یکتاپرست در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» خبر داد؛

کودکان قربانی بزرگ استخرهای کشاورزی/ افزایش ۲۵ درصدی غرق شدگی در کشور

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

65751
کودکان قربانی بزرگ استخرهای کشاورزی/ افزایش ۲۵ درصدی غرق شدگی در کشور

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور گفت: کل غرق شدگی از اول سال تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۲۰۳ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته‌ایم.

بابک یکتاپرست مدیر روابط عمومی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره آمار غرق شدگی کشور از ابتدای سال تاکنون گفت: کل غرق شدگی از ابتدای سال جاری تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۲۰۳ نفر بوده و نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته‌ است که ۷۶ درصد آقا و ۲۴ درصد خانم و میانگین سنی حدود ۲۲ سال، یعنی از یک‌ساله تا ۸۰ ساله غرق شدگی داشتیم.

وی درباره پراکندگی جغرافیایی غرق شدگی در کشور اظهار کرد: بوشهر، فارس و اصفهان بیشترین موارد غرق شدگی را داشته‌اند. پارسال بیشترین آمار غرق شدگی در دریا بود و در فصل تابستان، اما امسال با توجه به اینکه سال پربارشی را داشتیم و از اول سال سیلاب‌های محلی زیادی اتفاق افتاده امسال بالاترین آمار غرق شدگی در رودخانه‌ها است. ۲۶ درصد در رودخانه‌ها ، ۱۷ درصد در دریا و ۱۶ درصد استخرهای خانگی و ۱۳ درصد در استخرهای کشاورزی حادثه غرق شدگی را شاهد بودیم. این کل بدون تفکیک تعداد فوتی و نجات یافته است.

یکتاپرست بیان کرد: طی سال‌های قبل آمار قابل توجه غرق شدگی در استخرهای کشاورزی بود. امسال هم البته رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داد. ۱۳ درصد غرق شدگی‌ها در استخرهای کشاورزی بوده است؛ کشاورز در زمین کشاورزی چاله می‌کند و آن را پر از آب می‌کند تا ذخیره شود و باغ خود را آبیاری کند ولی این چاله‌های پر آب استاندارد نیستند، یعنی حاشیه ندارند. متاسفانه بیشترین آمار غرق شدگی در استخرهای کشاورزی برای کودکان است.

وی با اشاره به اینکه استخرهای کشاورزی یکی از فاجعه‌هایی هستند که قربانی سن پایین می‌گیرد و لازم است که در این باره رسیدگی شود، افزود: دو سال گذشته در یکی از روستاهای قزوین حادثه بسیار ناراحت کننده‌ای رخ داد. خانواده‌ای سرایدار یک باغ بودند. توپ دختر ۴ ساله در این چاله آب می‌افتد، به سمت چاله می‌رود در حال غرق بوده که خواهر ۹ ساله هم داخل چاله می‌رود و بعد از آن خواهر ۱۲ ساله. مادر خانواده در نهایت ۳ دخترش را روی آب می‌بیند که غرق شدند.

مدیر روابط عمومی اورژانس عنوان کرد: امسال بیشترین آمار غرق شدگی در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است. حاشیه رودخانه‌ها فضای زیبایی است که گردشگران و طبیعت‌گردان ترجیح می‌دهند در حاشیه آن کمپ کنند. خانواده‌ها هم که به گردش می‌آیند عمدتا سعی می‌کنند در نزدیک‌ترین جای ممکن به رودخانه کمپ کنند اما فقط کافی‌ست که باران موسمی بزند و کل بستر رودخانه پر از سیلاب شود و ماشین و کمپ و همه را باهم می‌برد. بیشترین اتفاقی که امسال رخ داد همین موضوع بود.

یکتاپرست خاطرنشان کرد: معمولا بستر رودخانه با توجه به جنس و بافت‌ سنگ‌ها از حاشیه‌های اطراف قابل تشخیص است. فردی که به عنوان طبیعت گرد و گردشگر به فضای طبیعت می‌رود باید دقت لازم را داشته باشد و قبل از طبیعت گردی با اصول آن آشنا شود. طبیعت در عین زیبایی خطرناک هم هست.توصیه می‌کنم که مراقب فضای امن اطراف رودخانه‌ها باشند، موقع استقرار از بستر رودخانه فاصله بگیرند که اگر رودخانه دچار سیلاب شد زندگی‌شان به خطر نیفتد. همچنین طبیعت‌گردان به هوا هم دقت داشته باشند و حداقل گزارش‌های هواشناسی منطقه را بررسی کنند.

وی همچنین درباره صاعقه زدگی گفت: امسال متاسفانه یکی از مشکلات دیگری هم که داشتیم آمار صاعقه زدگی بالا بوده است. طبیعت گرد به مناطق مرتفع می‌رود، هوا ابری می‌شود و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به زیر درخت‌ها می‌رود. این نکاتی است که باید با رعایت کردن از آن پیشگیری کرد. باید دانش طبیعت گردی را داشته باشیم و بدانیم چگونه از خطرات احتمالی پیشگیری کنیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه