در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

ضرورت فعالیت ایران به عنوان کریدور ارتباطی بین چین و ونزوئلا

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

63750
ضرورت فعالیت ایران به عنوان کریدور ارتباطی بین چین و ونزوئلا

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا بر ضرورت فعالیت ایران به عنوان کریدور ارتباطی بین چین و ونزوئلا تاکید کرد و گفت: تلاش های گسترده ای در این زمینه در حال انجام است که امید می رود در آینده نزدیک محقق شود.

امیر مهرپوریان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین گفت: ونزوئلا یکی از کشورهای هدف حاکمیتی ایران است. برای اینکه با این کشور مراودات سیاسی و اقتصادی مناسبی برقرار شود سرمایه گذاری بزرگی در دولت نهم و دهم و ما قبل آن صورت پذیرفت تا ضمن ایجاد این رابطه گشایش هایی در فضای اقتصادی دو کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که ونزوئلا تحت تحریم های سخت و سنگین آمریکا قرار داشت و به لحاظ اقتصادی شاهد افت شدید پول ملی خود بود ایران به کمک این کشور رفت تا ضمن فضاسازی اقتصادی این امکان را برای ونزوئلا فراهم آورد تا بتواند محصولات خود را به بازارهای مشترک دنیا ارائه کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا اذعان داشت: طی ۶ ماه گذشته به دلیل تعدیل شدن تحریم های آمریکا فضای اقتصادی در این کشور بهتر شده است. ونزوئلا از نظر کیفیت دارای بهترین نفت دنیا است که خود آمریکایی ها خریدار نفتشان هستند. همچنین بهترین معادن فلزات از جمله طلا و مس در ونزوئلا وجود دارد اما متاسفانه این کشور تنها اقدام به خام فروشی محصولات و ارائه آنها به بازارهای جهانی کرده و اقدام شایسته ای در خصوص تبدیل مواد اولیه به محصول نکرده است که این موضوع می تواند فرصتی برای فعالان اقتصادی ما برای حضور در این کشور باشد.

این فعال اقتصادی گفت: خوشبختانه در حال حاضر GTP ونزوئلا رشد کرده و توانستند به نقطه ای برسند که رفاه عمومی مردمش بالاتر بیاید. با توجه با اینکه مراودات این کشور با آمریکا بیشتر شده امیدوارند که بتوانند در آینده بهتر پیش بروند و همین موضوع باعث شده تا مقدار ارتباطاتشان را با ما کمرنگ تر کنند اما با این وجود ما از سال ۱۳۸۲ زیر ساخت هایی را در ونزوئلا ایجاد کردیم که شرکت هایی همچون کیسون، ایران خودرو و سایپا به این کشور رفتند و ساختمان سازی و تولید خودرو در آنجا رقم خورد.

وی ادامه داد: همچنان فعالیت های این شرکت ها در ونزوئلا ادامه دارد هرچند که این فعالیت ها خیلی محدود است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا گفت: ونزوئلا با چین ارتباطات خیلی خوبی دارد و به اروپا حجم بالایی از صادرات را انجام می دهد. در حال حاضر ما می توانیم به عنوان یک کریدور ارتباطی به منظور انتقال کالا بین چین و ونزوئلا عمل کنیم تا محصولاتی که ونزوئلا از چین خریداری می کند به ایران بیاید و بعد از آن به ونزوئلا ارسال شود. در این زمینه حمل و نقلی تلاش بسیاری در حال صورت گرفتن است که امیدواریم نتیجه مطلوبی را در این خصوص به دست آوریم.

مهرپوریان ادامه داد: ایران در تلاش است تا در آینده ارتباطات خوب و پایداری را در حوزه گردشگری با کشور ونزوئلا برقرار کند چرا که این کشور دارای محیطی بکر و دست نخورده است که می تواند جاذبه های گردشگری بالایی را به وجود بیاورد. هم اکنون اسپانیایی ها از این فضا استفاده کرده و در حال ساخت هتل و اماکن گردشگری هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا در پایان گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به ونزوئلا و برقراری ارتباطات مناسب در زمینه اقتصادی، قرار شد که ما به جای اقداماتی که در این کشور انجام می دهیم از آنها مطالبه مالی نداشته باشیم و تهاتر چوب و نفت صورت گیرد. یعنی به ازای خدماتی که ارائه می کنیم آنها به ما نفت و چوب بدهند. اینها اتفاقات خوبی است که با حضور رئیس جمهور و هیئت دولت در ونزوئلا رقم خورد که تحقق آنها نیازمند پیگیری از سوی دولت و حاکمیت است تا این موافقت ها ضمانت اجرایی پیدا کنند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد