غلام‌زاده در گفت‌وگو با ایران آنلاین:

آمریکا در تلاش برای توجیه افکار عمومی خود در قبال غزه است

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

63967
آمریکا در تلاش برای توجیه افکار عمومی خود در قبال غزه است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دانشجویان می‌خواهند، افکار عمومی برای پایان یافتن جنگ غزه یک اهرم فشار برای دولت آمریکا باشد و مردم از سیاستمداران خود پایان یافتن جنگ را مطالبه کنند.

حمیدرضا غلام‌زاده کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین در خصوص اعلام تحریم چند گردان ارتش رژیم صهیونیستی گفت: این اعلام تحریم از سوی آمریکا یک اقدام نمادین است تا عملکرد دولت آمریکا برای حمایت از جنایات اسرائیل را توجیه کنند.

وی با بیان اینکه تلاش آمریکا برای این است که بهانه را از دست معترضین بگیرند اظهار کرد: این تحریم‌ها نه تأثیرگذار است نه قابلیت اجرایی شدن دارد و صرفا یک اقدام صوری برای این است که در مقابل افکار عمومی دنیا بگویند ما هم کاری انجام داده‌ایم.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌های آمریکا فقط برای دشمنان خودش واقعی است، اعلام این تحریم برای متحدانش قطعا جنبه نمادین دارد و برای حفظ ظاهر حقوق بشری است و مطمئناخروجی نخواهد شد.

غلام‌زاده همچنین گفت: سیاست اعمال تحریم‌ها برای ایجاد فشار و تغییر رفتار در سیاست است، حالا تحریم علیه ارتش اسرائیل دقیقا چه تغییر را در سیاست آنها ایجاد خواهد کرد؟ پس این کار نتیجه‌ و اثری نخواهد نداشت.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین هدف برگزاری تجمع‌های اعتراضی دانشجویی در ایالات‌متحده افزایش آگاهی نسبت به جنگ غزه بوده است تصریح کرد: این هدف با برگزاری تحصن‌ها و اعتراضات دانشجویی محقق شد و آنها توانستند افکار عمومی جامعه چه در آمریکا و چه در سایر کشورها را با خود همراه کنند، در این چند روز شاهد اضافه شدن سایر دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا به این اعتراضات بوده‌ایم.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: هدف دوم این اعتراضات این‌ است‌ که افکار عمومی برای پایان یافتن جنگ غزه یک اهرم فشار برای دولت آمریکا باشد و مردم از سیاستمداران خود پایان یافتن جنگ را مطالبه کنند.

غلام‌زاده با اشاره به روابط دیرینه آمریکا و اسرائیل خاطرنشان کرد: ایالات متحده در مواجهه با اسرائیل تعارفات را کنار گذاشته و به اصطلاح نقاب انداخته است، طی این مدت شاهد بودیم که آمریکا در شورای امنیت قطعنامه‌های مختلف برای آتش‌بس را چندین بار وتو کرد، حتی طرح تشکیل کشور فلسطین را هم وتو کرد. پس در پشتیبانی از رژيم صهيونيستي هیچ اغماضی ندارد و تلاش می‌کند تا آخرین نفسش از اسرائیل حمایت کند.

وی با بیان اینکه در جریان اعتراضات آمریکا دولت هنوز ورود مستقیمی نکرده است گفت: اگر این را تصور کنیم که در پایان این رویداد، دولت آمریکا در برابر خواسته دانشجوها تسلیم می‌شود درست نیست، فعلا ورود به این مسئله در حد کنگره و خود دانشگاه‌ها و ایالات بوده است و خود دولت از اینکه مستقیم وارد عمل شود پرهیز دارد.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: حضور پلیس در دانشگاه‌ها و برخورد خشونت‌آمیز آنها با دانشجویان به درخواست خود دانشگاه و یا فرماندار ایالتی اتفاق افتاده و دولت تا کنون اقدام مستقیمی را انجام نداده است.
غلام‌زاده با بیان اینکه برخورد با اعتراضات در سطح ملی انجام نشده و سیاست کاخ سفید بر اجتناب از ورود به درگیری‌هاست خاطر‌نشان کرد:

دولت آمریکا اگر بخواهد درگیر شود ناچار است به مطالبات پاسخ دهد. الان در حد این است که دانشگاه ها ارتباطشان با اسرائیل را قطع کنند و از جنبش بایکوت کردن و خروج سرمایه و تحریم رژیم صهیونیستی حمایت کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه اگر دولت آمریکا وارد میدان شود ناچار است مطالبات دانشجویان در این سطح را بپذیرد تصریح کرد: خیلی از دانشگاه‌ها تلاش برای کاهش روابط و تحریم رژیم صهیونیستی را انجام داده‌اند، در حال حاضر مطالبه در حد دانشگاه دارد جلو می رود و دولت اگر بیاید وارد میدان شود و واکنش نشان دهد مطالبه دانشجوها آن بخش که پایان جنگ است پر رنگ می‌شود برای همین به صورت حداقلی وارد شده‌اند.

وی اظهار کرد: احتمالا تا چند روز دیگر تلاش می‌کنند با استفاده از قوه قهریه و تهدید جریمه‌های انظباطی و اخراج از دانشگاه و تعلیق، جنبش دانشجویان را متوقف کنند. چندین شرکت بزرگ اعلام کرده‌اند هر کسی در این تظاهرات و تجمعات بوده باشد به هیچ وجه استخدام نمی‌شود حتی اگر شاگرد اول بهترین دانشگاه باشد.

غلام‌زاده ادامه داد: دارند سعی می کنند دانشجویان را از عواقب این رویداد بترسانند و این معمولا گام اول برخورد است، منتقدین به اعتراضات دانشجویی تا کنون با برخورد خشونت‌آمیز و تهدید مقابل این قشر تحصیل‌کرده ایستاده‌اند و به آنها برچسب ضد یهود زده‌اند تا که بهانه‌ای برای برخورد پلیس با دانشجویان باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان‌اینکه آمریکا اگر از برخورد پلیس و اعمال فشار دانشگاه‌ها بر دانشجویان نتیجه دلخواهش نگیرد به صورت جدی برخوردهایش را آغاز می‌کند گفت: دولت آمریکا اگر نتواند به صورت مسالمت‌آمیز مشکل را حل کند آن زمان از قوه قهریه خودش کمال استفاده را خواهد کرد چرا که در بحث دفاع از اسرائیل با هیچ کسی شوخی ندارد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری این اعتراضات بر افکار عمومی تصریح کرد: اینکه افکار عمومی تا چه اندازه و اصلا چه واکنشی نشان می‌دهد الان مشخص نیست اما این نکته کاملا مشخص است که دانشجویان معترض تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را بیشتر برانگیزند و قطعا در مقابل سعی می‌شود این تجمعات اعتراضی را سرکوب و صداها را خفه کنند.

غلام‌زاده در پایان تأکید کرد: این کشاکش دو طرف است و نکته اصلی در جریان این اعتراضات آگاهی اصلی که باید مردم پیدا می‌کردند که کردند، و این حساسیت نسبت به جنایت‌های اسرائیل باید ايجاد می‌شد و تسری پیدا می‌کرد تا مردم و افکار عمومی نسبت به اين واقعه حساس بمانند و اخبارش را دنبال کنند تا شاید به مرور بتواند روی سیاست‌های آمریکا تاثیر بگذارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل