در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

یک سوم تجارت خارجی ایران از طریق امارات صورت می‌گیرد/ رشد قابل توجه تعداد رایزن‌های بازرگانی در دولت سیزدهم

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

63897
یک سوم تجارت خارجی ایران از طریق امارات صورت می‌گیرد/ رشد قابل توجه تعداد رایزن‌های بازرگانی در دولت سیزدهم

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه یک سوم تجارت خارجی ایران از طریق امارات صورت می‌گیرد، گفت: به صورت سالانه ۲۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری بین ایران و امارات وجود دارد.

سید مجتبی تاج‌خواه دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین گفت: امارات متحده از همسایه های ما است که در حوزه های تجاری مراودات مالی زیادی را با این کشور داریم.

وی ادامه داد: تقریبا از ۴ سال گذشته بعد از دوران پاندمی کرونا امارات تبدیل به شریک اول تجاری ما شد و توانست از چین در این بخش پیشی بگیرد. هم اکنون چیزی حدود ۲۴ الی ۲۵ میلیارد دلار سالانه تبادل مالی بین ایران و امارات وجود دارد که تقریبا یک سوم از این مبلغ یعنی حدود هشت الی ۹ میلیارد دلار مربوط به صادرات ما به امارات و مابقی واردات ما از امارات است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: علت این تراز منفی به دلیل عدم برتری تجاری ما در امارات نیست بلکه بسیاری از نهاده ها و کالاهای اساسی از جمله گندم، سویا، کونجاله و ... تولید کشورهای دیگر که مورد مصرف ما هستند از مبدا امارات به ایران وارد می شوند و همین موضوع باعث شده تا تراز تجاری ما منفی باشد. اما ما صادرات خوبی را به این کشور داریم، باید بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر حدود یک سوم تجارت خارجی ما با دنیا از طریق امارات در حال صورت گرفتن است.

وی در ادامه افزود: پیگیری هایی به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و امارات در حال انجام است اما بعد از فروکش کرونا دوباره بسیاری از کشورها که صادراتشان از طریق واسته امارات به ایران انجام می شد یا صادرات ما به آن کشورها از طریق امارات صورت می گرفت در حال تغییر مسیر و مبادله مستقیم است که همین موضوع باعث می شود حجم مبادلات بین دو کشور تا حدودی کاهش یابد اما ما به دنبال حفظ حجم ۲۵ میلیارد دلاری مبادله بین دو کشور هستیم این در شرایطی است که پیش از این رکورد تجاری ۴۰ میلیارد دلاری نیز بین ایران و امارات به ثبت رسیده بود.

تاج‌خواه بیان کرد: روابط خوبی بین دو کشور برقرار است به گونه ای که امروز وزیر راه به همراه هیئت های تجاری ایران در ابوضبی با روئسای کشور امارت دیدار دارند. تبادلات مالی خوب است تبادلات سیاسی هم خوب است اما قطعا نیاز است که این روابط افزایش پیدا کند و با حمایت های دولتی و توجه بخش خصوصی ما شاهد رشد بیشتر در روابط باشیم.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ادامه داد: ما گاها در روند صادرات با ممنوعیت های صادراتی برای برخی از کالاهای خاص  رو به رو می شویم در حالی که تجار ما تعهد تامین داده بوده اند و همین موضوع باعث ضرر آنها می شود. طبیعتا یکی از اصلی ترین ارکانی که در اتاق بازرگانی ایران وجود دارد، شورای گفتگو است. مدت یک سال بود که جلسات این شورا تشکیل نشده بود اما اخیرا شاهد تشکیل مجدد جلسات هستیم. در این شورا مشکلات تجار بخش خصوصی در جلسات مشترک با مدیران و وزرای دولت بررسی می شود تا ثبات قوانین در حوزه صادرات ایجاد شود.

تاج‌خواه گفت: ما قبل دولت سیزدهم تعداد انگشت شماری رایزن بازرگانی در دیگر کشورها داشتیم که شاید عدد آنها به ۵ می رسید  اما از ابتدای این دولت بیش از ۱۸ رایزن بازرگانی به دیگر کشورها من جمله امارات اعزام شده اند که همین موضوع باعث سرعت گرفتن امور شده است. هم اکنون یکی از رویکردهای اصلی اعزام رایزن های بازرگانی و بعد ایجاد مراکز تجاری است و ما امیدواریم دولت همت کند همانطور که در این مدت انجام داده این امور را با قدرت پیش ببرد.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد