سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

اعلام جزئیات حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

63553
اعلام جزئیات حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص

علی فرهادی گفت: با پیگیری وزیر آموزش و پرورش و دستور رئیس‌جمهور قرار شد شهریه دهک‌هایی که توان مالی مناسبی ندارند توسط آموزش و پرورش پرداخت شود.

علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه سهم دانش‌آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص باید بیشتر شود، گفت: در مدارس خاص مثل تیزهوشان و نمونه دولتی که با آزمون هستند، سعی می‌شود استعدادهای برتر شناسایی شوند و اجازه ندهیم که این استعدادها از بین بروند. در این مدارس چون خدمات خاصی ارائه می‌شود شهریه هم دریافت می‌شود. با پیگیری وزیر آموزش و پرورش و دستور رئیس‌جمهور قرار شد شهریه دهک‌هایی که توان مالی مناسبی ندارند توسط آموزش و پرورش پرداخت شود؛ این یک حمایتی است که از آن‌ها انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: ما باید این گونه مدارس را در همه جای کشورمان داشته باشیم و در مناطق محروم هم برای استعدادهای برتر در آن‌جا چنین مدارسی را ایجاد کنیم. البته در حال حاضر گسترش خوبی صورت گرفته است و تقریبا حتی مناطق کوچک ما هم مدارس تیزهوشان دارند. در نهایت تلاش این است که با یک آزمون عادلانه و صرفا براساس استعداد تحصیلی دانش‌آموزان شناسایی شوند. 

نظارت سازمان مشارکت‌های مردمی بر شهریه مدارس غیر دولتی 

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره شفا‌ف‌سازی شهریه مدارس غیر دولتی اظهار کرد: مدارس غیر دولتی براساس خدماتی که ارائه می‌دهند شهریه مصوب آن هرساله اطلاع‌رسانی می‌شود. سازمان مشارکت‌های مردمی هم در مدارس غیر دولتی در وزارتخانه و در استان‌ها مدیران مورد نظر خود را دارد و در مناطق کارشناسان متناظر بر این موضوع نظارت دارند. هرسال بخشنامه صادر می‌شود و قیمت‌ها شفاف‌سازی می‌شود. این مدارس خدمات مازادی هم ارائه می‌کنند و شهریه آن را دریافت می‌کنند و گاهی این ادراک اشتباه شکل می‌گیرد و این استنباط صورت می‌گیرد که شهریه زیادتر از نرخ مصوب دریافت شده است. خانواده‌ها در مدارس غیر دولتی شهریه پایه را مطابق مصوب پرداخت می‌کنند، خدمات اضافی مثل غذا، اسکان و ... را هم خودشان می‌توانند بپذیرند یا نپذیرند. 

برنامه‌ای برای ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی نداریم

فرهادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره و پیشرفت تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای سرفصل‌های درسی دارد، گفت: آن‌چه که واضح و مبرهن است این است که ما نباید از غافله تکنولوژی جا بمانیم، چون اگر از آن عقب بیفتیم ممکن است ما را بد مدیریت کند. در نهایت تکنولوژی که می‌توانست باعث کمک باشد، ممکن است تبدیل به چالش شود.

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در این زمینه قدم برداشته که در ابتدای امر مدیران و معلمان را با هوش مصنوعی آشنا کند. ما باید از این پس در دوران آموزشی ضمن خدمت معلمان خود دوره‌های توانمندسازی و شناخت ظرفیت‌ها و مخاطرات هوش مصنوعی را برای آن‌ها تبیین کنیم. حتی اخیرا اعضای شورای معاونین وزیر آموزش و پرورش هم در دو دوره آموزشی هوش مصنوعی شرکت کرده‌اند تا مخاطرات، فرصت‌ها و تهدیدهایی که از این زاویه می‌تواند نظام آموزشی را تقویت یا تهدید کند، بشناسند.

وی در ادامه بیان کرد: برای تغییر در برنامه‌های درسی فعلا باید فاصله بیفتد. لازم است اول به بحث توانمندسازی معلمان بپردازیم. در ادامه چنان چه احساس شود که مخاطره‌ای وجود دارد و اگر مباحث جدیدتری را وارد برنامه درسی نکنیم دچار مشکل می‌شویم قطعا این کار را می‌کنیم ولی در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی نداریم. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه