پارلمان شهری چه برنامه‌ای برای پیاده‌روهای تهران دارد؟

تهران، شهر پیاده‌ها نیست

جامعه

65834
تهران، شهر پیاده‌ها نیست

با یک ساعت پیاده روی در هر نقطه از تهران پی می‌بریم که این شهر برای خودروها ساخته شده نه شهروندان. مسئولان ذیربط نیز به این موضوع توجه دارند، ولی آزادسازی پیاده‌راه‌ها و تشویق شهروندان به پیاده‌روی انگار به هزارتویی درهم تنیده تبدیل شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، با یک ساعت پیاده روی در هر نقطه از تهران پی می‌بریم که این شهر برای خودروها ساخته شده نه شهروندان. مسئولان ذیربط نیز به این موضوع توجه دارند، ولی آزادسازی پیاده‌راه‌ها و تشویق شهروندان به پیاده‌روی انگار به هزارتویی درهم تنیده تبدیل شده است. با این همه، مدتی است که مسئولان حوزه شهری سعی می‌کنند در حد امکان فضا را برای پیاده‌راه‌ها باز کنند. باید به این باور برسیم که پیاده‌راه‌ها، ساختارها، فضاها و مردم یک شهر را به یکدیگر پیوند می‌دهد. پیاده‌راه‌ها، عابران را قادر می‌سازد تا به صورتی حقیقی با محیط شهری خود تعامل برقرار کرده و آن را تجربه کنند.

ضرورت توجه مدیریت شهری به پیاده‌روها

سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی معابر شهر تهران می‌گوید: بسیاری از شهروندان در طول روز برای تردد در مسیرهای کوتاه از پیاده‌روها استفاده می‌کنند که این امر ضرورت توجه مدیریت شهری به پیاده‌روها را می‌طلبد. استفاده شهروندان از پیاده‌روها قطعاً در موضوع کاهش ترافیک نیز تأثیرگذار است و باید با هر گونه اقدامی که باعث مسدود شدن پیاده‌روها می‌شود برخورد صورت گیرد.
او ادامه می‌دهد: بر اساس مشاهدات از سطح شهر و گزارش شهروندان، برخی از معابر و پیاده‌روها توسط مالکان و صاحبان مغازه‌ها اشغال می‌شود که این موضوع تردد را برای شهروندان دچار مشکل می‌کند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخورداری از پیاده‌رو بدون هر گونه مانعی حق شهروندان است، می‌افزاید: امروز در سطح شهر می‌بینیم که برخی از مغازه‌داران، پیاده‌رو مقابل مغازه‌شان را به تصرف درآورده‌اند و بخشی از وسایل مغازه خود را در پیاده‌روها قرار داده‌اند که این اقدام عبور و مرور را برای شهروندان با مشکل مواجه می‌کند. بعضی از شهروندان نیز خودروهایشان را در پیاده‌روها و روی پل‌ها پارک می‌کنند که این امر در برخی از نمایشگاه‌های خودرو بیشتر دیده می‌شود.

سوده نجفی می‌گوید: تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها از دیگر معضلاتی است که مزاحمت‌هایی برای شهروندان ایجاد می‌کند و باید راهنمایی و رانندگی نسبت به تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها برخورد مناسبی داشته باشد. در خصوص موتورسیکلت‌ها شهرداری باید پیاده‌روها را به گونه‌ای طراحی کند یا موانعی در آن قرار دهد تا امکان ورود موتورسیکلت به پیاده‌روها وجود نداشته باشد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی در اواخر سال گذشته طرحی به منظور جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها از پیاده‌روها را در دستور کار داشت که اجرای این طرح کمک شایانی به رفع موانع از پیاده‌روها کرد. انتظار می‌رود اجرای چنین طرح‌هایی با همکاری شهرداری و راهنمایی و رانندگی استمرار داشته باشد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان می‌کند: بر اساس گزارش‌های ارائه شده و آمارهای موجود، جمعیت شهر تهران در حال حرکت به سمت سالمندی است که این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک به بحرانی در خصوص معابر شهر تهران تبدیل شود و باید از هم‌اکنون نسبت به این موضوع توجه کرد. با وجود فعالیت و اقدامات صورت گرفته از سوی کمیته مناسب‌سازی معاونت شهرسازی شهرداری تهران، روند مناسب‌سازی معابر برای افراد دارای معلولیت، جانبازان سرافراز، توانیابان و سالمندان مطلوب نیست و شهرداری باید نسبت به این مسأله به صورت ویژه توجه کند.

خبرنگار؛ مهسا قوی‌قلب

منبع: ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه