«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

قمار نتانیاهو برای پیروزی با حمله به رفح/ فشار با کشتار بی رحمانه برای شکست حماس

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

64935
قمار نتانیاهو برای پیروزی با حمله به رفح/ فشار با کشتار بی رحمانه برای شکست حماس

مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در حالی در قاهره برگزار می‌شود که رژیم صیونیستی حملات هوایی خودبه رفح را آغاز کرده و مدعی شده تا نابودی چهار گردان حماس که در رفح هستند به حملات خود ادامه می‌دهد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: چند ماه پیش بود که خیلی از خانواده‌های ساکن نوار غزه به اجبار صهیونیست‌ها کوله‌بارشان را جمع کردند و راهی جنوب غزه شدند.

خانه جدیدشان شد جایی در اطراف شهر رفح، همان بیابان‌هایی که مملو از چادرهای آوارگان فلسطینی است؛ آنجا هم البته برایشان امن نیست و باز هم باید خانه به دوشی را تجربه کنند.

رفح حالا مقصد چندم موشک‌های اسرائیلی است، شهری مرزی در مجاورت کشور مصر که یکی از مهم‌ترین مسیرهای عبوری و ترانزیتی غزه محسوب می‌شود و تا پیش از ورود بیش از ۱ میلیون آواره فلسطینی به آنجا چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت.

این شهر برای ارتش اسرائیل حکم سنگر آخر را دارد که باید از آن به عنوان یک دستاویزر استفاده کند تا به هدف‌هایش برسد، اهدافی که فقط یکی از آن‌ها آزادی اسرایی است که در دست حماس هستند و ماندن نتانیاهو در قدرت.

اوایل اردیبهشت اسرائیل اعلام کرده بود که هم‌زمان با پیش بردن طرح خود برای حمله زمینی به رفح، غیرنظامیان را از این شهر در جنوب غزه خارج می‌کند و حملات هوایی خود را به رفح افزایش می‌دهد.

اسرائیلی‌ها بارها مدعی شدند شهر رفح آخرین پایگاه نیروهای نظامی حماس است و هدف از حمله به رفح و اصرار بر این اقدام نابودی کامل حماس است و تا این امر محقق نشود حملات ادامه خواهد داشت.

تصمیمی که به دلیل احتمال آسیب رسیدن به غیر نظامیان درخلال حملات زمینی و هوایی، اجرایی شدنش با هشدارهای جهانی و بین‌المللی روبرو شده است.

آنطور که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته جو بایدن در روزهای اخیر با نتانیاهو تماسی تلفنی برقرارکرده و از او خواسته از انجام عملیات نظامی در رفح خودداری کند.

آمریکا حتی طی هفته گذشته و به دنبال اعلام رژیم صهیونیستی مبنی بر تشدید حملات به غزه ، ارسال یک محموله سلاح متشکل ۱۸۰۰ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی و همچنین ۱۷۰۰ بمب ۲۲۰ کیلوگرمی را متوقف کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرده با حمله اسرائيل به رفح و آنچه آن را یک تهاجم تمام عیار می‌خواند مخالف است.

هرچند دولت بایدن گفته هنوز درباره ادامه کمک‌های نظامی تصمیم نهایی‌اش را اتخاذ نکرده است اما این بلاتکلیفی و مخالفت در برابر تصمیمات اسرائیل نقشی در اختصای کمک‌های میلیاردی مالی و تسلیحاتی به تل‌آویو ندارد و چیزی از حمایت‌های تمام قد واشنگتن در برابر شریک دیرینه‌اش کم نمی‌کند.

دبیرکل سازمان ملل هم چندین بار نسبت به حمله رفح هشدار داده که این اقدام یک فاجعه انسانی را رقم خواهد زد و اسرائیل از انجام هرگونه حمله نظامی به رفح خودداری کند.

قاهره هم موضعی مشابه آنچه آمریکا و سازمان ملل گرفته‌اند اتخاذ کرده و در نامه‌ای اعلام کرده که این سرکشی رژیم صهیونیستی ممکن است مصر را به بازنگری در نقش میانجیگری خود در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه سوق دهد.

نگرانی‌هایی که نخست‌وزیر اسرائیل به آنها واکنش نشان داده و گفته بدون ورود به رفح و حذف بقیه گردان‌های حماس، راهی برای شکست دادن حماس وجود ندارد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه، خبر داد انهدام چهار گردان آخر حماس در نوار غزه برای آنها یک ضرورت است و از سوی دیگر مدعی شد بیش از ۵۰ هدف تروریستی را در این شهر هدف قرار داده است.

حملات مجدد اسرائیل به رفح و اصرار بر تداوم آن تا نابودی حماس در حالی انجام می‌شود که مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در قاهره در حال برگزاری است و نمایندگان هر دو طرف بر سر میز مذاکرات حاضر شده‌اند اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

اما در مقابل سرکشی کابینه اسرائیل، خیابان‌های تل‌آویو حتی ویرانه‌های غزه شاهد شادی مردمی بود که خواستار برقراری اتش‌بس هستند شادی که البته چند ساعتی بیشتر دوام نداشت و حمله هوایی اسرائیل به رفح نشان داد خیلی هم نمی‌شود به این توافق دلخوش بود و روی آن حساب کرد.

رسانه‌های اسرائیلی از درگیری در تل‌آویو بین پلیس و تظاهرکنندگان اسرائیلی که خواستار توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها هستند، خبر دادند، مردمی که امیدوار بودند در صورت برقراری این آتش‌بس اسرایشان آزاد شوند.

روی دیگر ماجرا اما آوارگی دوباره فلسطینی‌های ساکن نواز غزه است و صف کامیون‌های حامل کمک‌های بشر دوستانه که پشت مرز بسته در گذرگاه رفح مانده‌اند.

مسیر اصلی ارسال کمک‌ها به نوار غزه حالا در اختیار کامل ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و تسلط بر این نقطه مرزی مهم شاید نقطه آغازی برای یک حمله شدید و ویرانگر باشد.

"ینس لارکه" سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل از اشغال گذرگاه رفح به دست نیروهای نظامی اسرائیل ابراز نگرانی کرده و گفته، در حال حاضر امکان دسترسی به گذرگاه رفح وجود ندارد و حمله به رفح یکی از تاریکترین روزهای این کابوس هفت‌ماهه است.

کابوسی که آقای سخنگو از آن حرف زده معلوم نیست برایش نقطه پایانی وجود داشته باشد یا نه، یا اصلا توافقی که دو طرف مذاکره بر روی آن چانه‌‎زنی می‌کنند ثمری داشته باشد یا نه.

اما آن چیزی که مشخص است آوارگی و وحشت از بمباران‌های گاه و بیگاه است که سرنوشت برای بچه‌های ساکن نوار غزه رقم زده است، حملاتی که هر روز تکرار می‌شود و اهل سیاست دنیا و حامی اسرائیل ایستاده‌ برای این جنایت دست می‌زنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل