در مراسم گرامیداشت روز روانشناس عنوان شد

ضرورت تغییر رویکرد سلامت‌محوری به جای بیمارمحوری در حوزه سلامت روان

جامعه

63504
ضرورت تغییر رویکرد سلامت‌محوری به جای بیمارمحوری در حوزه سلامت روان

مراسم بزرگداشت روز روانشناس دیروز با حضور دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، دکتر مهری‌سادات موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، دکتر معصومه توکلی رئیس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور، محمد نصیری مدیرکل بهزیستی استان تهران و تعداد زیادی از مشاوران و روانشناسان برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه ایران آنلاین، مراسم بزرگداشت روز روانشناس دیروز با حضور دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، دکتر مهری‌سادات موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، دکتر معصومه توکلی رئیس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور، محمد نصیری مدیرکل بهزیستی استان تهران و تعداد زیادی از مشاوران و روانشناسان برگزار شد.

هر خانواده یک روانشناس
در این مراسم، رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه در موضوع سلامت روان باید از پیشگیری ثانویه به سمت پیشگیری اولیه حرکت کنیم، درباره برنامه‌های آینده این سازمان گفت: همه ما عضو یک خانواده هستیم و هدف واحدی را دنبال می‌کنیم.
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما اصلاح قانون سازمان است که معتقدیم ضعف‌های زیادی دارد و باید اصلاح شود. بعد از آن، تدوین سند سلامت روان به عنوان منشور اقدامات در حوزه سلامت روان، از اولویت‌های کاری سازمان است.دکتر علی فتحی آشتیانی افزود: راه‌اندازی سامانه پسینی برای نظارت بر مراکز مشاوره، اجرای نظام رتبه‌بندی در سازمان، پیگیری ایده جدید روانشناس خانواده و جایگزینی نگاه سلامت‌محوری در حوزه سلامت روان به جای بیمارمحوری، از مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی این سازمان است.

سازمان بهزیستی از پیشگامان حوزه سلامت روان در جامعه است
معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که سازمان بهزیستی به عنوان یکی از ارکان سلامت روان در جامعه چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است، گفت: سال‌هاست که سازمان بهزیستی کشور در بحث مشاوره‌های روانشناختی پیشرو بوده است. در واقع این سازمان اولین نهادی است که مباحث مربوط به مشاوره و روانشناسی را در ساختارهای اجرایی خود دیده است و وجود دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان نمونه موفقی از این ادعاست.
مهری‌سادات موسوی درباره فعالیت‌های این دفتر گفت: دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور هم به مددجویان سازمان و هم به عموم مردم خدماتی ارائه می‌دهد و بیش از ۲۲ سال است که در زمینه ارائه مجوز به مراکز خصوصی روانشناسی فعالیت می‌کند. البته بجز ارائه مجوز بر فعالیت‌های این مراکز هم نظارت می‌کند.
وی افزود: سازمان بهزیستی برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های آموزشی و مشاوره‌ای داشته است که از مهم‌ترین آنها باید به غربالگری اضطراب کودکان، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری، آموزش خانواده و آموزش و مشاوره به زوجینی که در شرف طلاق هستند، اشاره کنم.

مشاوره اولیه در طرح بهبود کیفیت روابط زوجین
 موسوی با بیان اینکه طرح بهبود کیفیت روابط زوجین در ۵ سال اول زندگی را در دستور کار داریم، گفت: از آنجا که معتقدیم اگر بتوانیم با خدمات مشاوره‌ای در همان مراحل اولیه مشکلات زوجین را حل کنیم و خدمات مشاوره‌ای را به زمانی که زوج تصمیم به جدایی گرفته‌اند موکول نکنیم، از دو سال قبل به صورت پایلوت در دو شهرستان استان تهران طرح بهبود کیفیت روابط زوجین در ۵ سال اول زندگی را در دستور کار قرار دادیم.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی مددجویان مختلفی دارد که یا آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب هستند، افزود: بخشی از روانشناسان سازمان در مراکز مشاوره تلفنی ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی فعالیت می‌کنند که با فوریت‌هایی مثل کودک‌آزاری و یا افکار خودکشی و... روبه‌رو هستند. این روانشناسان در کنار مددکاران اجتماعی حضور دارند.

در صورت تکرار تخلف لغو مجوز می‌کنیم
سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که سازمان بهزیستی چه نظارتی بر مراکز مشاوره تحت نظر خود دارد، گفت: خیلی از مراکز مشاوره تحت نظر سازمان، مجوز ماده ۲۶ (قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت) را از سازمان گرفته‌اند. نظارت روی این مراکز انجام می‌شود هر چند بخشی از این مراکز در بحث‌های تخصصی سازمان مثل بحث فرزندخواندگی همکار ما هستند و در مراحل مختلف به خانواده‌ها مشاوره می‌دهند.موسوی افزود: سختگیری‌های ما از بقیه بیشتر است، مثلاً حتی در بحث مناسب‌سازی مراکز هم نظارت داریم. از دو سال گذشته مراکز زیر نظر سازمان برای رعایت حال مراجعان ملزم به مناسب‌سازی شدند.
علاوه بر بحث‌های نظارتی در موضوعات مختلف که در جامعه به وجود می‌آید، آموزش‌های تخصصی برای روانشناسان مراکز داریم. اگر شکایتی از مراکز شود به لغو مجوز آن مرکز منجر خواهد شد، بنابراین این‌طور نیست که مرکزی که مجوز گرفته بدون نظارت و باوجود تخلفات بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.وی از مردم خواست در صورت شکایت از مراکز مشاوره تحت پوشش این سازمان در هر استان با مراجعه به بهزیستی استان شکایت خود را مطرح کنند.

خبرنگار: سمیه افشین فر


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه