تشدید کشمکش روسیه و چین با آمریکا بر سر قطعنامه آتش بس غزه

بین‌الملل

68825
تشدید کشمکش روسیه و چین با آمریکا بر سر قطعنامه آتش بس غزه

روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، از پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده برای آتش بس در غزه ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین‌المللی ایران آنلاین، الجزایر به عنوان تنها عضو عربی شورای امنیت نیز اعلام کرد که آماده حمایت از متن پیش نویس این قطعنامه نیست. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تایید شدن حداقل به ۹ رای مثبت و هیچ رای منفی از سوی فرانسه، آمریکا، انگلیس، چین یا روسیه نیاز دارند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا یک هفته پیش طرح آتش بس سه مرحله‌ای را برای نوار غزه ارائه و آن را «ابتکار اسرائیل» توصیف کرد.

ایالات متحده به دنبال حمایت بین‌المللی برای طرحی است که حماس هنوز در حال مطالعه آن است. واشنگتن پیش نویس قطعنامه یک صفحه‌ای را روز دوشنبه به شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل ارسال کرد.

پیش‌نویس کنونی از پیشنهاد آتش‌بس استقبال می‌کند، آن را برای تل‌آویو «قابل قبول» توصیف می‌کند، از حماس نیز می‌خواهد که آن را بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را بدون تاخیر و بدون قید و شرط به طور کامل اجرا کنند.

برخی از جزئیات این پیشنهاد شامل «آتش بس کامل و قاطع» در نوار غزه به عنوان بخشی از فاز یک و «پایان دائمی خصومت‌ها با توافق طرفین» در مرحله دوم است.

به گفته دیپلمات‌ها، اما برخی از اعضای شورا سوالاتی در این مورد مطرح کرده‌اند که آیا تل‌آویو واقعا این طرح را پذیرفته و می‌خواهد شورای امنیت به درخواستی که در ماه مارس برای آتش‌بس فوری و آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها مطرح شد، پایبند باشد یا خیر.

روسیه اصلاحاتی را در متن پیشنهادی ایالات متحده مطرح کرده که شامل «درخواست از حماس و اسرائیل برای پذیرش این پیشنهاد و درخواست آتش‌بس فوری، بدون قید و شرط و دائمی است که مورد احترام همه طرف‌ها قرار گیرد.»

مسکو همچنین می‌خواهد در این پیش‌نویس تاکید شود که فاز یک آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات در مورد فاز دوم ادامه دارد، پابرجا می‌ماند که منعکس‌کننده اظهارات هفته گذشته بایدن است.

چندین ماه‌ است که مذاکره‌کنندگان ایالات متحده، مصر و قطر در تلاش برای میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس بوده‌اند. حماس می‌گوید خواستار پایان دائمی جنگ در نوار غزه و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل