در گفت‌وگو با ایران آنلاین؛

نویسنده کتاب «یادگار مبارزه»: گرانی کاغذ و کتاب، دلیل رخوت ناشران است

فرهنگ

65220
نویسنده کتاب «یادگار مبارزه»: گرانی کاغذ و کتاب، دلیل رخوت ناشران است

عربانی، گفت: در چند سال اخیر یک نوع رخوت و عدم تمایل ناشران صاحب‌نام در نمایشگاه دیده می‌شود که شروع آن بعد از ایام «کرونا» باز می‌گردد و مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، بی‌دقتی برخی مسئولین با اربابان فرهنگ در حوزه نشر است؛ که از آن جمله می‌توان به گرانی کاغذ و کتاب اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین، سی‌و‌پنجمن نمایشگاه کتاب تهران، با شعار «بخوانیم و بسازیم»، از صبح چهار‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳، در مصلی امام خمینی، آغاز به کار کرد و تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه، جهت بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.
«جواد عربانی»، دانش‌آموخته رشته تاریخ، که از سال ۱۳۸۴ در حوزه تاریخ معاصر  فعالیت خودر در حوزه کتاب و نویسندگی را آغاز کرده است، با حضور در نمایشگاه کتاب تهران، در بازدید از غرفه انتشارات ایران؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین، گفت: اولین کتاب من با نام «پدر ساواک»، که به زندگی و زمانه سرلشگر «تیمور بختیار» می‌پردازد و کتاب دیگر من که با همراهی «کامور بخشایش» جمع‌آوری شده و به چاپ رسیده است، خاطراتی از «آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای» در آن به رشته تحریر در آمده است.
این نویسنده در ادامه معرفی آثار خود افزود که، اثر دیگر من که در آن  به اسناد و خاطرات «اصغر مرعاتی»، از مبارزین قبل از انقلاب و فعالین بعد از انقلاب پرداخته شده است.
عربانی در ادامه معرفی خود می‌افزاید که در طول زمان فعالیت من در حوزه نویسندگی و کتاب، کارهای مختلفی انجام شده و در موسسات پژوهشی مقالات مختلفی از آثار این‌جانب به رشته تحریر در آمده است.
این دانش‌آموخته رشته تاریخ، همچنین عنوان کرد که، کار دیگری به نام «یادگار مبارزه» در انشارات ایران از آثار من منتشر شده است که در آن زندگی و مبارزات «سید‌محسن امیر حسینی»، به رشته تحریر درآمده است.
عربانی در ادامه معرفی این کتاب، افزود: «یادگار مبارزه»، بر پایه اسناد و خاطراتی است که از شخص «سید‌محسن امیر حسینی»، برجای مانده است. وی از سال ۱۳۲۴ به عنوان زندانی سیاسی به یکی از پرسابقه‌ترین مبارزان سیاسی آن دوران به حساب می‌آید.
به گفته این نویسنده جوان، خاطراتی در قالب دست‌نوشته از ایشان به دست من رسید که در ادامه برای تکمیل آنها، با همکاری دکتر «مرضیه بیگی‌زاده» خاطرات و اسنادی دیگری در این خصوص از ساواک و از طریق مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری شده و در قالب پژوهش و ثبت خاطرات تدوین و تالیف شده و حدود دو سال قبل از سوی انتشارات وزین ایران به چاپ رسید.
این دانش‌آموخته رشته تاریخ، در ادامه توضیحات خود عنوان کرد که، در دورانی که من با موسسه انتشارات ایران همکاری کردم، شاهد یک تحول محسوس در عملکرد این انتشارات بودم که در این میان می‌توان به دریافت چندین جایزه حوزه تاریخی و تخصصی از جمله «جایزه جلال»، «جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی»، به نویسندگی «رحمانی»، از سوی این انتشارات اشاره کرد که در نوع خود تحول و گام بزرگ و رو به جلو بود.‌ با توجه به این تحولات عظیم از سوی انتشارات ایران، امیدوارم که این حرکت رو به جلو ادامه‌دار باشد.
وی با ابراز خرسندی از حضور آثارش در نمایشگاه کتاب 1403، اظهار کرد که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در واقع المپیک و یا بالاترین حد فعالیت ناشران ایرانی است، که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و تحول عظیمی برای نویسندگان و ناشران کشور باشد.
عربانی در پایان بیان کرد که متاسفانه در چند سال اخیر یک نوع رخوت و سستی و عدم تمایل ناشران صاحب‌نام در نمایشگاه دیده می‌شد که شروع آن بعد از ایام «کرونا» باز می‌گردد و مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، بی‌دقتی و کم‌لطفی است که برخی مسئولین با اربابان فرهنگ در حوزه نشر داشته‌اند؛ که از آن جمله می‌توان به گرانی کاغذ و کتاب اشاره کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ