متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

خطر سکته قلبی برای چه کسانی ۹ برابر است؟/ ضرورت تشکیل شناسنامه پزشکی برای کودک

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

67406
خطر سکته قلبی برای چه کسانی ۹ برابر است؟/ ضرورت تشکیل شناسنامه پزشکی برای کودک

منوچهر قارونی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میرها در دنیا مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: این بیماری‌ها را باید از دوران کودکی به آن توجه کرد چون اکثرا ارثی و خانوادگی هستند.

منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی که شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا هستند، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی را باید از دوران کودکی به آن توجه کرد، چون این گونه بیماری‌ها اکثرا ارثی و خانوادگی هستند. خانواده‌ای که در آن سکته قلبی زیاد است کودکی هم که در این خانواده متولد می‌شود، زمینه ارثی را با خود به دنیا می‌آورد. حالا نوع تغذیه، رشد و فرهنگ خانواده در این موضوع خیلی موثر است.

وی در ادامه افزود: پس اگر پدر کودکی زیر سن ۵۰ سالگی سکته کرده، این کودک هم در آینده ۳ برابر یک فرد عادی در خطر سکته قرار دارد. اگر مادر وی زیر سن ۶۵ سالگی سکته کرده، ۳ برابر فرد عادی در معرض سکته قرار می‌گیرد. اگر پدر و مادر این کودک چنین خصوصیتی را هر دو با هم داشته باشند، آن کودک ۹ برابر فرد عادی در معرض خطر سکته است. بنابراین از نظر ارثی باید به بیماری‌های قلبی و عروقی دقت کرد.

متخصص قلب و عروق درباره راهکار این موضوع اظهار کرد: بهتر است که یک پرونده پزشکی و شناسنامه پزشکی برای کودکی که به دنیا می‌آید، تشکیل دهیم. در این پرونده همه موارد مورد نیاز قید شود. مثلا مادری که زایمان کرده چاق است یا دیابت دارد، پدر وی در ۳۰ سالگی مرگ ناگهانی داشته است، شوهر این خانم سیگار می‌کشد. پس این‌ها همه مسئله مهمی هستند و باید در پرونده نوشته شود. این کودک وقتی به مدرسه می‌رود معلم آن شناسنامه را می‌خواند و براساس آن، نوع تغذیه و ورزش این دانش‌آموز را تعیین می‌کند. پس ما اگر بخواهیم راجع سکته‌های قلبی و عروقی صحبت کنیم باید از کودکی به آن توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اشتباه بودن برخی از باورهایی که در جامعه مرسوم است، بیان کرد: باور غلطی در جامعه ما وجود دارد، اینکه کودک سنگ هم بخورد آب می‌کند. در حالی که این باور اشتباه است. چربی یا فست‌فودهایی که به کودک می‌دهیم ذائقه‌اش را به این موارد خوراکی عادت می‌دهیم، این کودک به سن ۳۰ سالگی و کار و فعالیت که می‌رسد، سکته می‌کند.

قارونی عنوان کرد: برخورد با سکته قلبی این نیست که بگوییم حالا فرد سکته کرده باید چه کنیم. از قبل باید جلوگیری شود. شایع‌ترین علت مرگ در دنیا و کشور ما بعد از تصادفات، سکته‌ قلبی است و باید از کودکی پیشگیری‌های لازم برای آن صورت بگیرد.  

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: تغذیه نسل جدید با نسل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها متفاوت شده است و فست فودها به خاطر شرایط کاری و زندگی کارمندی به چرخه غذایی ما وارد شده‌اند. کتابخانه‌ها به تدریج در حال بسته شدن هستند و فست‌فودها جای آن را می‌گیرند. نوع تغذیه ما بیشتر مواد چربی شده است. 

وی ادامه داد: از طرفی کودکان این نسل نسبت به کودکان ۵۰ یا ۶۰ سال پیش ۱۰ کیلو چاق‌تر شده‌اند. کودکان و نوجوانان این نسل هم به خاطر دسترسی به گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و ... از ورزش کردن و فعالیت فیزیکی دور می‌شوند و ساعت‌های زیادی پای بازی‌های رایانه‌ای می‌نشینند و امکان دارد در کنار آن تنقلات و شیرینی هم مصرف کنند و منجر به چاقی شود. این چاقی و افزایش وزن عاملی است که منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته در سنین بالاتر می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه