نویسنده کتابهای «ابهام طبس» و «اعدامی‌ها»، در گفت‌وگو با ایران آنلاین:

گرانی کتاب، علت پایین‌بودن «سرانه مطالعه» در کشور است

فرهنگ

65033
گرانی کتاب، علت پایین‌بودن «سرانه مطالعه» در کشور است

«شاداب عسگری»، نویسنده کتابهای «ابهام طبس» و «اعدامی‌ها»، گفت: نیاز است که دولت پورسانت‌هایی را برای نویسندگان، ناشران و مخاطبان در نظر بگیرد، تا با تامین کاغذ مورد نیاز و قیمت مناسب برای چاپ کتاب‌ها، شاهد ارائه کتاب‌هایی با قیمت مناسب و در دسترس عموم مخاطبان باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین، سی‌و‌پنجمن نمایشگاه کتاب تهران، با شعار «بخوانیم و بسازیم»، از صبح چهار‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳، در مصلی امام خمینی، آغاز به کار کرد و تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه، جهت بازدید علاقمندان دایر خواهد بود. 
«شاداب عسگری»، نویسنده کتابهای «ابهام طبس» و «اعدامی‌ها»، با حضور در غرفه انتشارات ایران، در نمایشگاه کتاب تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران آنلاین، با ابراز خرسندی از برقراری دوباره این اجماع فرهنگی، گفت: من هم توفیق این را دارم که سهمی اندک در این اجماع بزرگ فرهنگی و اجتماعی داشته باشم.
عسگری با تاکید بر این مهم که انتشارات ایران نقاط قوت بسیار بالایی در دنیای نشر کشور دارد، اظهار کرد که توجه ویژه به موضوعات خاصی همچون تاریخ معاصر، تاریخ شفاهی، دفاع مقدس و...از سوی این انتشارات؛ و چاپ و نشر کتاب‌های متعدد در این حوزه، باعث متمایز‌شدن آن از در دیگر نشریات کشور شده است.
این نویسنده با بیان اینکه کتابهای کتابهای «ابهام طبس» و «اعدامی‌ها» در حوزه تاریخ معاصر هستند، تصریح کرد: تلاش شخصی من به عنوان یک نویسنده همیشه این بوده که ابهاماتی را که در حوزه تاریخ، خاص برای نسل جوان کشور مطرح است را شفاف‌سازی کرده و پاسخگو باشم.
عسگری در ادامه عنوان کرد: «طبس» یکی از موضوعاتی است که نسل قدیم و جدید کماکان در مورد آن با ابهامات بسیاری روبرو هستند. بنابراین تصمیم گرفتم برای رفع آنها به صورت تخصصی تحقیقاتی داشته باشم.
وی با بیان اینکه تحقیقات من در حوزه طبس، هفت سال به طول انجامید، گفت: در طول تحقیقات هفت ساله‌ی من در این حوزه، حدود ده‌هزار صفحه سند از سایت‌های آمریکایی جمع‌آوری و ترجمه شد و ماحصل آن شد کتاب «ابهام طبس».
وی با اشاره به کتاب دیگر خود به نام «اعدامی ها»، اظهار داشت: همیشه این سوال و شائبه در خصوص اعدام سران حکومت پهلوی، در اوایل انقلاب ایران، میان مخاطبان وجود داشت؛ که پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند نفر از این سران و چگونه اعدام شده‌اند؟ بنابراین من در کتاب «اعدامی ها»، به شکل خاص و ویژه به چگونگی اعدام سران خاندان پهلوی پس از انقلاب پرداخته و با همکاری خانم«مرضیه یادگاری»، آن را به رشته تحریر در آورده‌ام.
عسگری در ادامه با اشاره به کتاب دیگرش، با نام «بهائیان نظامی»، گفت: در این کتاب به صورت کامل و جامع به فعالیت و ارتباطات بهائیان در داخل و بیرون ارتش، کاملا مستند اشاره شده و فعالیت آنها به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته است. 
به گفته عسگری، شاید بزرگترین حسن این کتاب این باشد که تمام ۱۰۰۰ صفحه آن با سند و مدرک نوشته و ارائه شده است. 
وی در ادامه با اشاره به تفاوت و ویژگی خاص نمایشگاه امسال با سالهای گذشته، افزود: گستره و فراوانی غرفه‌ها و افرایش تعداد کتاب‌ها در نمایشگاه امسال، کاملا مشهود است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
عسگری همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور، بخصوص در میان نوجوانان و جوانان، بیان کرد: برای تشویق بیشتر مخاطبان برای مطالعه بیشتر، یک مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.
به گفته این نویسنده، برای رفع این مشکل، نیاز است که دولت سیزدهم پورسانتهایی را برای نویسندگان، ناشران و در ادامه برای مخاطبان در نظر بگیرد، تا با تامین کاغذ مورد نیاز و قیمت مناسب برای چاپ کتاب‌ها، در ادامه شاهد ارائه کتابهایی با قیمت مناسب و در دسترس عموم مخاطبان باشیم. چرا که کتابهای بسیاری هستند که مخاطبان از جمله خود من علاقمند به مطالع آن هستم، اما با توجه به گرانی کتاب قطعا توان خرید و مطالعه آن نخواهد بود.

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ