کارشناس حوزه یمن در گفتگوی تفصیلی با ”ایران آنلاین” مطرح کرد؛

مقاومت یمن اقتدار آمریکا را به چالش کشید/ ایالات متحده بازنده نبرد غرب‌آسیا

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

65285
مقاومت یمن اقتدار آمریکا را به چالش کشید/ ایالات متحده بازنده نبرد غرب‌آسیا

محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل یمن اظهار داشت: برگ برنده حوثی‌ها تنگه باب المندب و مسدود کردن بر روی رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلستان است و این اقدام بزرگی بود که طی ۷۶ سال گذشته، یک دولتی با جرأت توانست رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش را محاصره و در تنگنای اقتصادی قرار دهد.

گروه بین الملل ایران آنلاین: همزمان با آغاز تهاجم همه جانبه رژیم موقت صهیونیستی به نوار غزه و شروع نسل‌کشی در این باریکه، یمن به عنوان اولین کشور اسلامی پا روی شریان اقتصادی اسرائیلی‌ها در تنگه باب المندب گذاشت و سخنگوی ارتش این کشور اعلام کرد تا زمانی که تجاوز صهیونیست‌ها به مردم غزه ادامه دارد این تنگه برای کشتی‌هایی که مقصد اراضی اشغالی را دارند مسیر امنی نخواهد بود. این رویکرد یمنی‌ها حتی با ورود آمریکا و انگلیس برای ایجاد توقف در حملات به کشتی‌های اسرائیلی استمرار یافت تا اتحاد نامیمون صهیونیست ها با انگلیس و آمریکا ناکام باقی بماند. برای بررسی نقش و جایگاه یمن در آینده جنگ غزه گفتگویی را با محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل بین‌الملل ترتیب دادیم که مشروح آن در زیر می آید.

ایران آنلاین: عملکرد مقاومت یمن در جریان عملیات طوفان  الاقصی را چکونه بررسی می‌کنید و آیا یمن توانست جبهه‌ای نو در تاریخ مبارزاتی علیه رژیم صهیونیستی را رقم بزند؟

نجفی: بزرگترین اقدام جنبش انصارالله یمن و ارتش و کمیته‌های تحت حکومت صنعا این بود که تلاش کرد شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی را مسدود کند، ضمن اینکه همین اقدام باعث شد اقتدار امپراطوری آمریکا در حوزه دریایی به چالش کشیده شود، با اقدامات دقیقی که انصارالله یمن انجام داد بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی عملا تعطیل شد و کالاهایی که باید از هند، چین، استرالیا و آسیای شرقی به اسرائیل می‌رسید متوقف شد.

این اقدام بزرگی بود که طی ۷۶ سال گذشته، یک دولتی با جرأت توانست رژیم صهیونیستی را محاصره و در تنگنای اقتصادی قرار دهد.

همانطور که رهبر انقلاب فرمودند شریان‌های اسرائیل باید مسدود شود و زمانی که این رژیم با کمبود کالا و سلاح مواجه شود فشار زیادی به شهرک‌نشینان صهیونیستی وارد خواهد شد.

این جدای از عملیات‌‌های مستقیمی بود که انصارالله یمن به سمت فلسطین اشغالی با موشک و پهپاد انجام می‌داد و وارد نبرد مستقیم با رژیم صهیونیستی می‌شد.

ایران آنلاین: سخنگوی ارتش انصارالله یمن اعلام کرده در مرحله چهارم تشدید تنش با اسرائیل همه کشتی‌های اسرائیل مورد هدف قرار میگیرند، مرحله چهارم دقیقا چه عملیاتی است؟

نجفی: جدیدترین اقدامی که یمن انجام داد مرحله چهارم محاصره رژیم صهیونیستی است، اقدامی که در آن از عبور و مرور کشتی‌ها از مبدا یا به مقصد رژیم صهیونیستی جلوگیری خواهد شد، یمن پیش از این سه مرحله را علیه رژیم صهیونیستی اجرا کرده است؛ بستن کامل تنگه باب المندب، درگیر شدن با ایالات متحده و انگلیس و گسترش عملیات خودشان از خلیج عدن به اقیانوس هند .

در حال حاضر ارتش انصارالله یمن مرحله چهارم تشدید تنش با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده که طی آن بنادر رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه را هدف قرار خواهند داد و آن کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی مانند بنادر مثل اسدود، اسغلان، حیفا و غیره از مبدا دریای مدیترانه حرکت می‌کنند مورد هدف انصارالله یمن قرار خواهند گرفت.

باب المندب برگ برنده حوثی‌های یمن 

ایران آنلاین: یمن در دریای سرخ و خلیج عدن تنها با آمریکا و انگلیس درگیر است؟

نجفی: بلافاصله بعد از عملیات طوفان الاقصی و شروع نسل‌کشی توسط ارتش اسرائیل در باریکه غزه، انصارالله یمن اولین گروهی بود که عملیات نظامی را علیه اسرائیل آغاز کرد و وارد یک جنگ مستقیم با آنها شد.

البته بیشتر موشک‌ها و پهپاد هایی که پرتاب می‌شود توسط عربستان رهگیری می‌شود یا اطلاعات آنها در اختیار آمریکایی‌ها قرارمی‌گیرد و آنها نابود می‌شوند.

بعد مسافت بسیار زیادی که وجود دارد باعث کمرنگ شدن عملیات‌های مستقیم انصارلله می‌شود اما برگ برنده حوثی‌ها تنگه باب المندب و مسدود کردن بر روی رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلستان است.

اما تنها آمریکا و انگلیس و ائتلاف متحد آنها نیست، بلکه یمن در کنار حملاتی که از سوی آمریکایی ها و متحدانش دفع می‌کند در جبهه‌های دیگری هم با عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درگیر است.

ایران آنلاین: آمریکا به دنبال عملیات‌هایی که انصارالله انجام می‌دهد و عملا دست آنها را در دریای سرخ بسته است، در صدد برای تجهیز نیروهای مخالف حوثی‌ها برآمده و آن‌ها را مسلح کرده، از سوی دیگر گروه‌های جاسوسی عربستانی را علیه انصارالله تقویت کرده است، این قدرت اعطایی از سوی ایالات متحده به گروه‌های مخالف تا چه اندازه تأثیرگذار است؟

نجفی: اکثر مردم یمن که در مناطق تحت حمایت دولت ملی نجات یمن به رهبری انصارلله زندگی می‌کنند از اقدامات این گروه حمایت می‌کنند، هر هفته هم شاهد تظاهرات‌های میلیونی در شهرهای مختلف یمن مانند صنعا، صعده، الحدیده و تمام استان‌های تحت حمایت انصارلله هستیم، بنابراین یک اجماع مردمی برای حمایت از انصارلله وجود دارد که در زمان جنگ با عربستان هم وجود داشت و در حال حاضر برای مقابله با اسرائیل دوچندان شده است.

در داخل یمن شاهد حمایت مردمی از رویکرد تقابلی با اسرائیل هستیم در این بین برخی جریانات و گروه‌ها در نقش جاسوس به ایفای نقش پرداخته و اقدام به ارسال اطلاعات مربوط به انصارالله یمن می‌کنند. با این وجود حمایت مردم از حکومت مستقر باعث شناسایی این جریان‌ها شده به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته یکی از این گروه‌های جاسوسی که اطلاعات در اختیار آمریکا قرار می‌داد شناسایی شد.

فعال شدن جبهه‌های زمین علیه صنعا نقض آتش‌بس سال ۲۰۲۲ است

ایران آنلاین: وجود گروه‌های جاسوسی که از سوی عربستان حمایت می‌شوند می‌توانند در روند مقاومت یمن علیه اسرائیل خللی وارد کنند؟

نجفی: از سال ۲۰۱۵ که انقلاب یمن به پیروزی رسید تا آوریل سال ۲۰۲۲، حکومت نجات ملی یمن درگیر جنگ همزمان با مزدوران عربستان و امارات بود و هم با انگلیس و آمریکا و اسرائیل، و شهرهای مهمی چون صنعا هر روز بمباران می‌شد، درواقع گسترش جنگ برای یمن از هر نظر هیچ خطری ندارد چرا که تجربه جنگ‌های سنگین‌تری را دارد.

فعالیت مزدوران عربستان و امارات هم نمی‌تواند خللی در اراده ارتش انصارالله در مسدود کردن تنگه باب المندب وارد کند. ضمن اینکه اگر جبهه زمینی بر ضد انصارلله فعال شود از آنجایی که شورای انتقالی وابسته به امارات است و دولت خود خوانده (رشاد محمد العلیمی) که وابسته به عربستان است، این اقدام یعنی نقض آتش‌بس که در سال ۲۰۲۲ امضا شد.

ایران آنلاین: عایدی نقض آتش‌بس درواقع همان فشار اقتصادی برای کشورهای حامی اسرائیل است؟

نجفی: بله، انصارلله می‌تواند با این اتفاقات بر علیه عربستان عملیات‌های تلافی‌جویانه خودش را گسترش دهد و این اتفاق باز هم به ضرر اسرائیل و گروه‌های حامی این رژیم خواهد بود چرا که ممکن باعث افزایش قیمت نفت و توقف صادرات انرژی از عربستان و امارات شود.

که اگر این اتفاق رخ دهد فشار بر بازار انرژی ایالات متحده و اروپا محسوس‌تر خواهد بود و از منظر سیاسی و اقتصادی با مشکل مواجه خواهند شد. اگر این گزینه فعال شود، دست انصارلله یمن برای حمله مجدد به صنایع نفتی عربستان و امارات باز خواهد شد.

در صورتی که مزدوران ریاض و ابوظبی در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی قرارداد آتش‌بس را نقض کنند و جبهه‌های جنگ را با تحریک آمریکا و اسرائیل علیه انصارلله فعال کنند انصارلله دارای این قدرت است که فشار مضاعفی را به عربستان و امارات وارد کند.

اقتصاد جهان گروگان ایالات متحده است

ایران آنلاین: حرکات نظامی انصارلله علیه اسرائیل از بعد اقتصادی خسارت‌های زیادی را برای رژیم صهیونیستی و حامیان آنها به دنبال داشته، ابعاد این خسارت‌ها تا چه اندازه بوده است؟

نجفی: هشتاد درصد تجارت کالایی دنیا از مسیر دریایی انجام می‌شود و ارتباط شرق و غرب دنیا هم از طریق دریای سرخ انجام می‌شود که حدفاصل بین تنگه باب المندب و کانال سوئز است، ایالات متحده با سیطره‎‌ای که بر تنگه‌های راهبردی مانند تنگه مالاکا، جبل الطارق، باب المندب، سوئز و پاناما دارد، اقتدار خودش را بر اقتصاد جهان تحمیل می‌کند.

یعنی اقتصاد جهان به دلیل نفوذی که آمریکا از منظر نظامی دارد گروگانی است در اختیار ایالات متحده که توانسته به امپراطوری دلار قدرت بدهد و آن را بر اقتصاد جهان تحمیل کند، حالا انصارالله یمن برای اولین بار در تاریخ اقتدار آمریکا را تنگه راهبردی باب المندب به چالش کشیده است.

هم از منظر اقتصادی و هم منظر سیاسی حامیان رژیم صهیونیستی تحت فشار هستند و اقتصاد آمریکا و اروپا از این بخش آسیب زیادی دیده است و چاره‌ای هم نخواهند داشت و نمی‌توانند عملیاتی را با هدف بازگشایی تنگه باب المندب علیه یمن انجام دهند و هر چقدر فشار بیشتری اعمال کنند بیشتر مسدود می‌شود.

این اتفاق در شرایطی است که رژیم صهیونیستی و حامیان آن را محاصره کرده و سایر کشورها برای تردد دریایی از این منطقه آزاد هستند، با این حال اکثر کشورها و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند وارد منطقه دریایی که درگیر یه جنگ است نشوند.

طبیعتا با توجه به اتصال شرکت‌های اقتصادی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و بورس‌ها در عرصه اقتصاد جهانی همه این خسارت‌ها به اقتصاد آمریکا و اروپا هم سرایت خواهند کرد.

ایران آنلاین: از خسارت‌های بین‌المللی و تبعات آن بر اقتصاد غرب و اروپا گفتید، رژیم صهیونیستی از این محاصره اقتصادی تا چه اندازه آسیب دیده است؟

نجفی: شاهدیم که بندر ام الرشراش(بندر ایلات) به طور کامل تعطیل شد هم به دلیل حملات نظامی یمن و هم به این دلیل که کشتی‌ها امکان عبور و مرور از دریای سرخ را ندارند، بندر ایلات از این جهت دارای اهمیت بود که می‌توانست بین رژیم صهیونیستی و کشورهایی که به صورت عمده کالا تولید می‌کنند مانند هند و چین و ... ارتباط فراهم کند، ارتباط غرب آسیا و جنوب شرق آسیا با رژیم صهیونیستی از طریق این بندر بود که متوقف شد و کشتی‌های حمل کالاهای مورد نیاز اسرائیل ناچارند جنوب آفریقا را دور بزنند و از طریق تنگه جبل الطارق وارد بنادر مدیترانه سرزمین‌های اشغالی برسند که همین امر منجر به بالا رفتن هزینه‌های مختلف از جمله سوخت و باربری و بیمه شده است.

رژیم صهیونیستی برای تهیه کالاهایی مثل گلوله و ضد موشک‌ها که در حوزه صنایع نظامی نیاز است که تا پیش از این از کشورهایی مانند هند و کره‌جنوبی تهیه می‌شد ناچار است در حال حاضر به دلیل بسته بود بندر ایلات، از ایالات متحده درخواست کمک برای تجهیز سلاح داشته باشد.

ایران آنلاین: انصارلله با آغاز طوفان الاقصی در جهت حمایت از مردم غزه، مقاومت نظامی خوبی را علیه اسرائیل و حامیان غربی او از خود نشان داده، به رغم همه حملاتی که علیه صنعا انجام شده در حال حاضر شرایط یمن برای ادامه مقاومت به چه صورت است؟

نجفی: در هفت ماه گذشته انصارلله یمن نشان داده از ذخایر خوب سلاح و مدیریت میدانی برخوردار است و می‌تواند با کشتی‌ها و جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به صورت مستمر درگیر شود، آمریکا اطلاعات غلطی را در خصوص انصارالله یمن منتشر می‌کند که بیشتر مصرف داخلی برای حفظ وجهه امپراطوری خودش دارد که البته واقعیت میدانی ندارد.

به عنوان مثال در دی ماه گذشته، آمریکایی‌ها اعلام کردند با صدها موشک و بمب به ۶۳ نقطه مهم و نظامی یمن حمله کرده‌اند، ادعای آمریکا این بود که با آن حمله ۸۰ درصد از قدرت نظامی یمن را از بین برده‌اند، دقایقی بعد انصارلله به ناوشکن‌های آمریکا و کشتی‌های رژیم صهیونیستی حمله کرد، و از دیماه تا کنون هر هفته شاهد عملیات‌های دریایی در خلیج عدن ، سرخ و اقیانوس هند بودیم و هستیم.

جنگ تنگه‌ها به نفع طرفی است که در نزدیکی تنگه مستقر است

ایران آنلاین: می‌توان گفت برنده این نبرد دریایی طرف مقاومت یمن است حتی با وجود حملاتی متعددی که از سوی ایالات متحده صورت می‌گیرد؟

نجفی: در واقعیت ماجرا، جنگ تنگه‌ها به نفع طرفی است که در نزدیکی تنگه مستقر است، با توجه به سلاح‌هایی چون موشک‌ها، پهپادها و اژدرهای برد بلند که در اختیار انصارالله است عملا آمریکایی نمی‌توانند تغییری در تنگه باب المندب ایجاد کنند همانطور که طی این هفت ماه گذشته نتوانستند آن را بازگشایی کنند.

وقتی دست آمریکا که دارای بزرگترین ارتش دنیا است دراین منطقه بسته است، از نیروهای مزدور وابسته به دولت‌های منطقه در جبهه‌های زمینی کاری برنخواهد آمد و تاثیری هم در میدان نبرد در عرصه دریایی نخواهد داشت .

انصارالله یمن سلاح‌هایی دارد که هنوز از آنها در مواجهه با آمریکا از آنها استفاده نکرده است و آنکه از گسترش نبرد در مورد یمن می‌ترسد ایالات متحده است چرا که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تلاش کرده جنگ گسترش پیدا نکند چون می‌داند درچندین عرصه و چندین دریا و به وسعت چندین کشور نمی‌تواند وارد عملیات نظامی شود.

ایران آنلاین: و نکته پایانی.. :

نجفی: باید توجه داشت که آمریکا علاوه بر همدستی با رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی در غزه ، در اوکراین هم پرونده خونینی را باز کرده که در آنجا نیز از نظر اقتصادی، نظامی و مالی تحت فشار است و در صورتی که یک جنگ فراگیر به وجود بیاید آمریکا باید در عرصه‌های مختلف وارد میدان شود و این توانایی برای آنها وجود ندارد که همزمان با چند کشور درگیر یک نبرد نظامی باشند.

دست آمریکا در خصوص یمن بسته است و آنها از یک نکته مهم‎‌تر نیز می‎‌ترسند و آن که سایر تنگه‌های استراتژیک که در تیررس محور مقاومت وجود دارد از جمله تنگه هرمز هم مسدود شود و این می‌تواند رگ حیاتی آمریکا را قطع کند و حداقل یک چهارم نفت خامی که به بازار دنیا عرضه می‌شود متوقف می‌شود و این یک شوک بزرگ برای بازار انرژی وارد می‌کند و اقتصاد اروپا و آمریکا شرکای آنها آسیب خواهند دید و این نکته حائز اهمیت است آن کسی که بیشترین آسیب را از گسترش جنگ در غرب آسیا از غزه و فلسطین اشغالی گرفته تا یمن و .... می‌بیند قطعا ایالات متحده خواهد بود.  


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل