امام جمعه موقت بوشهر در گفت‌و‌گو با «ایران»:

اجرای دستور رئیس‌جمهور مشکل را حل می‌کند

سیاست

66148
اجرای دستور رئیس‌جمهور مشکل را حل می‌کند

«مدیران پروازی» مشکل امروز و دیروز نیستند؛ سال‌هاست که نام بسیاری از صنایع و شرکت‌ها در برخی از استان‌های جنوبی مانند بوشهر با چنین پدیده ناعادلانه‌ای پیوند خورده و علی‌رغم نارضایتی‌های مکرر بومی‌ها، باز در اولویت قرار گرفته و زمام کار به دست آنها سپرده شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، «مدیران پروازی» مشکل امروز و دیروز نیستند؛ سال‌هاست که نام بسیاری از صنایع و شرکت‌ها در برخی از استان‌های جنوبی مانند بوشهر با چنین پدیده ناعادلانه‌ای پیوند خورده و علی‌رغم نارضایتی‌های مکرر بومی‌ها، باز در اولویت قرار گرفته و زمام کار به دست آنها سپرده شده است. مدیران غیربومی که تصویری واقعی از عمق مشکلات، دردها و چالش‌های منطقه نداشته و قادر نیستند بخشی از دردهای پنهان جوانان بیکار را درک کنند؛ افرادی غیربومی که همچنان از اجرای مقررات و انتقال خانواده‌های خود به استان خودداری کرده و با دریافتی‌های کلان بابت بدی آب و هوا و نداشتن احساس تعلق به استان با کمترین بهانه‌ای از حضور در محل کار خودداری کرده و با تفویض اختیارهای بعضاً غیرقانونی، مجموعه تحت مدیریت را به حال خود رها کرده‌اند. ‌خبرنگار «ایران» با «حجت‌الاسلام یوسف جمالی» امام‌جمعه موقت بوشهر در همین ارتباط گفت‌و‌گویی انجام داده و چالش‌های شکل‌گیری این پدیده ناعادلانه در سطح استان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

مدیرانی که حضور دائمی در منطقه ندارند، چگونه از پس حل مشکلات مردم برمی‌آیند؟

حل مشکلات موجود که از قبل از انقلاب بر منطقه حاکم بوده به کار جهادی و تمام‌وقت در تمام عرصه‌ها نیازمند است، اما شاهدیم که مدیران پروازی در منطقه حضور فعالی نداشته و تنها چند روز در هفته در منطقه حضور دارند. اولین آسیب نیز از همین حضور غیردائمی آنها حاصل می‌شود. مدیرانی غیربومی که به صورت تمام‌وقت در منطقه حضور نداشته و قادر به حل مشکلات موجود نیستند. در حقیقت، مدیران پروازی یا در سطح پایین‌تر، مردم را عذاب می‌دهند. این در حالی است که استان بوشهر در همه عرصه‌ها مدیرانی توانمند داشته و انتظار می‌رود مدیران پروازی و ناکارآمد در استان تغییر کنند.

آیا کم‌رنگ بودن حضور نیروهای بومی،   بی‌توجهی  به سرمایه‌های انسانی تلقی می‌شود؟

دومین آسیب حضور مدیران پروازی، بی‌توجهی و دهن‌کجی به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی استان بوشهر است. آن‌هم در شرایطی که در استان، نیروهای بومی تحصیلکرده و متخصص بسیاری وجود دارد. چنانچه حضور این مدیران به جایگاه خاص، ویژه و تخصص خاصی نیازمند است، چاره‌ای وجود ندارد اما ما شاهدیم که در حوزه‌های مختلف کاری از آشپزی، نگهبانی و...  گرفته تا کارشناس و مدیران میانی نیز از میان نیروهای غیربومی پروازی برگزیده می‌شوند. آیا در انتخاب این دسته از افراد جز منافع شخصی دلیل دیگری هم وجود دارد؟ به ما اطلاع داده شده که حتی اقلام مصرفی مانند دستمال کاغذی و نان این افراد از تهران و مشهد خریداری شده و به استان می‌آورند. مردم بوشهر، انسان‌های شریف و مقاومی هستند که سال‌ها در مقابل دشمنانی مانند انگلیس جنگیده و خون داده‌اند؛ آنها اگرچه مردمی نجیب هستند، اما این بدان معنا نیست که از حق و حقوق خود نیز خواهند گذشت.

آیا وقت آن فرا نرسیده که صنایع  حق خود را ادا کنند؟

اغلب مدیران پروازی، تعصبی نسبت به مشکلات منطقه ندارند. چندی پیش شاهد بودیم که هلدینگ خلیج فارس یک باشگاه ورزشی را به مبلغ هزار میلیارد تومان خریداری کرده و زمینه نابودی دیگر تیم‌های استان را فراهم کرد. آنها حتی حق همسایگی را ادا نمی‌کنند، چون هیچ آشنایی با بافت منطقه و فرهنگ مردم ندارند. در حقیقت، آسیب سوم مدیران پروازی به عدم شناخت   آنها از فضای بومی استان بازمی‌گردد. وقتی صنایع و پتروشیمی‌ها در منطقه شکل گرفته و پالایشگاه‌ها به بهره‌برداری رسیدند، خواه‌ناخواه بخشی از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در منطقه پدیدار شد. ما به هیچ‌وجه توقع نداریم آنها چیزی مازاد به مردم بدهند، همین که آسیب را جبران کنند، کافی است. آلودگی در منطقه تنها به هوا و محیط زیست اختصاص ندارد. با حضور نیروهای غیربومی، طیف مختلفی از آلودگی‌های اجتماعی و فرهنگی در منطقه پدید آمده است.

جدیت دولت سیزدهم را تا چه حد در احقاق حق مردم بوشهر مؤثر می‌دانید؟

از همه اینها که بگذریم، رفع معضل مدیران پروازی دستور مستقیم رئیس‌جمهور است. این موضوع در جلسه استانداری با فعالان فرهنگی و سیاسی و علمی و با حضور آقای منصوری (معاون اجرایی رئیس‌جمهور) مطرح شده و دکتر رئیسی پس از طرح موضوع در جلسه هیأت دولت، دستور رسیدگی را صادر کردند. بنابراین دیگر الان جای مخالفت کردن نیست. دستور مستقیم شخص رئیس‌جمهور است و باید اجرایی شود. حقیقت آن است که ما هیچ نیازی به مدیران پروازی در استان بوشهر نداشته و به جای آنها و دیگر مناصب، جمعیت زیادی از نیروهای بومی متخصص وکارآمد داریم. مردم استان بوشهر صبورند؛ اما تا زمانی که حق و حقوق فرزندان‌شان پایمال نشود. در غیر این‌صورت، مردم از راه‌های قانونی برای احقاق حق خود تلاش خواهند کرد.

چرا در سال‌های گذشته، هیچ اقدامی برای برچیدن بساط حضور افراد غیربومی در منطقه به‌عمل نیامده؟ آیا دولت‌های سابق اهمیت چندانی به موضوع قائل نشده و رسیدگی به آن را مسکوت گذاشته‌اند؟

رسیدگی به این موضوع، مطالبه همیشگی و دیرینه مردم استان است. در حقیقت، نوع نگاه دولت‌ها عملکرد آنها نسبت به مسائل را تعیین می‌کند. شاهدیم که دولت‌های سابق روی خوشی به این موضوع نشان نداده و اقدامی برای رفع آن انجام ندادند؛ اما دولت کنونی مردمی و انقلابی بوده و مبارزه با فساد یکی از خط قرمزهای دکتر رئیسی محسوب می‌شود.

آیا توصیه‌ای به شرکت‌ها و صنایع هلدینگ دارید؟

اولاً باید منافع حداقلی مانند پرداخت مالیات و افتتاح حساب را در بانک‌های بوشهر انجام داده و اقلام مصرفی و مواد خام اولیه موردنیاز خود را از شهرستان‌ها و شهرک‌های صنعتی استان تهیه کنند. در بحث اشتغال نیز نگاه واقعی به نیروهای بومی داشته و آنها را در اولویت استخدام قرار دهند.

حضور مدیران پروازی در استان، اغلب به بهانه نبود نیروهای متخصص و کارآمد بومی در منطقه توجیه می‌شود. این موضوع تا چه حد واقعی است؟

دلیل عدم توجه به مشکلات استان این است که افرادی در مسند کار قرار دارند که نسبت به موضوعات کنونی هیچ دغدغه‌ای ندارند. این در حالی است که باید از جوانان کارآمد و متخصص بومی استفاده کرد. همچنین مدیران باید بومی بوده و به صورت دائمی و ثابت در منطقه حضور داشته باشند تا به فضل الهی و با حضور در میدان عمل، به اهداف دست پیدا کنند. گله ما عدم‌استفاده از نیروهای متخصص بومی در سطح مدیریتی وزارتخانه‌هاست. بنده به‌عنوان مسئول شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و مسئول ستاد دکتر رئیسی در دوران انتخابات، اعلام می‌کنم هر جایگاهی که در منطقه ویژه به نیروهای جوان، متخصص و کارآمد بومی نیازمند است را بفرمایند تا ما به آنها معرفی کنیم.

آمارهای منتشر شده حکایت از سرمایه‌گذاری حداقلی صنایع و هلدینگ‌ها در صنایع پایین دستی شهرستان‌ها دارد. برای رفع این نقیصه، چه توصیه‌ای دارید؟

پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها باید برای تأمین موارد مصرفی خود به تأسیس شهرک‌های صنعتی در یکی از شهرستان‌های استان‌ها موظف شوند. به این ترتیب هم بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری در منطقه رونق گرفته و هم با حضور این مجموعه‌های اقتصادی، خیری به مردم بومی خواهد رسید.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست