ساماندهی بزرگ‌ترین نیروگاه شمال‌شرق کشور

اقتصاد

66398
ساماندهی بزرگ‌ترین نیروگاه شمال‌شرق کشور

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در خراسان شمالی ۲ درصد از برق کشور را تامین می کند و کار ساماندهی و تعمیرات واحدهای این نیروگاه امسال به پایان رسید و آماده ورود به پیک برق تابستانی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در استان خراسان شمالی در کیلومتر ۱۲ جنوب شرقی شهرستان شیروان-قوچان، یکی از نیروگاه های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید هزار و ۴۳۴ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی و سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار است.

سوخت مورد نیاز نیروگاه گاز طبیعی و سوخت جایگزین آن گازوییل است، آب مورد نیاز نیروگاه از سد بارزو شهرستان تامین می شود و برق تولیدی این نیروگاه از طریق یک ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت به شبکه سراسری متصل می شود.

این نیروگاه بزرگترین نیروگاه شمال شرق کشور است و در حال حاضر حدود ۲ درصد از برق کشور را تامین می کند.

آمادگی برای تامین ۲ درصد برق کشور

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان شیروان گفت: این واحد نیروگاهی با ظرفیت یکهزار و ۴۳۴ مگاوات ۲ درصد از برق کشور را تامین می‌کند و تعمیرات واحدهای آن به پایان رسیده و آماده تامین برق کشور است.

حامد اسماعیلی اظهار کرد: ۲ واحد از واحدهای نیروگاه در حال تعمیر اساسی است که تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می شوند و با حداکثر توان برق استان را در پیک مصرف تابستان تامین خواهد کرد.

وی افزود: تعمیرات این نیروگاه در حال حاضر پایان یافته است و در این راستا از نیروها و شرکت های بومی استان و شهرستان استفاده شد و خروجی خوبی را برای نیروگاه داشته است.

اسماعیلی یادآور شد: تعمیرات اساسی نیروگاه در واحد ۵ و ۶ در حال انجام است که با ۱۵ مگاوات ساعت افزایش کاری، برای سال جدید وارد مدار خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۶ میلیون و ۵۰۰ مگاوات ساعت نیروی برق تولید شد که امسال پیش بینی می شود این رقم ۲۵ درصد افزایش یابد.

آماده ورود به پیک برق

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان گفت: امیدوار هستیم تا پایان اردیبهشت با پایان تعمیرات اساسی، نیروگاه با حداکثر توان تولید، به ظرفیت تولید برق کشور و گذر موفق از پیک مصرف برق اضافه شود.

وی درباره تامین آب نیروگاه نیز اظهارکرد: آب مصرفی نیروگاه از سد بارزو تامین می شود که در این خصوص نیز با اقدامات انجام شده مصرف سالانه نیروگاه به چیزی حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب در سال رسیده و کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و ماقبل آن داشته است.

اسماعیلی ادامه داد: توان تولید اسمی برق نیروگاه یک هزار و ۴۳۴ مگاوات و اکنون حدود ۳۰۰ مگاوات از این ظرفیت در حال تعمیرات اساسی است و حدود یکهزار و ۱۰۰ مگاوات تولید در این مجموعه انجام می‌شود.

به گفته او، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با مصرف ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت گاز و ۴۴ هزار مترمکعب گازوئیل در واحدهای گازی و مصرف روزانه هشت تا ۱۵ لیتر بر ثانیه آب، ۲ درصد برق کشور را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: سیکل ترکیبی شیروان مجوز مصرف آب تا ۶۰ لیتر بر ثانیه را دارد، اما به‌ دلیل ارتقای تجهیزات و بسته بودن سیکل مصرف آب، جزو سه نیروگاه برتر کشور در مصرف پایین آب است.

اجرای طرح‌های ارتقای توان

رئیس گروه برق و ابزار دقیق دفتر فنی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان گفت: برای رفع مشکلات کمبود برق استان کلیه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدیدهای دوره ای واحدها در موعد خود انجام و به اتمام رسید و در واحد پنجم و ۶ که ارتقا یافت در حدود ۱۲ تا ۱۴ مگاوات برق به ظرفیت واحد افزوده شد.

امید مختارشاهی اظهارکرد: همچنین تعمیرات نیمه اساسی واحد یک بخار انجام شد و واحد با آمادگی کامل به شبکه برق سراسری پیوسته است.

وی با بیان این که طی سال های اخیر چندین پروژه ارتقای توان در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان انجام شده است، تصریح کرد: راندمان این نیروگاه بین ۴۸ تا ۵۰ درصد است (ترکیب ۲ واحد گازی و یک واحد بخار) و وقتی بخار از مدار خارج شود راندمان واحدهای گازی بین ۳۴ تا ۳۶ درصد است.

نبود مشکل در تامین سوخت

رئیس گروه برق و ابزار دقیق دفتر فنی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان گفت: برای تولید برق در واحدهای گازی به دمای حدود هزار و ۷۰ درجه نیاز است، در محدوده نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان مشکلی برای تولید انرژی براساس ظرفیت اسمی نصب شده نداریم.

وی اضافه کرد: دوران گرم سال از اوایل خرداماه آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، مدتی در ماه‌های تیر و مرداد که اوج مصرف وجود دارد و به عنوان پیک بار شناخته می شود باید مدیریت مصرف بهینه شود.

مختارشاهی افزود: تقریبا هر واحد گازی نیروگاه در بار حداکثر مصرف گاز آن ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت است و تقریبا همین مقدار هم در بار سوخت گازوییل استفاده می شود. این نیروگاه برق را با ولتاژ فشار قوی حدود ۴۰۰ کیلو ولت وارد شبکه سراسری می کند و از طریق پست های انتقال یا فوق توزیع تبدیل به برق ۲۰ کیلوولت می شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع شده است. شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد