمش و مقاطع وجود ندارد.

ارغایی با بیان اینکه تمرکز این مجتمع بر روی تولید قطعات است، گفت: این قطعات شامل نیروگاهی، انواع آسیاب های سنگ شکن و قطعات صنایع معدنی اچ پی جی آر (سنگ شکن‌های تحت کارکرد فشار بالا در صنایع معدنی) است.

وی افزود: ۵۰ تن غلتک اچ پی جی آر (سنگ شکن‌های تحت کارکرد فشار بالا در صنایع معدنی) در سال گذشته این مجتمع صنعتی تولید کرد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی فولاد اسفراین تصریح کرد: جدای از تولید قطعات بیشتر در سالجاری یکی از برنامه های مهم این مجتمع، تبدیل قطعات به ماشین‌آلات است به گونه‌ای که این قطعات در داخل یک ماشین بکار برده شود.

مزایای بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی

ارغایی با اشاره به مزایای بومی سازی ماشین‌آلات صنعتی، گفت: اختلاف اساسی تولید ماشین با قطعه در این است که شما وقتی ماشینی تولید می کنید، تغییرات مد نظر شما در آن اعمال می شود و نام تجاری شرکت خود را بر آن درج می کنید.

وی افزود: از سویی ماشین های وارداتی به گونه ای که تنظیم شده اند که بعد از ۱۰ هزار ساعت از کار می افتند و عمرش تمام می شود اما تولیدات داخلی عمر کوتاهی نخواهند داشت.

مدیرعامل مجتمع صنعتی فولاد اسفراین ادامه داد: جدای از این ماشین های وارداتی همیشه ۲ الی سه رده از ماشین های مشابه خارجی عقب تر است و همچنین از نظر ذخیره انرژی بسیار با رویکردهای صرفه جویی انرژی در کشور فاصله دارد این در حالی است که ما اکنون با بحران تراز انرژی روبه رو هستیم.

ارغایی گفت: ماشین‌آلات در بخش صنایع معدنی هر کدام پنج الی ۱۰ مگاوات برق مصرف می کنند و از بزرگترین مصرف کننده های انرژی هستند این در حالی است که اگر بتوان در هر ماشین ۲۰ درصد ذخیره انرژی را در آن اعمال کرد به اندازه یک نیروگاه انرژی ذخیره شده است.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۰۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد.

این مجتمع فولادی در سال های اخیر گام های بزرگی را در راستای خودکفایی کشور در تولید قطعات سنگین آهنگری برداشته است و با افزایش تولید توانست کشور را از فولادهای آلیاژی و خاص برای کاربردهای متنوع در صنایع نفت و گاز، معدن، سیمان، نیروگاهی، ریلی و راه آهن، فولاد، خودرو سازی و کشتی سازی خودکفا کند.

اسفراین با ۶۵ واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط دارای مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان اینک قطب صنعتی در استان خراسان شمالی است.

در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در واحد های تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک اسفراین مشغول به کار هستند که گسترش و توسعه صنایع می تواند زمینه اشتغال پایدار تعداد زیادی از هم استانی ها را فراهم کند.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد