افزایش قابل توجه کمک خیرین برای ساخت مدارس

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

65576
افزایش قابل توجه کمک خیرین برای ساخت مدارس

معاون برنامه ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: ۴ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان کمک‌های مردمی و خیرین مدرسه ساز بود که تا اسفند ماه ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۱۱ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین، راشکی معاون برنامه ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست خبری این سازمان که بعدازظهر امروز برگزار شد، گفت: ۴ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان کمک‌های مردمی و خیرین مدرسه ساز بود که در خلال جشنواره‌های سال گذشته و تا اسفند ماه ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۱۱ میلیارد تومان رسید. تعهد خیرین ۳۰۰ برابر افزایش پیدا کرد. پروژه‌های نیمه تمام و مدارس نیمه ساخت در حال تکمیل هستند و محقق خواهند شد.

چشاندن طعم عدالت به مردم جامعه در سراسر کشور

وی در ادامه افزود: این موضوع نشان از توجه خیرین دارد. در اقدامات پیش رو در سال جاری نیز با تاسی از شعار امسال رهبر معظم انقلاب و با این شعار که خیرین مدرسه ساز پیشران ایران قوی هستند پیش خواهیم رفت. برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و مدارس نیمه کاره کمک خیرین را به کار خواهیم گرفت.

راشکی اظهار کرد: اصرار داریم که طعم عدالت را در اقصی نقاط کشور به مردم جامعه بچشانیم. رویکرد دیگر ما جذب مشارکت اجتماعی شرکت‌ها و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام خواهد بود.

معرفی پروژه‌های خیرین به عنوان پروژه‌های پیشران

راشکی اضافه کرد: استفاده از فناوری نوین و اقتصادی، احداث هنرستان‌های تخصصی متناسب با بنگاه‌های اقتصادی، معرفی به‌ساز مدرسه به عنوان یک رویداد فرهنگی برای مناسب‌سازی فضا و حضور دانش‌آموز اولیا در مشارکت همگانی برای بهسازی و نوسازی مدارس یکی از اقدامات فرهنگی در عرصه مردمی‌سازی خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: معرفی پروژه‌های خیرین به عنوان پروژه‌های پیشران از دیگر اهداف ما خواهد بود. اردیبهشت تا خرداد این جشنواره‌ها در ۳۱ استان ۴۵۰ شهرستان در حال انجام است و امیدواریم در این جشنواره‌ها حضور بهم رسانند تا آیندگان بدانند مردم ایران چگونه برای دانش‌آموزان خود دل می‌سوزانند.

راشکی با اشاره به اشاره به مشارکت مردمی، خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد پروژه‌ها در ۱۴۰۲ مردمی و ۴۶ درصد مشارکتی بود تا تحولی در مشارکت مردم در عرصه مدرسه‌سازی ایجاد کنیم.

افزایش ۳۰۰ برابری کمک خیرین مدرسه ساز

در ادامه این نشست محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز در نشست خبری که امروز بعدازظهر برگزار شد، اظهار کرد: گسترش فرهنگ قرآنی باقی‌الصالحات است که امیدواریم در این امر موفق شویم. توجه به آموزش و پرورش و کمک به مدرسه‌سازی بسیار مهم است.

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز با بیان اینکه آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است، ادامه داد: با توجه به آن می‌توانیم پیشرفت کنیم.

جعفری با اشاره به زمان تشکیل تشکل جامعه خیرین، ادامه داد: تشکل جامعه خیرین که به وجود آمد، زمینه مناسب تعلیم و تربیت را فراهم کردند که باید آن را گرامی بداریم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ برابر تعهدات خیرین افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: امیدواریم تعهدات خیرین به ۲۰ هزار میلیارد برسد؛ تعهدات دولت باید برابر تعهدات خیرین باشد و نتوانست به ۱۱ هزار میلیارد برسد و بسیاری از پروژه‌ها نیمه‌تمام مانده است و از راه مولدسازی اعتبارات دولتی بتوانند پروژ‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنند.

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های خیرین در سراسر کشور در حال برگزاری است، اضافه کرد: با وجود خیرین ایران در همه ابعاد قوی خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه تقویت و توسعه مجامع خیرین است، ابراز کرد: در شهرستان‌های مختلف کشور که این مجامع را ندارند، باید ایجاد کنیم و از ۴۰۰ مجمع خیرین بگذریم.

وی در پایان از تکمیل پروژه‌های خیرین با اعتبارات دولتی خبر داد.

افزایش رشد اعتبارات خیرین به ۱۱ هزار میلیارد تومان 

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیزات مدارس کشور نیز در این نشست خبری با بیان اینکه همراهی، همکاری، دلسوزی، قلم و بیان شما خبرنگاران بسیار اثربخش است؛ اظهار کرد: امیدواریم با حضور خیرین شاهد شکوفایی بیشتر جریان مدرسه‌سازی باشیم.

وی افزود: سال گذشته بحث خیرین مطرح و تصاویر جهانی شد؛ همچنین رشد اعتبارات خیرین به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

خان‌محمدی با بیان اینکه جشنواره خیرین موضوع بسیار مهمی است؛ با اشاره به رویکرد دولت، ابراز کرد: موضوع مردمی‌سازی، افزایش مشارکت مردم برای حل مسئله جزء سیاست‌های این دولت بوده است. نگاه به مردمی‌سازی توسط سازمان نوسازی از قبل شروع شده و در این دولت به اوج رسیده است.

۴۰۰ شعبه در مجمع خیرین

وی با بیان اینکه نیاز‌های مدرسه‌سازی باید مشخص شود، اظهار کرد: خیرین جان و مال خود را وسط گذاشته‌اند و در همه ارکان حضور دارند؛ مجمع خیرین در استان‌ها ۴۰۰ شعبه داره و این یک الگوست. امیدواریم با بیست‌وششمین دوره جشنواره پیش‌رو جهش مسئولیت اجتماعی به عدد ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه چرا خیرین سراغ مدرسه می‌روند؟، ادامه داد: دستگاه آموزش و پرورش هم‌تراز دستگاه‌های دیگر نیست، و مولد نیروی انسانی است؛ آینده را دانش‌آموزان می‌سازند؛ لذا نیاز به یک محیط ایمن و استاندارد دارند.محیط شرط لازم ارتقای بادگیری دانش‌آموزان است. نقشه راه سند تحول است که ابلاغ شده و نشان داده است که تکالیف ما در سند زیرنظام خیلی اعتبار مصرف می‌کند.

خان‌محمدی با بیان اینکه سرانه میانگین کشور ۵/۲۸ است، اظهار کرد: تا فاصله مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و باید به ۶/۱ برسد.

اختصاص هزار میلیارد تومان به تجهیزات هنرستان استانی 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه ۳۴۴ پروژه صد در صد مردمی بوده است، ادامه داد: ۱۴۷۰ پروژه مشارکتی بوده و مابقی توسط دولت تامین اعتبار شده است. ۱۹۲ هنرستان با هزار و ۳۳۵ کلاس درس و کارگاه تحویل دانش‌آموزان شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزار میلیارد تومان به تجهیزات هنرستان استانی اختصاص داده شد، ابراز کرد: این میزان تجهیزات توزیع شده است و مقداری دیگر نیاز به خرید داریم.

خان‌محمدی با بیان اینکه ۲۳ هزار خرید داریم، ادامه داد: هزار و ۳۶۱ خیر جدید به مجمع خیرین اضافه شده است و امیدواریم این تعداد به چند ده میلیون تبدیل شود. در راستای شعار سال تلاش خود را کرده و به عدالت توجه می‌کنیم. مدرسه مهم‌ترین فضا پس از خانه است و بهترین زمان عمر انسان در این فضا صرف می‌شود؛ ابتکاراتی مانند طرح به‌ساز مدرسه مورد تایید است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: خیرین باید تکریم شوند و بحث اعتبار مالیاتی برای اولین بار در جریان مدرسه‌سازی قرار خواهد گرفت، ۳۰ درصد مالیات به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب می‌شود وصنایع فاصله خود را با ما کاهش می‌دهند.

وضعیت مدرسه‌سازی با استاندارد نقشه راه سند تحول فاصله دارد 

خان محمدی با اشاره به وضعیت مدرسه‌سازی، اظهار کرد: با استاندارد نقشه راه سند تحول بنیادین بسیار فاصله دارد و نوسازی سالیانه اگر بخواهد به‌صورت عادی خدمت ارائه دهد، ۱۶۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این اعداد با حضور خیرین برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: استانداردسازی با قدرت انجام خواهد شد و ۱۰ هزار کلاس با حضور رئیس‌جمهور در سفر استانی چهارمحال بختیاری تحویل داده شد؛ ۷۰ هزار کلاس در قرارگاه تعیین شد و با قوت بیشتری قرار است ۱۱۰ هزار کلاس درس ساماندهی شود.

خان‌محمدی در پایان گفت:۶ هزار و ۷۶۸ فضا در این دولت تکمیل و تجهیز شد؛ سفر‌ها در جذب اعتبارات به ما کمک کرد و برای مدرسه‌سازی مصوبه خوبی تصویب شد و ۶۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد. همچنین اولین بار بود که رئیس‌جمهور با خیرین جلسه خصوصی داشتند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه