غیبی‌پور در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

طرح مالیات بر سوداگری موجب کاهش تورم می‌شود

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

63419
طرح مالیات بر سوداگری موجب کاهش تورم می‌شود

کارشناس امور مالیاتی گفت: طرح مالیات بر سوداگری موجب کاهش دلالی در بازار شده و دلالان را به سمت تولید سوق می‌دهد، یعنی جایی که منافع بیشتری در آن وجود دارد، در نتیجه این اقدام ارزش پول ملی افزایش یافته و تورم کاهش پیدا می‌کند.

سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با ایران آنلاین درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اظهار کرد: در همه کشورها سه محور مالیات‌ستانی وجود دارد که عبارتند از درآمد، مصرف و ثروت؛ مالیات بر ثروت شامل اموال منقول اعم از طلا، خودرو و عتیقه‌جات و اموال غیرمنقول شامل ملک می‌شود.

غیبی‌پور با بیان اینکه بیشترین میزان وصولی مالیات در کشور ما شامل مالیات بر درآمد می‌شود، گفت: این نوع مالیات به شرکت‌ها، دستمزد و مشاغل تعلق می‌گیرد، اما در کشورهای پیشرفته یک تعادل در مالیات‌ستانی وجود داشته و سهم مالیات بر ثروت بیشتر است، اما در کشور ما سهم این نوع مالیات کمتر از استاندارد جهانی است و قرار است که با طرح مالیات بر سوداگری میزان مالیات بر ثروت و املاک به نرخ واقعی در نظر گرفته شود.

غیبی‌پور با اشاره به اینکه طرح مالیات بر سوداگری موجب کاهش دلالی در بازار شده و دلالان را به سمت تولید سوق داده می‌دهد، گفت: در ساختار اقتصادهایی که تولید محور نیستند، همه سرمایه افراد به‌دلیل زودبازده بودن به سمت بخش خدمات و دلالی خواهد رفت، اما وقتی مالیات آن بخش‌ها بازدارنده و چشمگیر شود افراد خود به خود از آن بازارها خارج شده و به سمت تولید می‌روند یعنی جایی که منافع بیشتری در آن وجود دارد، در نتیجه این اقدام ارزش پول ملی افزایش یافته و تورم کاهش پیدا می‌کند.

 وی همچنین با اشاره به اشکالات این طرح هم عنوان کرد: اشکال اساسی که به طرح مالیات بر سوداگری وجود دارد این است که وقتی داده‌های خرید و فروش تکمیل می‌شود و در سیستم هم وارد شد زمانی که می خواهیم که تورم را کسر کنیم برخی تورم وزنی را در نظر می گیرند که کمتر از تورم بازار است.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر تورم به نرخ بانک مرکزی یا وزنی کم شود سهم مالیات برای کسانی که ملکی را خرید و فروش کرده زیاد می‌شود اما گر تورم متعارف در نظر گرفته شود به نفع صاحب ملک خواهد بود.

وی افزود: نکته بعد تداخل قوانین است که باید تمام قوانین موازی، متداخل جاری تعیین تکلیف شود که شخص برای فروش یک ملک چندین بار مالیات پرداخت نکند و مالیات‌هایی که قبلا واریز شده کسر شود اما متاسفانه به دلیل اینکه سامانه‌ها به هم مرتبط نیست با چنین مشکلی روبرو هستیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد