در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

پیش بینی تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران با آفریقا/ دو برابر شدن حجم مبادلات در دولت سیزدهم

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

64369
پیش بینی تحقق تجارت 10 میلیارد دلاری ایران با آفریقا/ دو برابر شدن حجم مبادلات در دولت سیزدهم

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا گفت: بر اساس پیش بینی‌ها می‌توان حداقل تا ۱۰ میلیارد دلار سطح مبادلات ایران و آفریقا را افزایش داد که این موضوع نیازمند نظم‌بخشی در کشتی‌رانی و خطوط هواپیمایی و همچنین حل موضوعات مربوط به مراودات مالی است.

مسعود برهمن رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین گفت: به منظور تقویت روابط تجاری ایران و آفریقا ضروری است تا اطلاعات طرفین نسبت به یکدیگر را افزایش دهیم به این معنی که فعالان اقتصادی آفریقا از ظرفیت های اقتصادی ایران مطلع شوند و فعالان اقتصادی ما نیز با موقعیت های تجاری و اقتصادی این قاره آشنا گردند.

وی ادامه داد: اگر زمینه های آمد و رفت تجار فراهم شود و هیئت های تجاری ما در آفرقا حضور یابند و ما نیز هیئت های تجاری آفریقا را بپذیریم و در نمایشگاه های هم شرکت کنیم، می تواند کمک شایانی به افزایش تبادلات تجاری ایران و آفریقا باشد چرا که در این مراودات اطلاعات تجار افزایش یافته و زمینه توسعه تبادل فراهم می آید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا اذعان داشت: هم اکنون میزان مبادلات تجاری ایران و آفرقا به رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که ما به دنبال دوبرابری کردن سطح مبادلات هستیم. بر اساس پیش بینی ها  می توان حداقل تا ۱۰ میلیارد دلار سطح مبادلات را افزایش داد که این موضوع نیازمند نظم بخشی در کشتی رانی و خطوط هواپیمایی و همچنین حل موضوعات مربوط به  مراودات مالی است. اگر این مسائل مدیریت شوند می توان پیش بینی کرد که تا ۵ سال آینده تجار ما بتوانند سطح مبادلات با آفریقا را به ۱۰ میلیارد دلار برسانند.

برهمن ادامه داد: ثبات قوانین در تجارت یک امر ضروری و حیاتی است بر همین اساس به دولت پیشنهاد شد تا اگر تصمیم بر صادرات یک کالا و محصول گرفته شد ثبات لازم برای آن در نظر گرفته شود و حتی اگر در خصوص آن کالا کمبودی در داخل احساس شد در صادرات آن خللی ایجاد نکنیم و نیاز ایجاد شده را از طریق واردات تامین کنیم چرا که در صورت ایجاد وقفه در بازار هدف بلافاصله دیگر کشورها آن بازار را در اختیار می گیرند و عملا آن بازار از دسترس ما خارج می شود. لذا ضروری است تا اگر کالایی در تیررس صادرات قرار گرفت و دولت با آن موافقت کرد دیگر مانعی در پیش روی صادرات آن گذاشته نشود.

وی به ظرفیت های تجاری بین ایران و افریقا اشاره کرد و بیان داشت: صادرات ماشین آلات و تکنولوژی به آفریقا و راه اندازی خطوط صنعتی می تواند در این قاره مد نظر قرار گیرد و از سویی مواد اولیه بسیاری از کارخانجات ما در آفریقا است؛ همچنین در زمینه کشت فرا سرزمینی، واردادت پنبه و گوشت می تواند از ظرفیت های آفریقا بهره برد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا به تغییر سطح مبادلات بین ایران و آفریقا قبل و بعد از دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: بیش از دو سال پیش حجم مبادلات ایران با آفریقا حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در طی دولت سیزدهم به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. به واسطه تاکید مقام معظم رهبری در خصوص قاره آفریقا، رئیس جمهور تمام وزارتخانه ها را موظف کردند که هر کدام به شکلی وارد این عرصه شوند. بر همین اساس هم اکنون مبادله با افریقا تبدیل به یک گفتمان شده به گونه ای که امروز شاهد مراجعه شرکت های مختلف به اتاق بازرگانی برای شناسایی با ظرفیت های آفریقا هستیم. اگر این روند ادامه یابد آینده مبادلات تجاری ایران و آفریقا بسیار روشن خواهد بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد