«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

حمایت فراگیر از غزه حرف اول مردم دنیا / ملت‌ها کنار فلسطین

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

65545
حمایت فراگیر از غزه حرف اول مردم دنیا /  ملت‌ها کنار فلسطین

جنگ اسرائیل علیه غزه در حالی رو به گسترش است که صدای اعتراضات جهانی بلندتر شده و دانشجویان بیشتری هر روز از نقاط مختلف دنیا به جرگه معترضین اضافه می‌شوند، حمایت‌هایی که رژیم صهیونیستی و حامیانش را با یک سردرگمی روبه‌رو کرده است.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: صدای اعتراضات علیه اسرائیل در جنگ غزه بلندتر شده و فرقی نمی‌کند از شرق دنیا شنیده شود یا از غرب آن؛ هر چند دیر و با تأخیری نزدیک به یک قرن، مهم حرکتی است که در حال شکل گرفتن است. حالا چفیه معروف سیاه و سفید فلسطینی به نمادی از یک همبستگی جهانی تبدیل شده است.

فلسطین و آرمانش مدتی است در کشورهای غربی ازجمله آمریکا و قاره اروپا به یک موضوع محوری تبدیل شده و قرار است با جهان عرب بر سر موضوع فلسطین به یک رویارویی تاریخی برود و در مقابل سکوتی که اعراب اختیار کرده‌اند فریادش را بلندتر کند.

اعتراضاتی که اویل جنگ از کف خیابان‌ها شروع شد اکنون بعد از گذشت هفت ماه از تأثیرگذارترین نهادهای کشورهای غربی سر بر آورده، دانشگاه‌های مهم ایالات‌متحده که نقشی اساسی در سرنوشت و آینده این کشور دارند به یک میدان اعتراضی و تحصن تبدیل شده که حتی کاخ سفید هم نمی‌تواند مقابل آن‌ها حرفی از مخالفت بزند.

حرف دانشجویان علاوه بر آزادی فلسطین از اشغال صهیونیست‌‌ها، قطع رابطه مراکز علمی آمریکا با رژیم اشغالگر قدس است، درخواستی که ۶ دانشگاه اعلام کرده‌اند آن را بررسی می‌کنند و چندتای دیگر هم روابطشان را قطع کرده‌اند.

مراسم‌ فارغ التحصیلی دانشگاه‌هایی مانند کالیفرنیا و کلمبیا هم با صدای اعتراض دانشجویان حامی فلسطین لغو شد و پلیس اعلام کرد برای سرکوب این اعتراضات پایش را از محوطه دانشگاه بیرون نمی‌گذارد.

بر اساس اعلام پلیس آمریکا تا کنون تعداد زیادی از دانشجویان و اساتیدی که در حمایت از غزه شعار داده‌اند و یا با برپایی چادر تحصن کرده‌اند بازداشت و راهی زندان شده‌اند.

همچنین ایالات متحده اعلام کرده دانشجویان بورسیه شده در دانشگاه‌های آمریکا اگر به صف معترضین به جنگ غزه اضافه شوند اخراج خواهند شد.

بگیر و ببندهایی که البته تا کنون جواب نداده و اعتراضات دانشجویی رنگ جدی‌تری به خودش گرفته و به یکی از مهم‌ترین خبرهای رسانه‌‎های دنیا تبدیل شده حتی مردم آمریکا هم دوباره همراه کرده تا خیابان‌های این کشور هر روز شاهد راهپیمایی اعتراضی مردم برای دفاع از مردم غزه باشد.

 

 

به غیر از آمریکا، قاره سبز هم از این دست اعتراضات زیاد به خود می‌بیند، از خیابان‌های انگلیس گرفته تا اسپانیا، سوئد، فرانسه، ایرلند، ایتالیا و خیلی از کشورهای دیگر که به دادخواهی مردم غزه پرچم فلسطین را بالای سر برده‌اند.

تعدادی از کشورهای اروپایی هم اعلام کرده‌اند به زودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت و از عضویتش در سازمان ملل آن به صورت دائم و کامل حمایت کرده‌اند.

به جز مو بورهای چشم‌آبی‌، دنیای شرق هم در اعتراض به کشتار و نسل‌کشی صهیونیست‌ها ساکت نمانده و ژاپنی ها را با همان نظم و ترتیب معروفشان راهی خیابان‌ کرده تا شعار برای آزادی فلسطین سر دهند.

 

با رشد مخالفت‌های جامعه جهانی و در کنار موج اعتراض سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا ، چند شب پیش ۱۴۳کشور عضو سازمان ملل در حمایت از عضویت فلسطین در این سازمان رأی به عضویت کامل آن به عنوان کشوری مستقل دادند، هر چند در انتها مشخص است با وتو ایالات‌متحده بی‌نتیجه خواهد ماند؛ اما به نظر می‌رسد این اقدام و حمایت از فلسطین در دنیا، چهارچوب دروغین صهیونیست‌ها را به بن‌بست رسانده است.

آنطور که رویترز گزارش داده بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان اتحادیه اروپا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، سه کفن سفید رنگ که به شکل اجساد کودکان غزه بود و آن‌ها را آغشته به لکه‌های قرمز کرده بودند، بر روی زمین در میدانی مقابل دفتر مرکزی کمیسیون اروپا در پایتخت بلژیک قرار دادند.

کفن‌هایی که بر روی آنها عباراتی چون «حقوق بین‌الملل»، «معاهدات اتحادیه اروپا» و «کنوانسیون نسل‌کشی» نوشته شده بود.

جنگ اسرائیل علیه غزه در حالی هفتمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد که نه تنها از شدت حملات کاسته نشده بلکه رژیم صهیونیستی مصمم است به جز شهر غزه در این باریکه، سایر شهرها چون رفح، خان‌یونس و دیر البلح را هم مورد هدف بمب و موشک‌های خود قرار دهد.

حملاتی که کابینه اسرائیل مدعی است برای پیدا کردن فرماندهان ارشد حماس انجام می‌شود و تا نابودی کامل این گروه فلسطینی برنامه‌ای برای توقف جنگ ندارد.

همه این تلاش‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها برای مردمی که چیز زیادی برای زندگی‌کردن ندارند در حالی است که چشم دنیا بر روی جنایت‌های هشتاد ساله اسرائیل باز شده و جهان حالا در کنار فلسطین ایستاده است.

حمایتی که البته به مذاق اسرائیلی‌ها خوش نیامده و هر روز اعلام می‌کنند دولت‌های غربی باید به سبک و سیاق قبل حامی اسرائیل باشند و برای ادامه جنگ سرکیسه کمکشان را شل کنند.

هر چند بارها بساط توافق و برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا چیده شد تا دو طرف به خواسته‌های خود برسند اما این‌بار بدعهدی اسرائیلی‌ها زیر میز مذاکرات برای برقراری آتش‌بس زد و نشست قاهره را بی‌نتیجه به پایان رساند، جلساتی که میانجی‌گرها تلاش کردند آن را به ثمر برسانند تا هم آتش جنگ بخوابد و هم صهیونیست‌ها و حماس به خواسته‌های خودشان برسند.

اما حمله به رفح و آواره کردن مجدد چندین هزار نفر اهالی غزه، همه آنچه را قاهره و قطر رشته کرده بودند پنبه کرد و بازی به جایی کشیده شد تا گذرگاه‌های مهم ورود به غزه بسته شود و سازمان ملل اعلام کند ذخایر سوخت و مواد غذایی رو به اتمام است.

حالا حمایت‌های جامعه جهانی از غزه و اعتراضشان بر آنچه که در فلسطین می‌گذرد حرف برای گفتن دارد، راهبردی که شاید قرار است هیمنه‌ای پوشالی را بشکند و نقطه پایانی باشد برای نامشروعیتی که اسرائیل سال‌هاست با ضرب و زور تلاش می‌کند مشروعیت بخرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل