قانون شفافیت قوا توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد

سیاست

68793
قانون شفافیت قوا توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد

رئیس مجلس قانون شفافیت قوای سه‌گانه را به دولت ارسال کرد؛ این قانون اخیرا از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در مجلس اعلام وصول شد و پس از دو سال بررسی‌های طولانی‌ و رفت و برگشت بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد.

ریشه این طرح به وعده نمایندگان مجلس گذشته مبنی بر شفاف کردن آراء آن‌ها برمی‌گشت که در مسیر تصویب به شفافیت آراء سایر قوا و نهادها هم تسری یافت.

با تصویب نهایی، مشمولین این قانون موظف شدند داده‌ها و اطلاعات مالی و اداری و حقوقی خود را که مربوط به آن دستگاه است، از طریق سامانه های مربوط به خود منتشر و در دسترس عموم قرار دهند.

مشمولین این قانون همچنین موظف هستند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیون‌های تابع آن‌ها و آرای ماخوذه از اعضا را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای‌گیری شرکت نکردند، حداکثر ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع‌رسانی خود با قابلیت خوانش رایانه‌ای منتشر کنند، مگر در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهادهای مذکور در این قانون، تشکیل جلسه غیرعلنی یا رای‌گیری مخفی پیش‌بینی شده باشد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست