آخرین تحولات اوکراین| پیشروی روسیه در جبهه شمال

بین‌الملل

65738
آخرین تحولات اوکراین| پیشروی روسیه در جبهه شمال

همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی آنها از خطوط مقدم، دردسرساز شد.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، در سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود به در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دستکم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه و با این مقدمه از اوضاع میدانی در شمال‌شرق اوکراین، نوشت هزاران غیرنظامی اوکراینی در حال فرار به خارکیف، نزدیکترین شهر بزرگ هستند و همزمان با گسترش نارضایتی و خشم در میان اوکراینی‌ها، برخی این سوال برای آن‌ها پیش آمده بود که «این وضعیت تا چه زمانی پیش می‌رود؟ آیا این فقط یک شکست لحظه‌ای برای اوکراینی‌های ضعیف است و یا نقطه عطف محسوب می‌شود؟».

کارشناسان نظامی می‌گویند پیشروی روسیه، اوکراین را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده است. سربازان اوکراینی ماه‌هاست که از کمبود شدید مهمات شکایت دارند که به دلیل درگیری‌ها در کنگره ایالات متحده که تحویل تسلیحات کلیدی را به تاخیر انداخت، تشدید شده است و سربازان اوکراینی به هر حال، خسته شده‌اند.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی، بیش از ۲ سال تلاش برای مبارزه با کشوری با جمعیتی سه برابری، اوکراین را چنان مستاصل و ارتش را برای نیروهای جدید درمانده کرده که قانونگذاران این کشور به سربازگیری از میان محکومان و زندانیان رای داده‌اند.

لهستان سامانه‌های پاتریوت به اوکراین ارسال نمی‌کند

علاوه بر کمک‌هایی که در ماه گذشته میلادی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار توسط آمریکا برای اوکراین تصویب شد، دولت این کشور جنگ‌زده اروپایی همچنان درخواست تسلیحات بیشتر را مطرح می‌کند و از متحدان اروپایی می‌خواهد تا هر چه بیشتر به آن کمک کنند.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان گزارش کرد: «لهستان قادر نخواهد بود سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت را در آینده‌ای نزدیک به اوکراین ارسال کند. ورشو تازه شروع به دریافت سامانه‌های پاتریوتی کرده که ۷ سال پیش در ایالات متحده سفارش داده شد.»

رئیس‌جمهور لهستان در انجمن اقتصادی قطر در دوحه ادعا کرد: «دنیای آزاد نباید به روسیه اجازه دهد که در جنگ اوکراین پیروز شود.»

همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته‌شدن آنها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. طی سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

ارتش روسیه یک منطقه دیگر در خارکوف را تصرف کرد

 وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور کنترل منطقه «بوگروواتکا در منطقه خارکوف را به دست گرفتند و به سمت مواضع نیروهای اوکراینی پیشروی کردند.

در این بیانیه آمده است که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین ۱۰۸۰ نظامی را در منطقه دونتسک از دست دادند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو «پولسکی» گفت که شاید جنگ اوکراین و روسیه حدود ۱۰ سال به طول بینجامد.

سیکورسکی مدعی شد: به طور کلی، چنین جنگ‌هایی حدود ۱۰ سال طول می‌کشد. اگر کشورهای ناتو به درستی برای جنگ احتمالی و تشدید تنش مهیا شوند، روسیه به آنها حمله نخواهد کرد. البته نمی‌توان چنین اتفاقی را کاملاً غیرمحتمل دانست و رد کرد.

پیش از این، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان تاکید کرده بود که جنگ اوکراین احتمالاً تا چند سالی ادامه خواهد داشت. به گفته وی، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که این جنگ پنج سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تازگی در گفت‌وگو با تاکر کارلسون، خبرنگار مشهور آمریکایی گفته بود که رهبران غربی عامدانه اخبار کذب را درباره تهدیدهای از جانب روسیه منتشر می‌کنند تا از این طریق از مردم و مالیات‌دهندگان آمریکایی و اروپایی، پول بیشتری بگیرند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل