ابراهیمی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

شاهدان حرفه‌ای در دادگاه‌ها چگونه شناسایی می‌شوند؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

66385
شاهدان حرفه‌ای در دادگاه‌ها چگونه شناسایی می‌شوند؟

رئیس مرکز تحول قوه قضائیه گفت: سامانه شهود حرفه‌ای راه‌اندازی شده و در اختیار قضات قرار گرفته است، اسامی افرادی که می‌خواهند شهادت بدهند به همراه اطلاعات هویتی و کدملی آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.

محسن ابراهیمی رئیس مرکز تحول قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره آمار شاهدان حرفه‌ای در دادگاه‌ها گفت: در گذشته پدیده‌ای به نام شهادت حرفه‌ای داشتیم، یعنی شهودی که در دادسراها، دادگاه‌ها و به خصوص در اطراف محاکم تجمع می‌کردند. فروش شهادت کار و حرفه‌ این دسته از افراد بود که با رقم‌های مختلف و متناسب با نوع پرونده‌ شهادت می‌دادند.

وی در ادامه افزود: خیلی از افراد معتقدند که با این افراد باید برخورد شود. ما نگاهمان براساس سند تحول قوه قضائیه بود. در این راستا به جای برخورد سنتی یا غیر بازدارنده سامانه‌ یا فرآیند شناسایی الکترونیکی را راه‌اندازی کردیم که بتوانیم شاهدان را شناسایی کنیم و از شهادت مجدد آن‌ها جلوگیری شود.

ابراهیمی درباره راه‌اندازی سامانه شهود حرفه‌ای بیان کرد: خوشبختانه سامانه شهود حرفه‌ای بیش از یک‌سالی می‌شود که راه‌اندازی شده و در اختیار قضات قرار گرفته است. اسامی افرادی که می‌خواهند شهادت بدهند به همراه اطلاعات هویتی و کدملی آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.

رئیس مرکز تحول قوه قضائیه ادامه داد: در دادگاه قاضی اسم و مشخصات شاهد را طلب می‌کند و در سامانه شهود حرفه‌ای ثبت می‌کند، به محض ثبت شدن در سامانه مشخص می‌شود این فرد به تازگی شهادت داده است یا خیر، لذا اگر شهادت داده باشد دیگر از شهادت وی جلوگیری خواهد شد. خوشبختانه این سامانه بساط شهودان حرفه‌ای را جمع کرده است.

وی درباره جرم شهادت دروغ در دادگاه اظهار کرد: شهادت کذب یا دروغ جرم‌انگاری شده و با توجه به ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی برای آن حبس در نظر گرفته شده است. حبس این‌ کار از ۳ ماه و یک‌روز تا دو سال حبس در نظر گرفته شده و جزای نقدی هم دارد.

ابراهیمی در ادامه افزود: البته این مشکلی را حل نمی‌کرد و  حتی با افزایش مجازات نقدی یا افزایش طول حبس نیز مشکل ریشه کن نمی‌شد. با راه‌اندازی سامانه شهود حرفه‌ای در سند تحول قوه قضائیه برای اولین بار توانسته‌ایم جلوی شهادت دروغ را به شکل جدی بگیریم و دیگر این کار به‌عنوان یک کسب و کار دنبال نمی‌شود. هرچه این سامانه بیشتر کار کند این داستان نیز به صفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ما تا دو سال گذشته با شاهدان حرفه‌ای برخوردهای فیزیکی داشتیم، آن‌ها را دستگیر می‌کردیم تا محاکمه شوند. اما سند تحول قوه قضائیه می‌گوید به جای اینکه بخواهید برخورد کنید باید ریشه جرم را کشف کنید و به جای اینکه افراد دستگیر بشوند باید کاری کنیم که این جرم دیگر محقق نشود.

رئیس مرکز تحول قوه قضائیه خبر داد: طی یک‌سال گذشته با راه‌اندازی سامانه شاهدان حرفه‌ای شهادت کذب و دروغ به شدت کم شده و چند برابر کاهش پیدا کرده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه