رویکردی نو در صنایع چوب و کاغذ مازندران طی ۳ سال گذشته

اقتصاد

66342
رویکردی نو در صنایع چوب و کاغذ مازندران طی 3 سال گذشته

دولت گذشته، خیلی از واحدهای صنعتی و تولیدی را به جهت تعدد و تضاد تصمیم‌گیری‌ها، عامدانه و غیرعامدانه به سمت ورشکستگی و تعطیلی کشاند.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، دولت گذشته، خیلی از واحدهای صنعتی و تولیدی را به جهت تعدد و تضاد تصمیم‌گیری‌ها، عامدانه و غیرعامدانه به سمت ورشکستگی و تعطیلی کشاند. عامدانه از آن جهت که برخی از واحدهای صنعتی که پتانسیل بالایی داشتند به ثمن‌بخس واگذار شوند و خریدار به سودهای میلیاردی دست پیدا کند. غیرعامدانه نیز برخی از واحدها که تاب و توان در برابر برنامه‌های از هم گسسته دولت وقت را نداشتند، چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی برایشان باقی نماند. بر این اساس، دولت روحانی، باعث و بانی تعطیلی خیلی از واحدهای صنعتی و تولیدی شد. یکی از واحدهای صنعتی که در دولت روحانی به آستانه تعطیلی رسید و قرار بود به یکی از افراد مورد وثوق دولت گذشته واگذار شود، کارخانه کاغذ و چوب مازندران بود. این کارخانه به روز سیاه نشسته بود و هیچ امیدی به احیای آن وجود نداشت.
25 اسفند سال 1399‌ بود که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به استان مازندران سفر کرد و در جریان این موضوع قرار گرفت که کارخانه کاغذ و چوب مازندران در حال تعطیلی است. او بعد از شنیدن خبر تعطیلی این واحد صنعتی گفت: موضوع قابل توجه در این کارخانه این است که سرمایه عظیمی در آنجا راکد مانده که در صورت احیای این واحد تولیدی ظرفیت تولید 90 هزار تن کاغذ تحریر و تأمین 30 درصد نیاز کشور در این حوزه وجود خواهد داشت. کارخانه چوب و کاغذ مازندران قرار بود در سال 99 با قیمت 480 میلیارد تومان واگذار شود، اما با تلاش و همت دولت مردمی، کارخانه یاد شده ضمن آنکه احیا شد، ‌اکنون ارزش آن به بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان رسید؛ بر این اساس ارزش کارخانه عنوان شده 23 برابر (2190 درصد افزایش) شده است. حال اگر واگذاری که دولت گذشته دنبال آن بود اتفاق می‌افتد، ما دیگر چنین کارخانه‌ای نداشتیم، چرا که مانند کارخانه‌هایی که از دست رفت، ‌ابتدا تجهیزات و ماشین آلات آن به فروش می‌رسید و پس از آن تمام نیروی کار اخراج می‌شدند.

تحقق رشدهای چندصد درصدی

هفته گذشته، امید نیک‌نژاد، مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: دکتر سیدابراهیم رئیسی سال ۱۳۹۹ از صنایع چوب و کاغذ مازندران بازدید کرد، با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۶ طرح ممنوعیت چوب را در جنگل داشتیم، چاپ کاغذ تحریر در اولویت دولت و مسئولان کارخانه قرار نداشت. این کارخانه به دلیل حال وخیمی که داشت در حال واگذاری با یک قیمت بسیار پایین ۵۰۰ میلیارد تومانی بود و اهلیت سنجی درستی انجام نشد. او با عنوان اینکه نمایندگان وقت از واگذاری کارخانه جلوگیری کردند، افزود: پس از شروع کار دولت سیزدهم رویکرد به سمت مزیت اصلی خود که تولید و چاپ کتاب و تحریر بود رفت. در سال ۱۳۹۹ کل تولید و چاپ تحریر در این مجموعه ۴۵۶۰ تن بود که این رقم در پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۵هزار و ۸۰۰ تن رسیده است. تولید و چاپ تحریر ما رشد ۱۰ برابری با افزایش ۸۰۰ درصدی داشته است. برای نخستین بار پس از انقلاب در سال ۱۴۰۱، ۷۰ درصد کتاب‌های دانش‌آموزان را از کاغذ ایرانی تهیه کردیم و این رقم در سال گذشته به ۱۰۰ درصد رسیده است. مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اظهار اینکه بیش از ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی برای ۱۴.۵ میلیون دانش‌آموز از کاغذ ایرانی در کارخانه مازندران تهیه شده است، یادآور شد: دولت آموزش و پرورش را واداشت که از تولید داخل استفاده کند و این امر باعث شد که از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شود. کل کاغذی که دانش‌آموزان ما استفاده می‌کنند ایرانی است و بیش از ۳۳۰ ناشر در کل کشور از همین کاغذ استفاده می‌کنند. کیفیت کاغذ هم رشد چندبرابری در کنار تولید داشته است و حقوق تمامی همکاران ما بموقع پرداخت می‌شود و هیچ حقوق عقب‌افتاده‌ای نداریم.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد