کارشناس مسائل عربستان در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل دور از ذهن است

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

64575
عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل دور از ذهن است

کامران کرمی کارشناس مسائل عربستان اظهار کرد: مسئله عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل با توجه به موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطین و وضعیت آوارگان در غزه و کرانه باختری دورتر از زمان دیگری به نظر می‌رسد و تحقق آن منوط به عقب‌نشینی نتانیاهو از غزه و ارسال آزاد کمک‌های انسان‌دوستانه به آن منطقه است.

کامران کرمی، کارشناس مسائل عربستان در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین در خصوص تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی روابط خود با عربستان سعودی گفت: مقامات عربستان سعودی از مدت‌ها قبل با درخواست توافق امنیتی دوجانبه عملا به حساسیت این موضوع کاملا اشراف داشتند و نگران بودند که این موضوع ممکن است حساسیت ایران در منطقه و افکار عمومی را به دنبال داشته باشد و امنیت دولت سعودی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: عربستان برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل به دنبال یک تضمین امنیتی شبیه مدلی است که آمریکا با ژاپن و کره جنوبی دارد که آن هم نیازمند تایید سنا برای اجرایی شدن است.

کرمی با بیان اینکه اگر آمریکا بخواهد برای این عادی‌سازی پادرمیانی کند باید ضمانت امنیتی بدهد تصریح کرد: ایالات متحده باید چه در بحث امنیت داخلی  عربستان که ممکن است توسط مردم تهدید شود و چه در بحث منطقه‌ای توسط ایران و سایر بازیگران که از مسئله پیوستن عربستان به موضوع عادی‌سازی نگرانی دارند، ورود و آن را تضمین کند.

عربستان از حساسیت جهان عرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آگاه است

این کارشناس مسائل عربستان اظهار کرد: عربستان سعودی به خوبی بر حساسیت‌های موجود در منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آگاه است و همین امر مهم‌ترین دلیل اصرار عربستان بر لزوم توافق امنیتی دو جانبه است.

وی با طرح این سوال که آیا آمریکا حاضر است چنین تضمینی را قبول کند یا خیر گفت: قطعا آمریکا به این نکته توجه خواهد داشت که با قبول این تضمین، ورود مجدد به مسائل و دشورای‌های خاورمیانه داشته یا درصدد فرار و بیرون کشیدن خود از این مسائل باشد.

کرمی خاطرنشان کرد: در مورد این توافق ابهامات زیادی وجود دارد و در شرایط کنونی با توجه به استراتژی‌های آمریکا که از مدت‌ها قبل برای خاورمیانه در نظر گرفته‌اند بعید به نظر می‌رسد این توافق امنیتی دوجانبه شبیه مدلی که برای ژاپن و کره‌جنوبی در نظر گرفته شده است به نتیجه برسد.

این کارشناس حوزه عربستان با اشاره به مصاحبه سالیوان در خصوص این مسئله گفت: جیک سالیوان هم معتقد است بستن چنین قراردادی برای تضمین بدون وجود پازل‌های آن یعنی عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطینی عملا امکان‌پذیر نیست و اگر فرضی را قائل باشیم که آمریکا این توافق امنیتی را امضا کند خودش را درگیر مسائل منطقه‌ای با عربستان نخواهد کرد، چرا که روزی ممکن است قطر، امارات، بحرین و سایر کشورهایی که در این مسیر قرار بگیرند این ضمانت را از آمریکایی‌ها مطالبه کنند.

 

 

بعید است عربستان به سمت عادی‌سازی برود

وی با تأکید بر پیشرفت مذاکرات برای توافق امنیتی دوجانبه میان ریاض و واشنگتن تصریح کرد: این مذاکرات در حالی پیگیری می‌شود که حساسیت‌ها و ملاحظات جهان عرب و افکار عمومی برای سعودی‌ها اهمیت دارد، اما به نتیجه رسیدن آن با توجه به شرایط منطقه و فضای حاکم در غزه و سمت و سوی افکار عمومی که علیه اسرائیل است دور از ذهن است و بعید به نظر می‌رسد عربستانی‌ها به این سمت حرکت کنند.

کرمی با اشاره به پیوستن امارات و بحرین به پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ و مطرح شدن برای عربستان سعودی اظهار کرد: سعودی‌ها پیوستن به قرارداد ابراهیم را منوط به پذیرفتن سه شرط کردند که یکی از آنها تشکیل کشور مستقل فلسطینی بود که این مورد بعد از هفتم اکتبر پررنگ‌تر شد.

وی افزود: تا قبل از هفتم اکتبر عربستانی‌ها بر روی دو مسئله تضمین امنیت از جانب آمریکا و خرید سلاح و مسئله اعطای مجوز غنی‌سازی در داخل عربستان سعودی تأکید داشتند و بیشتر موضوع زندگی بهتر برای فلسطینی‌ها مطرح می‌شد اما بعد از هفتم اکتبر بحث تشکیل کشور مستقل فلسطینی به این درخواست عربستان اضافه شده است.

این کارشناس مسائل عربستان گفت: عربستان با درک حساسیت کشورهای منطقه بر مسئله فلسطین و ضرورت تشکیل کشوری مستقل آمریکا را مجبور کرد تا در خصوص کشور فلسطینی یک فکر اساسی بکند و این رفت و برگشت‌ها در منطقه و سفرهای مختلف بلینکن به کشورهای عربی و مذاکرات صلح غزه که با میانجی‌گری قطر و مصر در حال انجام است و رایزنی‌های عربستان و آمریکا نشان دهنده این مسئله است که بر سر این سه موضوع بحث و گفتگو می‌شود.

تحقق عادی‌سازی منوط به آتش‌بس در غزه است

کرمی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تحقق همه این موارد منوط به عقب‌نشینی نتانیاهو از غزه و ارسال آزاد کمک‌های انسان‌دوستانه به آن منطقه است و با توجه به موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطین و وضعیت آوارگان در غزه و کرانه باختری، مسئله عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل زمان زیادی طول خواهد کشید و به نظر می‌رسد که عربستان نمی‌خواهد به زودی با آمریکایی‌ها توافقی با سه ضلع انعقاد توافق امنیتی دو جانبه، تشکیل کشور فلسطینی و عادی‌سازی روابط با اسرائیل داشته باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است بدون یکی از این سه ضلع مطرح شده، مسئله با مدلی دیگری مطرح و پیگیری شود کما اینکه بسیاری معتقدند مذاکرات برای قرارداد امنیتی دو جانبه پیشرفت قابل توجهی داشته است اما چنین بسته‌ای در شرایط کنونی دور از ذهن است و رسیدن به هدف عادی‌سازی روابط با اسرائیل هم تحت شعاع همین موضوع قرار خواهد گرفت و بعید است به این زودی‌ها محقق شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل