در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

وجود ۱۲ میلیون برگ سند تاریخی در صنعت نفت

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

67624
وجود ۱۲ میلیون برگ سند تاریخی در صنعت نفت

مدیر مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت گفت: هم اکنون در مرکز اسناد صنعت نفت حدود ۱۲ میلیون برگ سند تاریخی موجود است که پیش بینی می شود طی فرایند جمع آوری اسناد از کل صنعت نفت این تعداد به بیش از ۲۵ میلیون سند برسد.

حسین شاملی مدیر مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین گفت: هویت صنعت نفت در بین کارکنان و مدیران این صنعت مخصوصا مهندس اوجی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این هویت نمایش گر بخشی از  رویدادهای اقتصادی، سیاسی، مذهبی و انقلابی و حتی غیرتی کارکنان صنعت نفت طی ۱۳۰ سال گذشته است که موضوع جنگ تحمیلی و تحریم ها نیز در آن دیده می شود.

وی ادامه داد: در هر موضوعی که ورود می کنیم، می بینیم که رد پایی از نفت در آن وجود دارد. این موضوع در منطقه خوزستان یا شهر مسجد سلیمان بسیار نمود دارد و یا شهر آبادان که تاسیسش بر پایه پیداش نفت بود.

شاملی عنوان کرد: شرکت ملی نفت در دنیا شرکتی شناخته شده است که این موضوع نشان دهنده عظمت صنعت نفت ایران و در مرتبه ای بالاتر نمایانگر عظمت ملت ایران است. ملتی که در مقاطع مختلف، هم در کشور و هم در جهان به واسطه موقعیت اقتصادی و جغرافیایی تاثیرگذاری مستقیمی را بر امور داشته اند.

مدیر مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت بیان داشت: ما دو مقطع را در تاریخ نفت داریم که سوای بحث پیدایش نفت در ایران به صورت صنعتی و توسعه آن، ملت نقش پررنگ را در آن ایفا کرده اند. یک مقطع مربوط به سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۱ می شود که طی آن ملی شدن صنعت نفت به وقوع پیوست و شرکت های خارجی و کارشناسان از ایران رفتند و در پی آن تحریم های شدیدی علیه ملت ایران اعمال شد. در آن برهه زمانی با مقاومتی که در صنعت نفت شکل گرفت ملت ایران سرافرازانه از تهدیدات خارج شدند.

وی ادامه داد: مقطع دوم صنعت نفت مربوط به انقلاب سال ۱۳۵۷ ملت ایران است که پس از آن شاهد شکوفایی صنعت نفت در قسمت های پایین دستی و بالا دستی بودیم. یعنی در تولید گاز ما به رقم تولید یک میلیارد متر مکعب در روز رسیدیم که این رقمی بی سابقه در این صنعت است و می توان ادعا کرد که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران جز رنک یک تا سه جهان قرار دارد.

شاملی گفت: در شرایط تحریم در تولید محصولات پتروشیمی به ظرفیتی بیش از صد میلیون تن در سال رسیدیم که قبل از انقلاب ظرفیت تولیدی ما در این بخش بیشتر از دو میلیون تن نبود. در صنایع پالایشی هم همینطور ما به مرحله خودکفایی ۸۷ تا ۹۰ درصدی در تولید تجهیزات پالایشی و تجهیزات بالا دستی رسیده ایم.

مدیر مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت اظهار داشت: اگر به شئونات مختلف سیاسی و اقتصادی فعلی کشور نگاهی بیاندازیم می بینیم که مهمترین موضوع در کشور همچنان نفت است و حتی در برجام که تا چند سال پیش موضوع داغ سیاسی داخلی و خارجی بود روی موضوع نفت و فروش آن بیش از انرژی هسته ای تمرکز شد. بر اساس این اهمیت است که مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت به دستور مقام عالی وزارت مجددا احیا و ماموریت ثبت و ضبط تاریخ صنعت نفت و تبادلات اسنادی با دیگر مراکز اسنادی کشور به آن سپرده شد.

وی گفت: هم اکنون در مرکز اسناد صنعت نفت حدود ۱۲ میلیون برگ سند تاریخی موجود است که پیش بینی می شود طی فرایند جمع آوری اسناد از کل صنعت نفت این تعداد به بیش از ۲۵ میلیون سند برسد.

شاملی اظهار داشت: بیش از ۹ هزار شیء واجد شرایط میراثی و بیش از ۱۱۴ بنای ثبت آثار ملی در مجموعه صنع نفت وجود دارد. همچنین بیش از ۷۰۰ بنای واجد ثبت شرایط میراثی که هر کدامشان به تنهایی یک تاریخ به حساب می آیند در این صنعت دیده می شوند. برای مثال پالایشگاه آبادان با ۱۰۵ سال قدمت هویت پایین دستی و توسعه صنعت پالایشگاهی کشور به حساب می آید.

وی ادامه داد: توسعه میادین نفتی در ایران از حدود سال ۱۲۸۵ آغاز و در طول بیش از ۱۱۷ سال حدود ۱۰۵ میدان نفتی در ایران کشف شد.

مدیر مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت بیان کرد: بر اساس تکالیفی که در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه دیده شده دستگاه هایی که اماکن و اسنادی تاریخی را در اختیار دارند موظف‌اند تا در حفظ، نگهداری و مرمت آنها اهتمام داشته باشند. بر این اساس مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت هم با توجه به اینکه صنعت نفت در تمام عرصه های کشور پیشرو است در این موضوع نیز پیشرو عمل کرده و طی چند سال گذشته الهام بخش بین دستگاه های دولتی و خصوصی بوده است و در جمع آوری اسناد و اشیاء تاریخی توانسته رتبه اول را در کشور به دست آورد.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد