گازرسانی به بزرگ‌ترین نیروگاه سیستان و بلوچستان

استان‌ها

65229
گازرسانی به بزرگ‌ترین نیروگاه سیستان و بلوچستان

طرح‌های گازرسانی در سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه دولت سیزدهم در حالی شتاب گرفته که تنها در سال گذشته علاوه بر بهره‌مندی ۶ شهر و ۳۱ روستای این استان، نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به‌عنوان بزرگترین نیروگاه این خطه گازرسانی شد.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، وعده‌های بسیار در خصوص گازرسانی به سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر داده شده اما هیچگاه این وعده‌ها آن طور که باید عملیاتی نشد و مردم همچنان در صف‌های طولانی در انتظار گاز بودند تا اینکه با نگاه ویژه دولت سیزدهم گازرسانی به شهرهای مختلف این خطه از کشور با پیشرفت قابل‌توجهی روبرو شد.

سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود که عملیات گازرسانی از عسلویه به این استان در سال ۱۳۸۴ آغاز و ایرانشهر اولین شهر استان بود که در سال ۱۳۸۹ از نعمت گاز برخوردار شد.

از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان ماه سال گذشته، با هدف بهره‌مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی است.

به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح سیستان و بلوچستان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان‌های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی این استان اجرا شود.

طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تامین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شده است.

دستاوردهای حوزه گازرسانی در سالی که گذشت

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با نگاه ویژه دولت سیزدهم به این استان، طرح‌های گازرسانی در این منطقه با قوت و سرعت بیشتری در حال پیگیری و انجام است.

محمدرضا میرشکاری افزود: سال گذشته اقدامات مهمی در زمینه انجام طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان صورت گرفت؛ به طوریکه با اجرای بیش از یک‌هزار کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، ۶ شهر و ۳۱ روستا گازدار و با نصب ۲۱ هزار علمک بیش از ۲۲ هزار مشترک دیگر از این موهبت الهی بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: این شرکت در راستای وظیفه ذاتی خود، طرح‌های دیگری را جهت گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ آغاز کرده که گازرسانی به ۱۳شهر دیگر بخشی از آنهاست که توسط این شرکت و همکاری شرکت‌های گازهای استانی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد تحت عنوان استان معین در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به نامگذاری سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، گفت: این شرکت در جهت تحقق این مهم، گاز را به ۲۸ صنعت رسانده تا علاوه بر آن، با رونق بخشیدن به کسب و کار صنایع، نقش خود را در اشتغال‌زایی نیز به خوبی ایفا کند.

وی اظهار کرد: بهره‌مندی نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به ‌عنوان بزرگترین نیروگاه سیستان و بلوچستان، برگ زرینی دیگر در کارنامه این شرکت است که با مصرفی بیش از ۲ میلیون مترمکعب گازطبیعی در روز، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر سوخت مایع می‌تواند زمینه کاهش آلودگی زیست‌محیطی، افزایش سیکل تعمیرات اساسی را از ۲.۵به پنج سال و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوطه را به ارمغان آورد.

میرشکاری ادامه داد: هم اکنون ۱۳ شهر از مجموع ۵۵ شهر و۱۳۰روستا از مجموع ۳ هزار و ۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی، و ۱۷۱ صنعت و ۱۵۲ هزار و ۹۲۶ مشترک در سیستان و بلوچستان از این انرژی پاک بهره‌مند هستند.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها