سیل و تگرگ به کشاورزان گنابادی ۳۶۳ میلیارد تومان خسارت زد

استان‌ها

68427
سیل و تگرگ به کشاورزان گنابادی 363 میلیارد تومان خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد از خسارت بیش از ۳۶۳ میلیارد تومانی در دو ماهه اول فصل بهار به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، اسماعیل قربانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دو ماه اول این فصل شاهد بروز خساراتی سنگین ناشی از بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی در شهرستان بودیم که طی بازدیدهای میدانی و گزارش‌های کارشناسان این مدیریت بالغ بر ۳۶۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت ناشی از بروز سیل و تگرگ در قسمت‌های مختلف بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن در مراحل اولیه برآورد شده است.

وی افزود: طی بازدیدهای صورت گرفته کارشناسان ، بارندگی‌های دو ماهه اول سال جاری به بیش از ۴ هزار و ۴۲۵ هکتار از زمین های زراعی و باغات شهرستان خسارت وارد کرد.

قربانی عنوان کرد: این خسارات ناشی از سرما و یخبندان، بارش باران شدید، سیل، رگبار تگرگ و رعد برق بود که بیشترین میزان خسارت مربوط به اردیبهشت سال جاری بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد یادآور شد: براساس بررسی ها و بازدیدهای به عمل آمده در بخش زراعی ، هزار و ۱۴۴ هکتار از زمین های کشاورزی شامل گندم و جو به میزان ۲۷ میلیارد و یکصد میلیون تومان خسارت وارد شده است.

قربانی ادامه داد: برهمین اساس بارش تگرگ و باران شدید همچنین به ۲ هزار و ۵۲۶ هکتار از باغات پسته نیز خسارت وارد کرده که این میزان خسارت ۳۰۲ میلیارد و ۴۷میلیارد تومان برآورد شده است و ۵ هکتار باغ هم به طور کامل از بین رفته که میزان خسارت آن ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: این بارندگی ها همچنین در بخش تاسیسات زیر بنایی آب و خاک نیز به ۱۱ قنات و یک چاه دامداری به میزان ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به اینکه به بیش از ۴۵۰ هکتار از گندم و جو زارهای آماده برداشت شهرستان تا ۳۵ درصد خسارت وارد شده‌ است گفت: در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۵۰۰ تن از محصول تولیدی کشاورزان از دست رفته است.

قربانی خاطرنشان کرد: در اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نیز ۹۸۸ هکتار باغات بادام و زردآلو مناطق کوهپایه‌ای شهرستان تحت تاثیر سرما و یخبندان قرار گرفت و بیش از ۵۰ درصد به باغات خسارت وارد کرد که مبلغ برآورد خسارت آن بیش از ۳۳ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان است، همچنین همزمان به ۲۴۰ هکتار مزارع گندم و جو خسارت ۶ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومانی وارد شده است.

وی تصریح کرد: به تمام بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان توصیه می‌شود از ساخت و سازهای غیر مجاز و همچنین ایجاد اراضی و باغات کشاورزی در مسیر رودخانه‌های فصلی برای جلوگیری از خسارت‌ها به طور جدی خودداری کنند.


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها