ترویج کتاب و کتابخوانی از اهداف اصلی نمایشگاه کتاب است

فرهنگ

65433
ترویج کتاب و کتابخوانی از اهداف اصلی نمایشگاه کتاب است

مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه گفت: یکی از اهداف اصلی نمایشگاه کتاب ترویج کتاب و کتابخوانی و تغذیه‌ی بازار کتاب برای مخاطبان کتاب‌خوان در طول سال است و برای تحقق این هدف نیاز است که فعالیت رسانه‌ها نیز با یکدیگر هماهنگ و هم راستای با اهداف فرهنگی در حوزه کتاب باشد.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، «احسان عسگری» مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه درباره فعالیت‌های این مرکز در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: مرکز رسانه شیرازه امسال علاوه بر اینکه تأمین محتوای تمامی رسانه‌های حاضر در نمایشگاه را انجام می‌دهد یک ویژه برنامه‌ای روی آنتن شبکه سه دارد که هر روز به صورت زنده از ساعت ۱۷ عصر در نمایشگاه پخش می‌شود. در این برنامه هرروز یک موضوعی را انتخاب کرده و به آن خواهیم پرداخت؛ موضوعی که یکی از مسائل حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی است و مهمانی را متناسب با آن موضوع در برنامه برای گفتگو دعوت خواهیم کرد. همچنین گفتنی است در پایان هر برنامه با توجه به موضوع و متنی که در برنامه خوانده شده است یک سوال از مخاطبان پرسیده که در صورت پاسخ صحیح به آنها هدیه داده می‌شود.

مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه درباره تأمین محتوای تمامی رسانه‌های حاضر در نمایشگاه ادامه می‌دهد: کاری که ما انجام می‌دهیم در واقع «عملیات متمرکز ترویجی رسانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب» است. دلیل انجام آن هم این است که باید یک آسیب شناسی درباره نحوه عملکرد رسانه‌ها و حضور رسانه‌های صوتی تصویری به خصوص صدا و سیما و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در این چند روز در نمایشگاه مستقر هستند صورت بگیرد.

او ادامه می‌دهد: در فرایند شناسایی آسیب شناسی متوجه شدیم که علاوه بر هر نوع نقص در عملکرد این نوع رسانه‌ها جدا از مشکلات زیر ساختی، فنی و سخت افزاری وجود دارد یک بخشش مشکلات هم به محتوایی که پوشش می‌دهند بر می‌گردد؛ چرا که آنها یک نقشه جامع مبتنی بر محتوای نمایشگاه نداشتند و نمی‌داستند حتی کتاب‌های امسال نمایشگاه کتاب‌های خوبی است یا نه و کدام کتاب قابلیت این را دارد که در رسانه ملی برای ترویج و تبلیغ آن معرفی صورت بگیرد.

مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه با توجه به این موضوع که یکی از اهداف اصلی نمایشگاه کتاب ترویج کتاب و کتابخوانی و تغذیه‌ی بازار کتاب برای مخاطبان کتاب‌خوان در طول سال است و برای تحقق این هدف نیاز است که فعالیت رسانه‌ها نیز با یکدیگر هماهنگ و هم راستای با اهداف فرهنگی در حوزه کتاب باشد گفت: در بررسی‌های انجام که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در تمرکز برای هدف ترویج و معرفی کتاب توسط رسانه‌ها تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته و به این نتیجه رسیدیم که این وظیفه را دیگر خودمان بر عهده بگیریم. همچنین مجمع ناشران انقلاب اسلامی در طول فعالیت‌هایی که در این سالیان داشته است تجارب موفقی در حوزه ترویج کتاب داشته و می‌تواند راهنمای خیلی خوبی برای اینکه چه کتاب‌هایی مناسب ترویج کتاب هستند باشد.

عسگری درباره ساز و کار شیرازه در نمایشگاه کتاب توضیح می‌دهد: ساز و کار ما به نوعی خاصی است. ما اهدافی را برای خود در نظر گرفتیم که با توجه به آنها عملیات طراحی شده است. هدف اول ایجاد تمرکز بر عملیات رسانه‌ای برای ترویج کتاب‌های خوب و شایسته که باعث محقق شدن هدف دوم ما یعنی اینکه مخاطب به شکل هدفمندتر کتاب را انتخاب، تهیه و بخواند می‌شود. این نیز هدف بعدی را را محقق می‌کنند که نویسندگان خوب جبهه انقلاب و کتاب‌هایشان را شناسایی و معرفی کند و تمامی آنها در کنار هم باعث تحقق آخرین هدف ما یعنی ایجاد یک نوع انگیزه مضاعف برای کسانی که در حال تولید محتوا در بازار کتاب هستند از جمله ناشران، نویسندگان برای تولید کتاب‌های خوب است.

او درباره خدماتی که برای رسانه‌ها انجام داده‌اند تا دسترسی راحت‌تر، هدفمندتر، منظم تر و سیستماتیک‌تر داشته باشند توضیح داد: ما یک فرایند سیستماتیک را در این عملیات طراحی کرده‌ایم. در مرحله اول ناشران را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کردیم سپس کتاب‌های جدیدی را قرار بود با خودشان به نمایشگاه بیاورند را شناسایی کردیم. شناسایی آنها کار سختی نبود چرا که در طول سال یک ارتباط مستمر بین ما وجود دارد و از طریق نامه‌های رسمی، پیگیری‌های تلفنی و فضای مجازی در خواست کردیم که کتاب‌هایی جدیدی که قرار است با خودشان به نمایشگاه بیاورند را بر اساس دسته بندی موضوعی و به همراه اطلاعات نویسنده برایمان ارسال کنند چرا که با توجه به مأموریت شبکه‌های تلویزیونی یک دسته بندی منظمی را انجام دادیم.

عسگری در آخر با توجه به شبکه‌های تلویزیونی مستقر در نمایشگاه گفت: در واقع هر شبکه تلویزیونی که در نمایشگاه حاضر است با یک مأموریت کلان آمده برای مثال شبکه قرآن یک سری کتاب‌ها و شبکه ورزش یک سری دیگر از کتاب‌ها را پوشش می‌دهد. ما متناسب با مأموریت هر شبکه، کتاب‌ها را دسته بندی کردیم و پس از تأیید گرفتن از مجمع کارشناسی باید مشخص می‌کردیم نویسندگان کدام کتاب‌ها امسال در نمایشگاه حاضر می‌شوند و جمع آوری اطلاعات در این بخش بسیار گسترده بود. با توجه به بانک اطلاعاتی کامل و جامعی که از نحوه حضور نویسنده‌ها، ناشران و کتاب‌هایشان در نمایشگاه داریم دسته بندی موضوعی کتاب‌ها به تناسب تمامی شبکه‌ها برایشان ارسال شد. شبکه‌ها می‌دانستند که چه کتاب‌هایی امسال در نمایشگاه است و می‌توانند بر آنها تمرکز کنند و عملیات رسانه‌ای، ترویج و تبلیغ داشته باشند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ