چین میزبان نشست پرداختن به مساله فلسطین می‌شود

بین‌الملل

67781
چین میزبان نشست پرداختن به مساله فلسطین می‌شود

«هوا چونینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، اعلام کرد که این کشور از فردا میزبان یک نشست ۵ روزه با حضور سران کشورهای عربی، به منظور تقویت روابط با این کشورها، افزایش همکاری‌ها در منطقه غرب آسیا و پرداختن به مساله فلسطین می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از روز ۲۸ مه تا ۱ ژوئن (سه‌شنبه تا شنبه) سران کشورهای بحرین، مصر، تونس و امارات به دعوت شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین به این کشور سفر خواهند کرد.

هوا چونینگ با اشاره به حضور حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر، قیس سعید رئیس جمهور تونس و محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات در این نشست، عنوان کرد که آنها در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس وزیران انجمن همکاری چین و کشورهای عربی حضور خواهند داشت.

دنگ لی معاون وزیر خارجه چین در یک نشست خبری در پکن گفت که روز پنجشنبه شی در این اجلاس شرکت خواهد کرد و یک سخنرانی مهم خواهد داشت.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین تاکید کرد که شی همچنین به ترتیب مذاکراتی را با سران ۴ کشور برای تبادل دیدگاه‌ها در مورد روابط دو جانبه و منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی انجام می‌دهد.

دنگ گفت که این نشست با هدف تعمیق «اجماع بین چین و کشورهای عربی» و با ریاست دیپلمات ارشد وانگ یی و همتای موریتانیایی او برگزار می‌شود. او گفت که آنها همچنین بیانیه مشترکی در مورد مساله فلسطین صادر خواهند کرد.

چین در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای عربی بوده است. وانگ وزیر خارجه چین در ماه ژانویه در سفر به غرب آسیا با سیسی در قاهره ملاقات کرد و گفت که روابط به «بهترین سطح» خود در تاریخ رسیده است.

دیدار با سران کشورهای عربی در پکن در حالی انجام می‌شود که چین برای معرفی خود به عنوان میانجی در مساله فلسطین تلاش می‌کند. چین از لحاظ تاریخی با آرمان فلسطین همدل بوده و از راه حل موسوم به دو دولتی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند.

شی برگزاری «کنفرانس صلح بین المللی» برای حل و فصل جنگ را خواستار شده است.

در ماه نوامبر، پکن میزبان نشست وزرای خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اندونزی، مصر، عربستان سعودی و اردن برای گفت‌وگو با هدف «کاهش تنش» کنونی بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل