اسلامی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

پیشنهادات گروسی در چارچوب بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ بررسی خواهد شد

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

65883
پیشنهادات گروسی در چارچوب بیانیه مشترک اسفند 1401 بررسی خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشنهاداتی که از سوی آقای گروسی در سفر به ایران مطرح شده، نهایتا در همان چارچوب بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود که ما نیز در حال کار بر روی این پیشنهادات هستیم.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره پیشنهاداتی که رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از سفر به ایران از آنها خبر داده بود، عنوان کرد: پیشنهاداتی که از سوی آقای گروسی مطرح شده، نهایتا در همان چارچوب بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود که ما نیز در حال کار بر روی این پیشنهادات هستیم.

به گزارش ایران آنلاین، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۱ با هدف حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی با یکدیگر توافق کردند؛ توافقی که بعداً به‌عنوان بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت گرفت و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند رد اورانیوم پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از بازگشت از ایران ابراز امیدواری کرده بود که ظرف مدت کوتاهی گام‌های ملموسی در زمینه اجرای توافق اسفند ۱۴۰۱ برداشته شود.

وی گفته بود: هدف من از سفر این بود که مذاکرات جدی با ایران داشته باشم و بتوانیم چند پیشنهاد ملموس را بررسی کنیم که حوزه‌های مختلف بیانیه مشترک را در بر می‌گیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست