رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

سنسورهای کنترل قند خون برای افراد دیابتی ضرورت چندانی ندارد

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

68335
سنسورهای کنترل قند خون برای افراد دیابتی ضرورت چندانی ندارد

شکور امیدی با اشاره به اینکه سنسورهای کنترل قند خون برای افراد دیابتی ضرورت چندانی ندارد، گفت: دستگاه‌های تست قند خون که با سوزن کار می‌کنند هم مشکل افراد دیابتی را حل می‌کنند.

شکور امیدی رئیس کل انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره درباره اینکه استفاده از سنسورهای کنترل قند خون برای افراد دیابتی چقدر ضرورت دارد، گفت: پایش مداوم قند خون (CGM) روش جدیدتری نسبت به دستگاه تست قند (گلوکومتر) است که نیازی به خونگیری و استفاده از سوزن ندارد. سنسورهای کنترل قند به بازو فرد دیابتی متصل می‌شود و با تغییرات شدید قند در بدن فرد بیمار هشدار می‌دهد. در کشور ما و خیلی از کشورهای دیگر این دستگاه رواج ندارد. ضمن اینکه صرف اقتصادی هم ندارد چرا که هزینه بسیاری برای فرد دیابتی به همراه دارد. این سنسورها باید تعویض شوند و ماهی در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

وی در ادامه بیان کرد: سنسورهای کنترل قند خون بیشتر برای افراد پیر، کودکان و نوزادان که خونگیری برای آن‌ها سخت‌تر از رده‌های سنی دیگر است، کاربرد بهتری دارد ولی از لحاظ قیمت به صرفه نیست. اگر تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، خوب است. در غیر این صورت توجیه اقتصادی ندارد. 

امیدی درباره معایب سنسورهای کنترل قند اظهار کرد: این سنسورها در زمان نوسان قند در بدن فرد بیمار آلارم می‌دهد و همین هشدار منجر به ایجاد استرس برای بیمار می‌شود و حتی ممکن است نوسان قند وی را تشدید هم بکند. 

وی بیان کرد: یک دستگاه پیشرفته دیگری هم برای کنترل قند خون در خارج از کشور رونمایی شده است. با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین با مدیرکل تجهیزات پزشکی درباره آن صحبت کرده‌ایم. قیمت این محصول بالا است و در حدود ۲۰ یا ۲۵ میلیون تومان است اما دائمی‌تر است و هزینه جانبی هم ندارد. ما چون انجمن هستیم تحریم برای انجمن‌ها معنایی ندارد و از این نظر خیلی مشکل نخواهیم داشت.

امیدی ادامه داد: این دستگاه پیشرفته قند خون را اندازه گیری می‌کند و جواب را به صورت نموداری با بلوثوت به گوشی هوشمند ارسال می‌کند. همچنین می‌توان ۲۰۰ واحد انسولین در مخزن دستگاه نگه داری کرد. به صورت اتومات موقع نیاز به انسولین به بدن تزریق می‌کند. میزان انسولین هم بر اساس نیاز بدن ممکن است ۲ یا ۵ واحد تزریق شود.

رئیس کل انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور با اشاره به اینکه دستگاه‌های سوزنی اندازه گیری قند خون هم مشکل دیابت را حل می‌کند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های تست قند خون که با سوزن کار می‌کنند هم مشکل افراد دیابتی را حل می‌کنند و می‌توانند روزانه قند خون خود را بررسی کنند. باید با سوزن روی نوک انگشت ضربه زد تا خون خارج شود و بر آن اساس قند خون فرد اندازه گیری شود. بیماران دیابتی باید به طور مداوم و مرتب قند خود را به صورت روزانه اندازه گیری کنند و با اقدام به موقع می‌توان از خطرات و مشکلات بعدی این بیماری پیشگیری کرد.

امیدی با بیان اینکه بیماری دیابت به‌طور خاموش و نامحسوس در بین مردم جامعه در حال افزایش است، عنوان کرد: باید آموزش‌های لازم داده شود و مردم جامعه آگاهی داشته باشند. عدم آگاهی منجر به این می‌شود که برخی خانواده‌ها بگویند مثلا قند خون کودک من کنترل نمی‌شود چون این دستگاه سنسور کنترل قند را نداریم یا توانایی خرید آن را پیدا نمی‌کنیم. سنسورهای کنترل قند خون برای افراد دیابتی ضرورت چندانی ندارد و همین تست‌های سوزنی قند خون مشکل یک فرد دیابتی را حل می‌کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه